• Saga2

Beteendevetare!

Hej jag har precis avslutat min utbildning, vilket innebär att jag ska ta ut en Fil, kand i Psykologi (beteendevetare). Finns det några som har liknande utbildning som mig? Vad har ni för arbete/tjänst, lön etcetera... Tog det lång tid innan ni fick arbete, sökte ni många arbeten?
    kram Saga

• Svar på tråden Beteendevetare!
  • emkalo

Här är en till som oxå är klar. Går upp min uppsatsen i nästa vecka och söker sen, så fort betygsättningen är klar, min magisterexamen i psykologi. Det är egentligen en masterexamen (enligt internationella mått mätta) men tyvärr så utfärdar de inte såna examen än på Sthlm Universitet så jag får la nöja mig med magister. Så ja...Jag är oxå beteendevetare. :) Dock har jag läst en examen till plus lite kurser som gör min utbildning snarlik PAO:arnas. Så när jag nu söker jobb så skriver jag beteendevetare/personalvetare. Har ännu inget jobb, förutom sommarjobb (samma som tidigare år) men söker för fullt.

Jag tror att det finns jobb, men att det kan ta lite tid. Sen är det just det här onda hjulet - alla vill att man ska ha arbetslivserfarenhet inom området - men ingen vill anställa en nyutexaminerad. Dock ser jag ganska positivt på framtiden. Tror att dte fixar sig. De flesta av mina kompisar (bl a pao:are, ekonomer, icke-universitetsutbildade m fl) HAR fått jobb nyligen - med eller utan examen. Så det ger mig hopp :)

• Honeyflowers

Hej

jag är oxå utbildad beteendevetare tog examen 2002, filkand i arbetslivspedagogik. Läste några kurser till vt 2003 då sökte jag jobb och mitt första fick jag som LSS-handläggare inom kommunen, Handikappomsorgen. Där jobbade jag i drygt 2 år nu jobbar jag som personal och lönehandläggare på ett privat företag sedan 1 år tillbaka. SÅ jag har hitills sluppit gå arbetslös, dock kanske jag blir det nu då det går dåligt för det företaget som jag jobbar för, så de måste säga upp personal.. inget klart ännu..
    Tror att det är lättare att få ett jobb inom kommunen först om man inte har så mkt erfarenhet, vilket inte jag hade.. nu har jag ju prövat på både kommun och privat.. Lycka till!

• emkalo

Dog tråden nu eller? TS, vad är det du har läst? VAd för inriktning?

• Velan

Jag har läst beteendevetenskap (fil.mag. i psykologi) med inriktning mot arbetsvetenskap och personaladministration. Tog ut examen i januari 2002. Jag fick ganska snabbt ett halvårs jobb på personalkontoret på kommunen (genom en praktik) och sedan 3,5 år jobbar jag som personalsekreterare inom Svenska Kyrkan, där jag har TV-anställning nu. Så jag har nog haft ganska tur! Jag trivs rätt bra, det är varierat men det ingår även löneadministration och det är det tråkigaste/minst stimulerande... Men så länge man har jobb får man vara glad. Det är uppsägningar på gång men jag klarar mig den här gången! Puh!

• Alltid

Examen är inte riktigt färdig än. Blir en fil. kand. i sociologi. Tog ett studieupphåll för ett halvår sedan. Arbetar inom kriminalvården. Framtiden ser någorlunda ljus ut. Finns inte mycket fasta tjänster men däremot en hel del vik. Jag är än så länge rätt nöjd. Lönen är ok, arbetstiderna är varierande och arbetet i sig stimulerande om man gillar att arbeta med kriminella det vill säga .

• Saga2

Emkalo jag håller definitivt med angående den praktiska erfarenheten. Det är svårt för oss som har utbildning men tyvärr ingen praktisk erfarenhet. Lycka till med uppsatsen, och arbete så klart. Det måste dock kännas skönt att ha fått arbete under sommaren, själv har jag inte lyckats fått nåt (lite återhämtning så kör jag hårt sedan). Jag tror också att vi lyckas få arbete itll slut, kanske inte direkt efter sommaren kanske till jul.

Jag håller även med dig Honeyflower, att kommunen inte kräver praktisk erfarenhet i lika hög grad. Jag söker på arbeten jag anser mig vara utbildad till (och som ajg finner intressant såklart, man måste ju få vara lite kräsen i alla fall i början, eller hur?!

