• GummiGutta

Kan man kompostera ogräs?

Kan man kompostera ogräs (typ maskrosor, tistlar, revsmörblomma osv)? Det blir ju såååå himla mycket, allt har ju växt som sjutton senaste veckorna när det varit regnigt och rätt varmt och man har haft för mkt att göra istället för att rensa.
    Eller jag menar nog snarare: klart att det går att kompostera, men kan man använda den jord som blir eller bör man göra på nåt speciellt sätt? Känns dumt att köra allt till tippen (och slänga i "komposterbart"... )

/GG

• Svar på tråden Kan man kompostera ogräs?
  • GummiGutta

Tänkte mest att frön och rötter och sånt kanske blir kvar och när man sprider ut det i rabatterna sen så blir det ÄNNU mer ogräs, tänkte om det fanns nåt knep för å slippa det....

• Paksenarion

jag har för mig att jag har hört att om man inte varmekompesterar så kan fröna överleva....

• Rigmor Mortis

Precis, släng det i en varmkompost så dör fröna, annars kan det bli massinvasion sen

• veera

Även ogräsen ska blomma före de bildar frön så om du hela tiden rensar bort ungt ogräs så kan du bra kompostera det eftersom det inte finns några nya frön med i ogräset. Rotogräs brukar jag låta torka före jag sätter det i komposten.

Svar på tråden Kan man kompostera ogräs?