hjälp!! vad kostar dränering?
Hej!
Vi funderar på ett hus vi sett men den behöver dräneras...vad kan detta kosta??
Tacksam för hjälp!
Hej!
Vi funderar på ett hus vi sett men den behöver dräneras...vad kan detta kosta??
Tacksam för hjälp!
50 000 har jag hört, men det beror ju oxå på hur stort huset är..
Ska ni göra det själva? Eller anlita någon som gör det åt er?
Vi gjorde det själv och köpte slangen och gruset billigt, av en firma som vi känner ägaren till och vår granne grävde (så det blev gratis) så vi kom undan väldigt billigt!! Men gör man inget själv och köpet det man behöver till ord pris så kanske det går på 5000-7000kr?? (ingen aning egentligen) bara en gissning från mig...
Hittade det här på www.fuktskyddadehem.se/faq.html;
Hur lång tid tar det att dränera om?
En villa med storleken 80-120 kvm tar i de flesta fall 4-6 arbetsdagar att dränera om.Beroende på omgivningen,växlighet,bebyggelse mm.
Vad påverkas runt huset vid en omdränering?
När man gräver upp runt huset för att göra en omdränering så gräver man ett ca 100 cm brett schakt vid husets källarvägg. Altaner och förstukvistar inom detta mått måste då alltså rivas, flyttas eller stagas upp för att åtgärden skall kunna utföras. Vi hjälper gärna till att flytta på större buskar och växter med grävmaskinen. Märken och spår i gräsmattan är lätta att reparera och så igen.
Vad kostar det att dränera om och fuktskydda huset?
Eftersom de flesta villors storlek, konstruktion och mark/jordförhållanden varierar kraftigt samt att det finns ett antal olika åtgärder att välja mellan så måste man undersöka varje objekt för att kunna ge ett exakt pris. I de flesta fall så varierar priset från 65 000 till 135 000 kronor.
www.fuktskyddadehem.se/faq.html
Huset är 120 kvm nederbotten. Det är ffa baksidan som måste dräneras ffa.
Min mor och hennes föredetta man var tvungna att dränera sitt hus som dom hade för att det va översvämning i källaren. Dom gjorde det själva, men jag kommer inte ihåg hur mycket det gick lös på allt som allt. Men jag kollade på http://www.fuktskyddadehem.se/ och där står det ; Vad kostar det att dränera om och fuktskydda huset?
Eftersom de flesta villors storlek, konstruktion och mark/jordförhållanden varierar kraftigt samt att det finns ett antal olika åtgärder att välja mellan så måste man undersöka varje objekt för att kunna ge ett exakt pris. I de flesta fall så varierar priset från 65 000 till 135 000 kronor.
Oj ja kanske det är så dyrt.... jag vet inte vad det kostar att gräva, men materialet mehöver ju inte bli så dyrt!!
Beror på husets strl, hur mkt ni kan göra själv och om det är altaner och broar ivägen för grävmaskinen. Men allt från 25 000:-till 100 000:-. Normalt är väl ca50 000:- och vad ni ska dränera m. Platonmatta är billigare än porän, men inte lika bra. (tror jag iaf, efter vad jag hört och är ute efter)
Vi måste åxå göra det, tråkigt m en uppgrävd tomt.
Kram Kristina
Tack för svar AnneSophie!!
Och kanske ska tillägg denna varning också OM ni avser att göra detta själva:
Varning!
Varje år inträffar flera svåra olyckor i samband med dräneringsarbeten omkring färdigbyggda hus. De främsta orsakerna är att huset rör sig när grunden är helt frilagd eller att jordmassorna rasar ner över den som utför arbetet.
Om du är osäker på jordens sammansättning eller andra faktorer, ska du därför alltid ta kontakt med kunnigt folk för råd och anvisningar. Om det finns uppenbara risker att huset eller jorden rör sig i samband med denna typ av arbete, är det all ide att ta den extra kostnaden att låta fackmän utföra arbetet.
Ta alltid reda på var elledningar och rördragningar går innan du gräver i husets omedelbara närhet. Du riskerar annars att skada dessa ledningar vilket kan orsaka stora problem och även fara. Nergrävda elledningar är alltid markerade på något sätt. De kan till exempel ligga i ett lager grus eller vara markerade med gul plast. Det senare är numera det vanligaste.
Det beror helt och hållet på om ni tnker göra de själva lr hyra folk.
Hyr ni folk så räkna med upp till 100000 kr ..
Gör ni de själva blir de betydligt billigare.
Men då ska ni veta att de är ett slitjobb så de heter duga!!
Vi kollade på ett hus men vi struntade i det för att de behövde dreneras..
Har för mig att det kostar 1000:-/meter runt huset att gräva..men jag vet inte om det stämmer...
Kram K
Tack för alla svar! Vad snabbt det går här! När jag tackat en så fick jag en massa andra svar som kom innan jag hann posta inlägget!!! Tack!
Hej hej!
Vi har precis dränerat om men min sambo som är grävmaskinist fixade jobbet själv så det blev ju inte så dyrt..men på hans firma tar ut mellan 60.000-100.000 för en dränering..inte billigt alls!
Dräneringen på vårt förra hus kostade 105 tsk, då lades samtidigt isodränplattor för bättre isolering.
Tänk på att kolla hur de dränerar. Vissa förstör nästan hela trädgården medan andra gör det "fint" under hela tiden. Det kan skilja sig massor. Så kolla gärna upp vart de har dränerat tidigare så ser du hur de gör.
För ett normaltstort hus är det nog ca 100.000 men alla jag pratat med säger att inomhusklimatet blir bättre direkt. Vi gör det i höst.....
En kompis gjorde det själv. Och fick ljumskbråck på kuppen
Men billigt var det iaf, och är man flera som gräver går det relativt fort (vi behöver dränera om delar av huset, inte under altanen eller nåt - där kommer ju ändå inte ner nåt vatten )