Fotboja, hur fungerar det?
Om man har blivit dömd i tingsrätten till 3 månaders fängelse och får avtjäna straffet med fotboja, hur fungerar den rent praktiskt?
Om man har blivit dömd i tingsrätten till 3 månaders fängelse och får avtjäna straffet med fotboja, hur fungerar den rent praktiskt?
Den läser av när du lämnar din bostad, och kan ställas in så att du kan fortsätta jobba om du kan/vill. Lämnar du huset vid fel tidpunkt går det iväg ett larm med en gång.
Han måste ha en sysselsättning tex ett jobb. Han får inte gå ut på vargdagarna förutom till och från jobbet, då har en en sk restid, beroende på hur långt han har på jobbet!
På helgerna får han en viss permisionstid. först e det 2 timmar sen efter en månad blir det nån timme längre och så vidare.
Det kommer att komma kontrollanter närs somhelst som gör alkotest och kollar så han är inne.
Har du fler frågor?
Min sambo har en sån, han blev dömd till 6 månader men fick byta till 4 månaders boja. (han är oskyldig) Så rättsystemet funkar INTE som det ska idag =(
Man får en viss tid o va ute på kanske två timmar. Sen e de ifall man ska gå i skola jobba eller nåt, så få man va där dessa tider. Har man läkarbesök får man anmäla det, det finns en kontakt person för den som ska ha fotbojan! Vistas man utanför t ex hemmet när man inte får det ser man det o de går ett larm på centralen. Man får ens inte ha foten utanför lägenheten, so men gräns ungefär.
På vardagarna får man inga permisioner att vara ute på, endast till och från jobbet, restiden är precis så man hinner!
Endast heögerna man får nån timma, beror på hur länge man haft bojan, det blir längre för varje månad man har den!
Vad är det som händer när man t ex går utanför huset på otillåten tid? Går det ett larm till fängelset eller får man en stöt eller något annat. Får man först en varning eller åker man in direkt om man missköter sig?
Sen beror det på om man är sambo eller inte. Är man är sambo får man mindre antal timmar till permission. Är man ensam får man fler... Man har en viss tid (tex 5 min) på sig att lämna lägenheten nä man ska till jobb, och måste då vara ute från lägenheten, annars ringer dom och ger en varning. Dvs det gäller att man inte försover sig. Samma är det när man ska vara hemma. Du får inte komma hem för tidigt, och inte för sent; måste vara inom en viss tid. Klyddigt.... =/
Men man MÅSTE ha ett jobb eller skola o gå till, annars får man avtjäna straffet i fängelse. Tror dom sänker straffet när man får boja. Min sambo blev dömd till 2 månaders fängelse, men fick bara sitta hemma i 40 dagar med bojan. Skumt!
en bekant till mig hade det o fick bara lämna huset när han skulle till jobbet och när han skulle hem, han var tvungen till att komma hem i tid/gå i tid, annars gick ett larm.
Om man inte satt häktad och blir dömd till 3 månaders fängelse (fotboja). Är det exakt 3 månader eller är det mindre? Är det vanligt att det är så som Alexxia skriver? Jag tycker att det är ofta man hör att de är ute efter halva tiden.
Du sitter normalt av 2/3 av tiden sen blir du villkorligt frigiven den sista tiden. Dvs att du får absolut inte göra något dumt, då får du sitta resten av tiden i fängelse + att straffet blir hårdare för det du gjorde under den villkorliga frigivningen.
När du är dömd till ett långt straff (ung 10 år eller mer) kan du efter en viss tid ansöka om att bli släppt tidigare. Då måste du ha skött dig bra under fängelsetiden och då kan du komma ut efter halva tiden.
Det beror på vad du är dömd för. Du måste även ha sysselsättning och bostad om du ska få sänkt strafftid.