• elliis

Egen hundmat

Min hund är så kräsen med maten. har hittat en torrfoder som han äter. Men den är inte bra för honom han bajsar 4-5 gånger om dagen så kroppen kan tydligen inte ta upp något.

Så då har jag funderat på att börja laga egen mat till honom.
    Är det någon som gör det?
    Ska man ge vitamintillskott till honom då?

Någon som har recept??

• Svar på tråden Egen hundmat
  • nimma

Jag försöker BARFa mina kissar så mkt som möjligt. (bone and raw food) Jag köper jipotimas-korvar till mina katter, det är egentligen hundmat, så jag måste tillsätta hjärta och lever, men det är superbra mat! Katternas bajs luktar ingenting och de blir så fina i pälsen. Vet inte vart du bor men länkar till deras hemsida

www.jipotimas.se/butik/enter.html

Det finns ju fler alternativ, antingen göra själv eller köpa från jipotimas eller andra företag. Jag vet inte riktigt vad som gäller för hundar, hade det varit katt hade jag haft en jättebra "kokbok" till dig, men liknande finns säkert för hundar. Gå in på nått hundforum, tex vovve.net och sök på barf så hittar du säkert något. Annars kan du ju kika lite lätt på katternas kokbok, största skillnaden är väl taurin som jag inte tror hundar behöver..

devonrex.se/kokbok/

• JsN

Har du provat färskfoder? Det är (nästan) lika enkelt som torrfoder. Det är det enda som min matvägrare äter. Och precis som med torrfoder så är det ett helfoder och jag vet att han får i sig allt han ska ha.

*hälsosamt lat*
  • mogreta

nimma:
    Min kompis köper kattkorvar till sina katter därifrån, kanske inte funnits när du varit där?

Själva BARF'ar vi våran lilla jycke också!

• nimma

mogreta: jo, jag köper också kattkorvarna, men de kallas bara så för att de är mindre, de innehåller inte riktigt allt iaf så vitt jag vet.

• Ärtan1

Jag hade samma problem och använder numera bara en sort som heter Klass, den köps djupfryst och är i särklass den bästa maten man kan ge sin hund. dessutom så älskar dom den

http://www.klassfoder.se/#

• mogreta

nimma:
    Jahaja, är de mindre, jo alltid lär man sig någe nytt

Men gillar dina katter färsk-mat?
    Min kompis katter är inte så väldigt impade av att få sån mat.

Men min jycke trodde han kommit till himlen när vi började hel-Barfa, han älskar det och har blitt så fin så både i hull och päls!

• nimma

mogreta: hehe, nja.. de gillar bäst sin royal canin baby-foder.. men den ena blir dålig i magen av det så tja.. vad gör man.. Nu har bägge matvägrat ett tag så nu blir det att lirka med dem *suck* Ikväll ska de få rå ägggula för att få upp aptiten lite.

De äter ju färskmat, och ibland är det JÄTTEGOTT, men helt klart saknar de sina torrisar när de inte får dem, och de vill bara ha sin favoritsort. Tror mest de vill att de alltid ska stå där så de får knapra när de har lust. Går omkring och mjauar argt när skålen inte är påfylld

Det roligaste är när vi ger dem kycklingvingar, då tillbringar de första 20 minuterna åt att hoppa på dem och "döda" dem först.. *skakar på huvudet*

Kul att din vovve gillar maten! De blir verkligen mkt finare i päls och allt av barf!

• Pokergirl

Vad är det för pris på klassfoder?

• Arctura

Ja du kan göra hundfoder själv!! Och då tillsätter man ett pulver som heter Cretapulver (tror jag) eller nått liknande iallafall...det finns på apoteket. Prata med en vetrinär de brukar ha recept på hundfoder....

• Gnista

Bravo är ett annat bra frys/färsk foder. Kommer ej ihåg priset, men i samma priskategori som Klass tror jag. Tänk på att läsa på ordentligt om du ska börja laga egen hundmat. De har helt andra foderkrav än vi människor.

• natta83

jag ger magnuson mest & buscut till min kräsna dam. Visst hon bajsar lite mer än när hon åt hills och rc men det är det värt för att hon ska äta, hon mår prima av det!

Svar på tråden Egen hundmat