• mamyleine

VARFÖR är killkläder så dyra!

Jag lägger in detta på jämställhet då jag faktiskt uppmärksammt detta. Igår skulle sonens pappa handla en t-shirt att ha på sig ut. En enkel t-shirt. En t-shirt för mig kostar cirka 99 kr. Han som är normalbyggd för en 25-åring fick köpa sig en t-shirt för 400 KR!
    FÖRSTÅR ni 400 kronor för en enkel jävla t-shirt .

Jag uppmärksammade samma sak på Lindex förra veckan då jag skulle köpa kalsonger till min son på 1½ år. När jag står och kikar fanns det två par kalsonger för 99 kr. När jag sedan tittar mot tjejhyllan med trosor för flickor i samma ålder får man i stället 3 par trosor för 99 kr. Okej det låter som små summor men det är faktiskt INTE jämställt i alla fall! Jag bojkottade helt enkelt att köpa några kalsonger där.

Jag har också uppmärksammat detta kring Jul eller andra "stora" helger när man kanske vill klä sitt barn lite finare. Medans flicksidan pryds med rosa klänningar i överskott finns det kanske 1 - 3 pojkplagg utan dinosaurier eller spiderman på. Detta känns verkligen inte kul alls. Dessutom skiljer även här priserna. Brukar nämligen se att en t-shirt för små pojkar kostar cirka 89 kr på hm, men för flickor kan samma sak kosta 69 .
    Ja iofs så är flick storlekarna mindre så vet i fan om dom som gör plaggen tar mindre betalt för den saken. DÅLIGT hur som helst att inte pojk + flick kläder ska kosta lika + vara lika stora för barn.

Det är också samma det här med kläder över huvudtaget. Sonens pappa fyller år snart och jag ville köpa lite fina kläder till honom men utbudet är inte stort på hm. När tjejernas kläder täcker 80% av avdelningen, 15% barnkläder och endas 5% är herr kläder på alla kedjor så är det inte konstigt att killar inte hittar kläder. Jag gick till kassan och frågade. Fick svaret "killar är inte intresserade av shopping" *hmm* , intressant tycker jag med tanke på att många designers faktiskt är MÄN!

Ja och sen kan jag förstå om inte killar är intresserade av shopping när ett par byxor, tröja + kalsonger koster 2000 kr tillsammns (en vanlig enkel tröja sonens pappa köpte för cirka tre mån sen konstade 700, en liknade på tjej kostade 400). Så förstår jag att män inte är intresserade av att shoppa. För mig kostar ett par byxor 299, en tröja 200, och ett par trosor 49 kr. Alltså hamnar på lite över 600 kr.

Sjukt system vi lever i. Man bråkar om barnkläder som inte är jämställda men det är lika för oss vuxna också, och ingen uppmärksamar det . VI borde kanske börja med att säga i från på vuxenkläder för att kunna får våra barn till jämställda kläder i framtiden.
    För klädkedjorna vill ju att våra barn ska vara små kopior av oss. Och så länge männen betalar mera så är det klart att mindre utbud för killarna blir kvar . TUMMEN ner för detta...

• Svar på tråden VARFÖR är killkläder så dyra!
  • Diwa
    aha det är därför alla bråkar om att man ska klä sina prinsar i klänning

det blir billigare

hahahahaha astrött...skyller på det

Men seriöst så har jag inte alls sett det där?

Kappahl kör sitt trogna ta 3 betala 2

tjejkläderna har lika stor yta som killkläderna och just underkläder som mina kids äter som frukost...tja där är tjejkläderna överlag i tunnare, och sämre kvalitet än killarnas robusta plagg...

ofta kommer exempelvis killsockorna i 3/5/10 pack och finns både som tubsockoroch finstrumpor medan tjejernas tunna fin sockor kommer i 3 pack och är så ynkligt tunna att de inte klarar många tvättar...

Trosor/kallingar är dubbelt...
    finns typ 7 pack med veckodagar osv *bläää* som är billiga men annars är det överlag samma pris men tjejernas trosor har hälften så mkt tyg(kan ju förklarar varför de ibland blir billigare)

Klänningar/toppar/byxor osv finns en uppsjö av....men det finns det faktiskt på pojksidan med(ja inte klänningar då )
    Men överlag så är tjejkläderna inte alls gjorde för lek utan för att stå och se söt ut i...

Vuxenavdelningarna är jag inte så hemma på men har jobbat i butik och vet att män aldrig kollar priser eller jagar reor(finns undantag) och tjejer sällan köper utan att först ha jagat igenom dussintals ställ utifall att om den där grejen fanns till bättre pris...

Det är förmodligen en av de största anledningarna till att priser på en herr tshirt och en dam tshirt skiljer sig åt(förutom det faktum att mannens ofta har minst dubbelt så mkt tyg)
    Diwa-the one and only true one
  • Gadget

Jag köper bara budget, HM brukar ha två kill-tshirts för 100 och sånt. Enfärgade.

