• Isanna

Mp3 spelare eller Minidisc?

Är på väg att köpa antingen en mp3 spelare eller en minidisc, men vet inte riktigt vad som är att föredra. Ni som har, vad har ni? Vilket är bättre?

Hoppas på lite input!

Anna

• Svar på tråden Mp3 spelare eller Minidisc?
  • Mysan82

hejsan....
    minidisc kan du ju spela in på och sen kan du ju ha ett sånt där band med sladd. som du sätter i bandspelare så kan du spela minidisc genom den.

visst mp3 mycket låtar ja visst, men jag skulle endå föredra minidisc. o sen köpa sånt där band till med sladd.

sen vet jag ju inte vad du ska ha den... som feestyle typ eller kopplad i bilen m.m

• mimmipigg

Mp3 helt klart!

Minidisc är helt ute enlligt min mening. Såna kasetter som Mysan82 nämner finns ju för Mp3 också (finns för all medier, det är väl en vanlig stereo-ingång på dom?) och för övrigt - vem har kvar nån kasettbandspelare?
    Och Mp3 kan man ju också spela in på, och använda för att föra över vanliga data-filer och allt möjligt.
    För minidisc måste du även ha speciella MD-skivor medan MP3 använder antignen en jättestor hårddisk (t ex iPod) alternarivt inbyggt minne (då blir det inte lika stort) eller också kan man stoppa in vanliga minneskort, t ex SD-kort (vanligt även till digitalkameror o.d.).

En riktigt smart grej (tycker jag) är att köpa en FM-sändare vilket gör att du kan lyssna på din musik hemma i stereon eller i bilstereon utan att ens behöva koppla in Mp3-spelaren. Men det är ju inte gratis förstås...

• Anova

Köpte en Mp3spelare för ett par år sedan, är jättenöjd! Använder den varendaste dag.
    Det går att både att koppla in Mp3spelaren till högtalare och till tex en stereoanläggning som Mysan82 beskriver, så det är ingen skilland mellan Mp3 och MD där..
    Det enda som skiljer är egentligen att på en Mp3spelare har du ett begränsat minne, på en MD kan du ta med dig MDskivor. Men har man en tillräckligt stor lagringsenhet på sin Mp3spelare eller flera lagringskort så funderar det lika bra.. Skillnaden är att MDskivor är billigare än lagringskort för Mp3spelare.
    Fördelen med Mp3spelare är storleken.. De brukar ofta vara mindre än MDspelare.

Svårt val.. Men jag säger Mp3 (och välj gärna en spelare som klarar av fler filformat än bara Mp3)

• Dinturiel

Vi har också en mp3-spelare... även fast vi inte använder den så mycket längre. Digitalkameran har fått tait över minneskortet
    Men man kan ialla fall använda den som en portabel hårddisk, och spara filer på. Jättepraktiskt om man ska flytta nåt från en dator till en annan.

En röst till på en mp3-spelare.

Dessutom finns det mp3-spelare som det går att spela in på. Har tom sett en som man kan använda som diktafon.

• ManickeL

Jag har både MD & Mp3 spelar & jag föredrar helt klart min mp3 spelare!!
    Ljudet är toppen, den är liten, du får plats med mycket musik, dom flesta finns det radio på as well! Plus att man slipper ha med sej alla skivor!!

Rekomenderer iRiver ;) Dom är Hur bra som helst..

• kanelia

iPod!! Helt klart!!
    4 GB hårdisk.. Du bara kör in alla dina skivor på datorn och sedan laddar du över dem till iPoden, finns både till mac och pc. Grymt snygg! Och lätthanterlig som ****!
    I looooove mine!

• Isfjord

Har haft MD och har nu Palm PDA med mp3.
    Kassetbandsadaptern som nämnts går att använda till MD, kasset-/CD-spelare, MP3 mfl. Kortsagt alla bärbara med hörlursutgång. Samma adapter används oavsett matarmedia, men hur många har kassetspelare i bilen idag?

MD
    + Behöver ingen dator.
    + Bättre kvalite på det du spelar in. Bra om du är musiker och behöver en smidig demoinspelare.
    - Du måste spela in i normal hastighet som på vanliga kassetband. Går tydligen fortare med en del nyare.
    - Utgående, har du många kompisar att låna skivor av när ni reser tillsammans?

MP3
    + De med inspelningsmöjlighet genom mikrofon har oftast "diktafonkvalitet" och klarar tal med ok kvalitet. Men det finns de som har bra inspelning.
    + Du laddar hem musik från nätet eller "rippar" dina egna skivor till MP3. Använd tex Winamp eller Realplayer. Gratisversionerna klarar max 96kbit/s vilket duger åt de flesta. Registrerade program kan rippa i högre kvalite. Sedan flyttar du bara över filerna som mellan två hårddiskar.
    + Små och smidiga.
    + Kan även användas som stor diskett. Är tex minneskortet till kameran fullt och du kan låna en dator är det bara att radera mp3-låtarna och tanka över bilderna.
    + Alltfler bilstereos klarar CD-RW och MP3. Prispåslaget gämfört med motsvarande bilstereo med vanlig CD är oftast bara 150-300kr. Bränn MP3orna på CD och kör dem även i bilen. Billigare än CD-växlare.
    - De med inspelningsmöjlighet har ofta sämre mikrofoner än MD.

• Isanna

Ok! Var inne på mp3 redan innan, och kan gott och väl säga att jag är övertalad nu, mp3 ska det bli. Promenerar mycket och det är då jag tänkt att använda den som mest.

Några märken är redan nämnda, finns det några fler ni kan rekommendera? Hur stort minne bör man ha?

Underbart förresten att den kan fungera som lagringsplats för digitalkamerans bilder!

Tack alla!

Nu gäller det bara att hitta någonstans att handla billigt!

Svar på tråden Mp3 spelare eller Minidisc?