• Mia83

Är 38 grader alltid feber? Förbryllad....

Jag vet snart inte vad jag ska tro.....
    Har än en gång fått ett samtal från min dotters förskola och fått höra att hon har feber (38,1) och är kinkig.
    Som vanligt är det ju bara att ta sig iväg och hämta henne, förstås. Men jag förstår verkligen inte!
    Hon var hemma och var förkyld hela förra veckan, men har varit hur pigg och kry som helst under helgen.
    Och nu, efter 4 tim på förskolan är hon dålig igen.
    Självklart kommer min dotters välbefinnande först, men ibland undrar jag om inte peronalen letar fel på barnen? Konstigt sätt att tänka kanske....
    Men det känns som att de plockar fram termometern nästan efter ett schema istället för att gå på allmäntillståndet först.
    Jag tror nog att det har hänt många ggr att dottern har haft upp emot 38 grader och däromkring (vilket jag anser är mer en förhöjning av temp, än feber) utan att vi har vetat om det.
    Om man har stenkoll på tempen hela tiden så kanske man läser in mer i en stunds "kinkighet" än annars? Eller är jag helt ute och cyklar?
    Det är bara så frustrerande, för jag vet ju hur det bli nu när jag har hämtat henne. Hon kommer, iaf i mina ögon, att vara lika pigg och glad som vanligt.

Någon som har några tankar kring detta, eller liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Är 38 grader alltid feber? Förbryllad....
  • Majsan70

Det är feber. Det kan ju räcka med en lättare temperatur höjning för att man skall känna sig risig. Blir hon piggare när du hämtat är det jui nte så konstigt eftersom det är en lugnare miljö med dig..

• Mia83

Jo iofs.....det är ju mer fart och fläkt på förskolan. Men jag har alltid fått höra att normaltemp går upp till 37,7 och hon brukar ju ligga där omkring. Och vid aktivitet är det ju inte konstigt om tempen då går upp till 38, har jag hört iaf.
    Sen är det ju det att det är så ofta. Ibland undrar jag om hon ska få sluta gå på förskola för jag får ju hämta henne jämt, det känns nästan bara påfrestande, både för henne och för mig.
    Är väl kanske lite överkänslig så här i slutet på graviditeten också antar jag.

• Åsa Ystad

De tempar väl inte alla barn varje dag? Jag antar att de har tyckt att hon verkat sjuk på något sätt och därefter tempat henne?

• Puck76

behöver inte va feber. jag själv har en normal-temp på 38,5, är utredd på alla håll och kanter och det är inget fel på mig mer än att jag är högtempare.

• Mia83

Åsa Ystad

Ingen aning om hur de gör. Vet bara att det är så otroligt ofta som hon blir "hemskickad" med temp runt omkring 38, även under ibland, och de anser det alltid vara feber.
    Det som jag tycker är så konstigt är att hon ofta är tillräckligt pigg och kry för att kunna hitta på saker med mig och hennes pappa, utan att röra en min.
    Men det kanske bara är så att hon är väldigt känslig, jag vet inte alls längre.
    Men jag vet att hon ibland beter sig lite "sjuk" (om man kan säga så) och blir lite kinkig om hon sovit mindre än vanligt.
    Och inatt sov hon lite oroligt, vilket ju kanske bara betyder att hon behöver sova en stund på fm också.
    Iaf brukar det kunna vara så när hon är hemma.
    Jaja, nu ska jag iaf iväg och hämta min lilla Sjukling.

• Åsa Ystad

Mia83: Ja, det är ju svårt att veta vad den där kinkigheten beror på ibland! Och är du höggravid förstår jag att du tycker det är lite jobbigt. Du hade säkert inte tyckt det annars. Lycka till och pyssla om henne lite extra nu!

• AE77

Kan du inte ta en temp på din lilla när hon är frisk så ser du om hon ligger högt i temp i vanliga fall min minsta har feber redan vid 37,4 då hon ligger lågt i temp i vanliga fall. Barnens pappa är lika dan.

• Mia83

AE77

Jag vet att hennes normaltemp ligger omkring 37,5 - 37,7, varierande när på dygnet man tar den, och hur aktiv hon varit innan. Det är därför jag tycker steget till 38 inte är så långt så att säga. De säger ju att barn lätt kommer upp i temp omkring 39 när de är aktiva, för att sedan gå ner i temp igen när de vilat en stund.

• AE77

Ok, då tycker jag nog att det är överdrivet att ringa hem din lilla så fort hon har 38 i temp! Har du sagt till personalen att hon ligger högt i temp?

• Mia83

Nej, vi har inte haft ngn anledning att diskutera det, förän nu då. Ska ta och prata lite med dem nu när jag hämtar henne.
    Kanske föreslå att de lägger henne för att vila en stund när liknande situationer uppstår, och kollar hennes tillstånd/temp efter det. Hoppas bara de inte tycker att jag är besvärlig eller så då bara. Det är ju inte så att jag vill undvika att ha henne hemma på ngt sätt, utan jag är ju mest fundersam över huruvida hon verkligen är dålig när de säger att hon är det.
    Får se vad de säger.....

• verrron

Det våran barnläkare sa var att temp fram till 38.0 var ingen feber- möjligtvis kundedet kallas "förhöjd temperatur" från 37,7 sa han! Men sen beror det ju oxå på, som övriga redan skrivit, vilken temp som är hennes normala!

Svar på tråden Är 38 grader alltid feber? Förbryllad....