• miniGrynet

Känner inte igen problemet, ska jag hitta en topp/t-shirt för ca 99 kr så blir det ju H&M, Lindex, Kappahl eller liknande.
    Ska killen köpa sig en t-shirt så kan han ju oxå hitta på samma affärer för ungefär liknande pris...
    Så jag förstår inte riktigt.

Väljer man att köpa bland lite dyrare kläder så blir det ju lika dyrt för killen som för tjejen.
    Eller har jag bara missförstått?

• Hemma hos oss

Jag köpte i veckan kläder till alla i familjen, till min gumsas konfirmation. Kläderna till pojkarna (ett år och tolv år) var
    d u b b e l t så dyra som kläderna till tjejerna (tre år och femton år). Fina kläder till mej var lätt -och billigt (!), men till mannen -jättedyrt.
    Herrbyxor/kavaj/kostym kostar skjortan!(Hahaha...)
    Klänningar ä r billigare än byxor/skjorta.
    Jag tänkte faktiskt på detta och var ganska sur när jag var färdigshoppad (och pank). Orättvist!

• AnnaKlara

Ja, men om man som kvinna inte vill ha klänning utan hellre en skarp, "jag-menar-business"-kostym blir det ju snabbt lika dyrt.

Månde våra kläder vara billigare för att kompensera löneskillnaderna?

• Erita

Tror det handlar om att utbudet är mindre för killarna och därför ökar efterfrågan, så priset åker upp.
    man får helt enkelt betala mer för det som det finns mindre utav

• Erita

AnnaKlara: eller kanske för att vi handlar mer än killarna

• AnnaKlara

Men alltså, finns det några verkliga belägg för detta, att damkläder skulle vara billigare än herrkläder?

• Erita

Jo men det märker man nog rätt mkt
    har märkt av det på hm då killskjortorna oftast överstiger 300 kr medans du kan hitta en skjorta för tjejer under 200:ingen

• Avia

Att det är skillnad i pris på vuxenkläder kan jag förstå (men kanske inte tycka är ok) eftersom rent generellt går det åt mer tyg i en herrskjorta vs tjejskjorta. Men att det på barnsidan ska skilja låter ju inte klokt.

• Poena

Jag tror det beror på lite olika saker

* Går generellt åt mer tyg att skapa genomsnittsplagget för en kille (large) än en tjej (medium). Jag föredrar också att vi ska betala ett snittpris än att de som är lite större får betala mer för sina kläder just därför.
    * Tjejer handlar mer och det är större konkurrems både stil och prismässigt gällande tjejkläder, därför måste de sätta lite lägre priser för att hänga med i konkurrensen. Detta gäller alltså budget/medelkläder. Jag tycker inte man ser samma skillnader gällande lyxkläder.

• miniGrynet

Fast jag har i alla fall köpt skjortor på hm för 198 kr till min sambo...
    Men det verkar vara jag som inte har stött på det här problemet.

Jag tycker fortfarande att kläderna håller ungefär samma priser i samma affärer.
    Självklart blir det ju dyrare att köpa en kostym (byxor, kavaj, skjorta, slips...) än att köpa en klänning och kanske en kofta. Men det kan man ju inte jämföra direkt.
    Men som nån sa, vill man som tjej ha en lite mer dress, då hamnar man ju ungefär i samma prisklass som en kostym.

• BadSector

En gissning:
    Tjejer köper MER kläder, därför säljs större volymer och marginalen per plagg kan sänkas.
    Economics of scale ni vet.

• puss

men gå på dressman då?
    klart det finns både billiga å dyra kläder även för killar, det är väl inte konstigt.

dessutom tjänar ju männen mer, så det jämnar väl ut sig

• Diwa

blir lite fel att jämföra "olika" plagg

Material, mängden tyg osv är ju det som kostar

jämför man likvärdiga plagg av samma märke så tror jag priserna blir jämnare

En vit skjorta på tjejavdelningen kostar inte mer än en vit herrskjorta

en kostym till tjej kostar lika mkt som till kille....

vad gäller pris på kallingar och strumpor så anser jag att karlarnas väl kan få kosta lite mer(så vi får tjejkläderna lite subventionerade) för vi ska ju ha bh och skit som kostar

• Runguska

Jag tror att det beror på att män handlar "snabbare" än kvinnor. Dvs. rycker åt sig första bästa plagg medans kvinnor letar efter reor och liknande.

Inte så att alla gör det, men jag tror att det beror på hjärnorna.

• Diwa

seroc:

ni ska se hubbie...han vägrar prova i butik, så man får släpa in honom i provrummet...

han kollar av var hans stl finns tar första bästa i "rätt" stl sen går han till kassan

inte en check på om det fanns andra att välja på eller om det fanns nåt billigare/dyrare utan nope första bästa tar han

jag fattar varför alla butiker sätter det dyraste längst fram på karlavdelningen medan de på kvinnoavdelningen har de röda snurrorna längst fram

Ser faktiskt samma fenomen på barnavdelningarna

att på tjejsidan så är reasnurrorna alltid i fokus medan de på pojkavdelningen är lite i skymundan

Svar på tråden VARFÖR är killkläder så dyra!