• emkalo

Alltid: vad exakt jobbar du med? Kul att veta bara :)

Saga2: Tack så mycket. Imorgon blir jag opponerad på :/ Känns okej, men måste gå genom min uppsats en gång till så jag hänger med :) Har ju inte rört den sen 31 maj :) Men det blir så tradigt att läsa sitt eget arbete om och om igen. Riktigt trött på mitt ämne! Sen opponerar jag på fredag och sen är det la klart :)

Är det några som kommer rikta in sig mot vårande yrken? tex måste väl "Alltids" yrke med kriminella räknas som vårdande. Till saken hör att jag gärna vidareutbildar mig om några år till psykoterapeut, men kraven är ju sååå många. Dags att börja samla ihop de nu! Men samtidigt är det inte direkt vårande yrken jag vill jobba med just nu, direkt efter examen, utan just nu är jag mer intresserad av personal och HR. Men jag måste ju dock ha några års erfarenhet av vårande arbete om jag ska kunna bli behörig till psykoterapeututbildningen sen. PLus en massa andra krav, terapi och tjafs!

• Haddock

Jag är också beteendevetare (fil mag i psykologi). Fick jobb på ett behandlingshem för drogmissbrukande ungdomar efter ca en dryg månads intensivt sökande. Nackdelen med att vara beteendevetare är att det känns som att inte så många vet vad examen innebär, man konkurrerar ofta om jobben med exempelvis socionomer och då väljer många arbetsgivare kanske hellre en socionom. Fördelen är väl att det är en bred examen, man låser inte in sig i en yrkesroll.

Lycka till!

• Saga2

Hej på er igen!

Emkalo, hoppas opponering gick bra och att du inte var allt för nervös för att framförandet.
    Ja, tyvärr måste ma ha lite erfarenhet för att börja psyko...utbildningen men jag kan samtidigt se det som positivt då man vet lite mer om det praktiska arbetet. Men det tar ju sån tid, man vill ju inte studera hela livet heller! Jag önskar dig lycka till i varje fall.....

Haddock, jag har faktiskt tänkt lite på det där med att man konkurrerar med socionomer eller liknande. Tyvärr verkar det som om även många socionomer går arbetslös, men visst kan det bero på vart man i landet är bosatt. Trivs du på din arbetsplats?, hur är det att arbeta med undgomar? Vilke utbildning krävde de att du skulle ha?
    Jag har gått några kurser som relaterat till din inriktning, våldets pedagogik, beroendelära, det kriminella beteeendets psykologi etc? Har du i din utbildning läst något om drogmissbruk etcetera? Lite nyfniken bara?!

kram saga

• emkalo

Oppositionen gick prima, tackar för lyckönskningarna. Jag ska opponera på fredag och sen är jag heeeelt klar! Känns skönt.

Jag är oxå intresserad av att veta mer om hur dte är att arbeta med drogberoende/missbrukare/ungdomar/kriminella!

• jaje79

Här är en till !!!! Men jag tänkte läsa en termin till, för att bredda kunskapen lite. hade tänt att knåpa ihop ett vettigt cv och försöka vara så aktiv på att söka jobb som möjligt. men det känns lite motigt eftersom jag inte haft någon praktik, och inte riktigt vet vem eller vilken typ av arbetsplats som kan tänkas vilja ha den utbildningen jag har...

• emkalo

Jaje79 - Vad har du läst tidigare och vad ska du läsa nästa termin?

• Tjomsan

Hej! Jag har jobbat i några år på Försäkringskassan som rehabiliteringshandläggare. Några av mina kursare har liknande jobb på Migrationsverket, på CSN, Frivården, Arbetsförmedlingen och på landstingets personalavdelning (rekrytering). Några har startat eget och gör utredningar av olika slag och en har utbildat sig till alkoholterapeut. Två undervisar/forskar. Tyvärr är det inte så lätt att få jobb som beteendevetare men ge inte upp. Lycka till!

• Haddock

Jag trivs jättebra att jobba med ungdomar (är dock mammaledig nu). Hade förutom psykologi och sociologi läst lite kriminologi och juridik. Min arbetsplats krävde ingen specifik utbildning utan bara att man hade någon typ av utbildning som var relaterad till området.

• Saga2

Intressant Tjomsan, jag har faktiskt sökt två tjänster på Försäkringskassan fast då som utredare (arbetsskador & pension) men jag har även sökt på Invandrarcentrum. Man ska inte hoppas på för mycket men det vore så himla skönt att hitta ett arbete, att få in en fot någonstans liksom. Men jag lovar jag är inte tjejen som ger upp i första taget, så det fixar sig nog förr eller senare.

see yaa

• jaje79

Emkalo- Jag har läst 60p psykologi,
    20 rättspsykologi,
    20 sociologi,
    20 pedagogik,
    10p samtals och intervjuteknik,
    10p kommunikation i organisation och ledning.

jag har även sökt socialrätt, organisationsteori och projektledning, och alkohol- narkotika & Tobaksprevention till höstterminen.

• Mrs Lion

Har en fil kand i socialpsykologi (beteendevetare). Gick ut maj 2005. Jobbar sedan dess som enhetschef inom vård och äldreomsorg. Har tidigare en bakgrund inom vården så det kändes naturligt att fortsätta där. Mycket stimulerande och roligt jobb...

Svar på tråden Beteendevetare!