• lottfi

vad gäller som egenmäktighet med barn?

kan man göra en anmälan på egenmäktighet om man har gemensam vårdnad? pappan åkte utann jag visste det och hämtade min son hos min syster när hon lånade honom en stund på kvällen,när jag skulle dit på tidiga kvällen som jag lovat sonen så hade pappan trots det ej var hans tid och utan att meddela mig hämtat honom,ringde socjour o polis som inte kunde hjälpa mig,fmrätten ordnade dagen efter så han kom hem ,men kan jag göra en anmälan så detta ej händer flera gånger?

• Svar på tråden vad gäller som egenmäktighet med barn?
  • Panope

Självklart kan du anmäla fast ni har gemensam vårdnad. Det kanske inte händer så mycket eftersom det trots allt "bara var en mindre incident".
    Men du som mamma har en skyldighet att värna om ditt barn. Så jag tycker absolut att du ska visa vad du tycker om vad han gjort.

Lycka till!

• Anonym

Som jag fick förklarat det för mig så kan man enmäla för egenmäktighet om man har gemensam vårdnad. Men den andre föräldern kan motanmäla med samma sak. Så egentligen spelar det ingen roll.

Se till att skaffa ett umgängesavtal som är juridiskt riktigt så hamnar allt i ett annat läge. Då kan du begära verställighet av dom via länsrätten.

• lottfi

oki men hur ska han kunna anmäla mig för egenmäktighet när jag alltid följer våra tider till punkt o pricka då? han vägrar samarbeta med mig överhuvudtaget som ni kan se i mitt andra inlägg sedan förut,så han vill inte skriva under ens en flyttanmälan ,har bytt fmrätt nu till en annan kommun och dom sa till mig idag att visst kan jag anmäla ,men han kan säga precis vilken orsak som helst till hans plötsliga hämtning och sen när jag förklarade att han befann mig hos min syster sa dom jag får ha honom precis vart jag vill ,ingen får bara åka o hämta hursom.

• Anonym

Om du har ett avtal hos famrätt. eller dom så måste han följa det. DÅ har du helt andra befogenheter.

//Anonym samma som ovan

• lottfi

vet det men kollade det idag samtidigt som jag kollade umgänget ,han får absolut inte bara åka o ta barnet även om vi har gemensam vårdnad,en domstol ser allvarligt på ådet i kommande vårdnadsprocess så svaren jag fått på telefonm idag av en åklagare är jag väldigt nöjd med,i annat fall skulle det kunna vara så att jag kan åka till honom när han har pojken o bara hämta hem honom ,det gynnar ju aldrig ett barn på tre år,så helt klart var det solklart för dom iallfall.

Svar på tråden vad gäller som egenmäktighet med barn?