• mindy76

Ont i svanskotan

Ajjjj

Min svanskota har borjat trassla. Har ont i den pa morgnar och kvallar och vankar da som en 80-arig anka. Kan knappt stodja pa vanstra benet nar det satter igang.

Ar det nan annan som kanner igen detta? Saaag inte att jag borjar fa foglossningar. Har inte kannt av nanting innan detta.

Kram och puss till er alla.

• Svar på tråden Ont i svanskotan
  • Lillalillen

Jag får ont i svanskotan när jag har suttit en stund. Riktigt ont. Och jag har lite problem med högra höften, kan få ont när jag legat och så. Vet inte om det räknas som foglossning.

• malincha

Jag kan åxå få ont i svanskotan då coh då. Framför allt om jag har suttit stilla en stund. Har pratat med bm om detta och hon säger att det förmodligen handlar om foglossning.
    Mina besvär har dock blivit bättre sedan jag börjat med bäckenbottenträning. Prova du me!!

• mindy76

Aha, och hur gor man sana ovningar da? Jag har fatt valdigt lite information fran min barnmorska, sa tacksam for all hjalp jag kan fa.
    Jag har funderat pa att trana lite latt pa min fitness boll, kanske gora nagra enkla ovningar osv, for att mjuka upp mig.
    Jag tror iofs att jag ar alldeles for aktiv for mitt eget basta...Har svart att sitta still...

• ia1

Hej!

Jag tror inte det klassas som foglossning. Jag har med ont i svanskotan och har haft från och till i snart...ee.. två år. Jag fick en inflammation i svanskotan efter att ha åkt mc. Nu blir jag inte av med det...
    Inflammation i svanskotan kan man få av lite allt möjligt sa min läkare och tyvärr finns det inte så mycket att göra.
    Du kan testa att sitta på en sittring om du vill och byt ställning ofta om du har ett stillasittande jobb. Försök stå upp så mycket du kan.
    Det är allt jag kan hjälpa till med, inte mycket tyvärr...

Lycka till!

• Sverige

Svanskotan, korsryggen... är inte det typ samma sak? (sorry ala läkare) Jag menar att jag har ruggigt ont i korsrygen och ner mot svanskotan när jag gått långt eller burit min tvååring för mycket. Jag förklarade detta för BM och det är foglossning enligt henne. Är tom delvis sjukskriven för detta bl. a...
    För mig hjälper bara att ligga still och det är ju KUL!! Inte. Vissa dagar är bättre än andra dock...

Vecka 35

• malincha

Ok, jaja. Min bm sa i alla fall att det var foglossning.

Mindy76: Jag gör övningen på följande vis:

Ligg på rygg med händerna efter sidorna. Ligg med böjda ben och fotsulorna mot golvet ca 20 cm från rumpan. Lyft sedan rumpan rakt upp mot taket. Skuldrorna ska ligga kvar mot golvet. I översta läget spänner du skinkorna. För sakta ner rumpan mot golvet men låt inte rumpan slå i golvet utan vänd upp igen precis innan golvet. Upprepa ett ca 10 gånger, vila en liten stund. Gör samma sak 3-4 ggr.

Har funkat för mig, men inte vet jag om jag bara haft tur.

• Bibbif

Jag har problem med foglossning och JA, ibland så känns det i svanskotan!

Har "flyttat" sig lite. Först kändes det mest i korsryggen och nu mest i höfter och svanskotan. Foglossning går inte träna/stretcha bort. Foglossningar blir VÄRRE av träning och rörelse. Är vila som gäller!!! Däremot går bäckenbottensövningar kvar, men inget gymping etc. Väremdyna brukar vara skönt.

• Slarva

Jag har haft ont i min svanskota under grav. Bm förklarade att om man någon gång tidigare i livet slagit sig i svanskotan så kan den ha blivit "intryckt" och när bebisen växer så trycker den mer och mer på svanskotan så man får ont. Det ska tydligen inte vara nån fara vid förlossningen och om man inte lider alltför mkt av det så behöver man inte göra nått åt det.
    Men en sjukgymnast kan "dra" svanskotan tillbaka i rätta läget, kan bara tänka mig hur ont det skulle göra...

Min smärta i svanskotan försvann dock helt plötsligt (?!) och nu känner jag den bara ibland om jag suttit på hårt underlag för länge...

• mindy76

Tack alla for alla svar. Smartan kommer och gar, ibland gor det sa ont att jag knappt kan ga, sen en sekund senare forsvinner den lika fort som den kom. Mycket skumt.
    Nanis: Jag ska prova gora ovningarna nu (*ner pa golvet*) Tack

Svar på tråden Ont i svanskotan