• HumDis

När började era barn sova 1 gång per dag?

Min son är snart 11 månader och har fram tills nu sovit 2 gånger per dag, ca 45 minuter åt gången. Han börjar dock bli allt mer svårsövd, både på dagen men framförallt på kvällen.

Kan det vara så att han bara behöver sova en gång per dag?

De senaste 4 dagarna har läggningarna på kvällen tagit 2 timmar (ibland mer), innan gick det på en kvart. Jag hade förväntat mig att det skulle bli svårare men när det tar över 2 timmar så blir man ju helt slut.

Någon som har några råd eller idéer?

Cool

/ HumDis
  • Svar på tråden När började era barn sova 1 gång per dag?
  • Livs mamma

Liv ändrade sina sovvanor när hon var strax över året. I ett par månader har hon nu sovit en gång per dag. Rätt skönt för hon sover nu längre i sträck än förut.

• FruCissy

Minska ner tiden på dagen ?

A ändrade sovtider nån gån runt året. Gick från två gånger till en gång.

Ikke tenk - det bare forvirrer !
  • saggitarius

Det börjar nog bli dags för en tupplur om dagen som du själv skriver. Det var runt samma ålder vi började med det. Du får räkna med att det blir några tuffa trötta mornar och längre sovstunder och tidigare kvällar i början...

Det händer ibland, att hon får ta en tupplur på morgonen nu oxå när hon är hemma, 18 månader, man behöver inte vara benhård på rutiner jämt! Det är så mycket som händer och när hon är helt utslagen brukar hon kunna sova två omgångar istället för en längre utan problem!

• HumDis

Tack för era svar! Skall nog testa att bara lägga honom en gång per dag i några dagar och se om det blir bättre! Glad

/ HumDis
  • sötis78

Mina killar är snart 15 månader och sover 1½ timme på förmiddagen o 1 timme på eftermiddagen. Men då får de max sova i 1 timme. Sen sover dom hela natten 20-06. Undrar oxå när dom kommer att sova mindre. Kanske när dom börjar på dagis för då får man ju andra rutiner.

• Mia o Simon

Adam började sova en gång om dagen runt 14 mån ålder. Åh, vad skönt det var med en ordentlig lur mitt på dagen. Istället för två småduttar och en grinig unge..

• Zaria

runt 6 månader,han sover helt inte alls på dagen,och inte länge,däremot sover han ganska långa nätter.

• Spegel

Min stora flicka sov 1 gång om dagen när hon var runt 9 månader då i flera timmar. Det gör hon fortfarande och är nu över 2 år...

Min lilla flicka som är 8 månader sover ½ timme vid 9 tiden på fm och sedan vid 12:30 till ca 16:00. Halvtimmen på förmiddan ska jag snart försöka få bort..=)

• Tjohalia

Hon var ca 1 år när hon började sova 1 gång/dag.
    Vi testade och det funkade jättebra. Mitt största bekymmer var att hon sov så korta stunder (ca 45 minuter x 2/dag) innan, och jag var rädd att hon bara skulle sova en kort stund, men efter några dagar så blev sovstunden längre och längre och nu sover hon ca 2 timmar mitt på dan, alltså sover hon ungefär lika mycket på dan som innan, fast bara 1 gång, och det går mycket lättare att lägga henne på kvällen nu! Dessutom fick vi ett mer exakt schema, nu somnar hon vid 12 på dan (+- en kvart ungefär), innan så sov hon olika tider varje dag beroende på när hon var trött.
    Det händer ju att hon blir trött före 12 men då gäller det att aktivera henne så att hon pallar tills det blir sovdax, för somnar hon tidigare så pallar hon inte till 8 på kvällen (och då skiter sej alla rutiner).
    Innan blev hon i princip alltid jättegrinig efter eftermiddagsluren och var grinig hela kvällen, har ingen aning om varför för hon fick sova så länge hon ville (vi väckte inte henne), men nu är hon oftast på bra humör på kvällen.

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
Svar på tråden När började era barn sova 1 gång per dag?