• MajaLarsson

igångsättn. ballongmetod??

nån som blivit igångsatt med den såkallade ballongmetoden?? ska bli det på torsdag å undrar om nån annan blivit igångsatt med den metoden??! som kan berätta lite hur det funkar å känns!

• Svar på tråden igångsättn. ballongmetod??
  • ebben

har de sagt varför just den metoden? alltså-mitt vatten sipprade o de satte bara dropp i handen på mig........

• Supermamsen

Igångsättning
    Igångsättning betyder att man inte väntar på att kroppen själv sätter igång förlossningen.

Det finns olika metoder för att sätta igång förlossningsförloppet. Exempel på dessa metoder är att ta hål på fosterhinnorna, ge hormondropp eller hormongel/tabletter. Vilken metod man använder beror på hur mogen din livmoderhals är.

Varför sätter man igång en förlossning?
    Det finns olika anledningar till varför man sätter igång en förlossning, ett exempel är att du gått över tiden, det vill säga om graviditeten har pågått 42 veckor. Ibland måste man sätta igång förlossningen före beräknat förlossningsdatum. Det görs i vissa fall om mamman har en infektion, diabetes, högt blodtryck, om barnet slutat växa och vid havandeskapsförgiftning.

Du är delaktig i beslutet
    Vid besked om att du bör sättas igång informerar läkaren eller barnmorskan dig om vad en igångsättning betyder i just ditt fall. De berättar vilken eller vilka metoder de tänker använda, hur det går till och vad du bör tänka på. Sjukvårdspersonalen ser alltid till mammans och barnets bästa, men det är viktigt att du känner dig delaktig i att det är det bästa beslutet för dig och ditt barn. Ställ gärna frågor så du har god kunskap, känner dig trygg och är väl förberedd.

Så här går en igångsättning till
    När du kommit in till förlossningen tar en barnmorska och ibland en undersköterska emot er. De kontrollerar fostrets hjärtljud med en så kallad CTG?apparat. Läkaren undersöker därefter livmoderhalsen för att se hur mogen den är. Utifrån dessa kontroller och din hälsa gör läkaren en bedömning hur förlossningen ska sättas igång.

Hur lång tid tar det?
    Kvinnor reagerar olika på de olika metoderna. Det går aldrig i förväg att veta hur lång tid din förlossning kommer att ta. Ibland kan det dröja upp till två dygn från igångsättningsstarten till förlossningen startar. För förstföderskor tar dessutom själva förlossningen ofta längre tid än för flerföderskor, oavsett om du blivit igångsatt eller inte.

Olika metoder
    De olika metoderna används utifrån varje kvinnas individuella situation. Ofta behöver man kombinera de olika metoderna.

Tabletter och gel
    Om livmoderhalsen är omogen får du en salva eller en tablett med utmognadshormonet prostaglandin som förs upp i slidan. Det fungerar så att livmoderhalsen gör sig startklar för värkarbetet. Vanligtvis fortsätter man sedan med ett hormonstimulerande dropp. Sedan kan förlossningen fortsätta på vanligt sätt.

Hormondropp
    Värkstimulerande dropp ges om din livmoderhals är mogen. Droppet innehåller hormonet oxytocin som ges i armen. Dropp kan även ges när förlossningen och värkarna satt igång om värkarbetet inte är tillräckligt effektivt eller om det avstannar på grund av trötthet eller smärtlindring.

Ta hål på fosterhinnorna
    Ett annat sätt att sätta igång en förlossning är att ta hål på fosterhinnorna. Hålet görs antingen med ett instrument som liknar en liten virknål eller med skalpelektrod eller ett finger. Fostervattnet rinner ut och barnets huvud sjunker ned och pressar mot livmoderhalsen. Det gör att värkarna sätter igång av sig själva precis som när vattnet går av sig självt. Det varierar hur lång tid det tar från det att hinnorna spräcks till att värkarna sätter igång. Ibland behöver man komplettera med värkstimulerande dropp. Metoden gör ofta att sammandragningarna blir häftigare.

Svepa hinnor
    Barnmorskan lossar med sina fingrar hinnsäcken som barnet ligger i från livmoderväggens nedre del. När man sveper hinnor kan förlossningshormonerna komma igång.

Ballongmetoden (Bardmetoden)
    Ballongmetoden innebär att man för in en slang, med en specialballong fäst i ena änden, genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sedan fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker i sin tur mot livmodermunnen som då får igång förlossningshormonerna. På så sätt kommer värkarna, och modermunnen öppnar sig. Slangen ramlar sedan ut av sig själv när modermunnen är öppen tre till fyra centimeter. Ofta får man sedan ett värkstimulerande dropp för att värkarna ska gå igång.

Nackdelar med igångsättning
    Om du blir igångsatt kan det leda till att förlossningen tar längre tid. Det är svårt att ställa in mängden hormoner. Det i sin tur kan göra att livmodern drar ihop sig och man får så kallade pinvärkar som inte leder förlossningen framåt. Värkarna kan också bli för häftiga och täta så kvinnan inte får någon paus i sitt värkarbete. Det i sin tur kan resultera i att syretillförseln till barnet blir sämre. Varje kvinna är dessutom unik och reagerar olika på hormoner. Detta kan vara svårt att förutse.

Ibland kan komplikationer, som uppstår i samband med en igångsättning, leda till att man måste göra ett akut kejsarsnitt. Det är vanligare med akut kejsarsnitt vid igångsättning än när kroppen själv får sätta igång förlossningen. Man kan undra varför man över huvud taget sätter igång en förlossning, men tas beslut om igångsättning görs det för att fördelarna ändå överväger nackdelarna.

Ibland fungerar inte igångsättning
    Om igångsättningen görs innan kroppen är redo kan det ibland krävas upprepade behandlingar innan förlossningen verkligen startar. Om förlossningen inte sätter igång efter upprepade försök kan det bli tal om kejsarsnitt.

Skillnaden mellan igångsatt förlossning och påskyndande av förlossningsförloppet
    Metoderna för igångsättning ovan används också för att skynda på förlossningsförloppet. Skillnaden mellan igångsättning och påskyndande är att vid igångsättning har kroppen inte börjat själv. Påskyndande av förlossningsförloppet kan behövas om förlossningen inte går tillräckligt snabbt framåt eller om det gått 48 timmar från vattenavgång utan att värkarna startat. Vanligaste anledningen är när en kvinna fått ryggbedövning.

Källa www.vardguiden.se/Article.asp

• MajaLarsson

för att göra det lindrigare än gel...
    är inte tillräckligt mogen för bara dropp å blir igångsatt på bf-dan!
    Ballong metoden är juh ingen medicinsk metod... vill absolut inte ha gel för det fick jag sist å hade hemska pinvärkar!

• Supermamsen

Vill bara säga att jag blev igångsatt på mitt allra sista barn och de bvar helt suverän för då var man pigg före...o utvilad

• Marie1974

Jag blev igångsatt på detta sätt med vår son. De sätter in en "ballong" med tyngd i som trycker på inifrån och som åker ut när man öppnat sig ett visst mått (kan det ha varit 3 cm?!). Jag kommer inte ihåg detta skede som särskilt jobbigt. Sedan stack de hål på fosterhinnan så att allt fostervatten "forsade" ut. Därefter påbörjades ett för mig intensivt och tufft värkarbete. Jag fick även värkstimulerande dropp. Så ballongen är till öppningens första skede. Det är väl frågan om hur bråttom det är med förlossningen och anledningen till varför man blir igångsatt som sedan avgör vilka metoder som används/kombineras. Kanske räcker det med "ballongen" för dig?! Lycka till!!! /Marie

• MajaLarsson

supermamsen: jo allt sånt vet jag men tack ändå!
    blev igångsatt med första barnet oxå, då med gel...

ville höra om nån blivit igångsatt med den metoden å som kan ge tips å råd å berätta hur det kändes osv!

• MajaLarsson

marie1974:
    tack för svaret! läkarn tror att det räcker med ballong å ta hål på hinnorna för min del! bara jag slipper gelen e jag nöjd!

• evolyn

satte min bardkateter kl 15.30 kändes mest obehagligt och gjorde små ont när dom satte den,åt lite av min sallad som jag hade men fick inte i mig så mycket,sen kom smärtorna,bm tyckte jag skulle gå i korridoren lite,gick dubbel vikt och närjag äntligen lyckats gå ett varv så åkte katetern ut,och då hade det gått 50 min,dom sa att det skulle ta ca 6 timmars så maken hade åkt hem en snabbis för att hämta lite saker.
    dom undersökte mig och sa att jag redan var öppen 5cm,de blev till att ringa min man,för det verkade att gå fort.
    sen stannade det av lite efter edan så det blev dropp och sonen föddes 23.30 så det tog 8 timmar exakt.

lycka till!

• MajaLarsson

evolyn:
    va du omföderska då?? upplevde du det som förjävligt eller gick det att hantera ändå??
    har du nån annan förlossning att jämföra med hör jag gärna på! börjar bli lite smånervig nu juh!

• evolyn

det var min andra förlossning,blev igångsatt med första med men det gick inte lika lätt då,tog 3 dagar innan det kom igång.

tyckte inte alls att det var så farligt,det var ganska smärtsamt precis innan katetern trillade ut,sen när den var ute så försvann nästan all smärta,tills de satte droppet.

• evolyn

kanske skulle tillägga att min första förlossning var enklare men det var nog för att jag var helt slut efter 3 dar både fysiskt och psykiskt,då jag fick edan sov jag mig igenom hela förlossningen,vaknade när det var dags att krysta,sen var han ute efter 15 min.

• moje

Blev igångsatt med ballongmetoden då jag väntade första barnet.
    Upplevde inte det som det minsta smärtsamt alls.

De stoppade in ballongen vid 12.00.
    Låg då mest i sängen och hade sammandragningar som kändes som lite starkare mensvärkar. Dom kom regelbundet.
    Efter tre cm. ramlade balongen ut och då var jag öppen 3 cm.

Sedan är sonen född ytterligare tre timmar senare och de timmarna var ju betydligt mer smärtsamma men det vet du ju..

Svar på tråden igångsättn. ballongmetod??