• pemi

Ni som lyssnat på hjärtljud tidigt. (före v 24)

Ni som lyssat på hjärtljud tidig, hur skulle ni beskriva ljudet?

Har läst i flera tråda om ett "svischande ljud", men enligt vårt BM är inte detta hjärtat utan pulserandet i navelsträngen. Iofs är ju pulserandet i navelsträngen ett tecken på att hjärtat slår så rytmen stämmer ju med hjärtljuden. Men de "äkta" hjärtljuden låter hårdare, som en galopperande häst enligt henne.

Vilket av ljuden är det ni hör?

Jag var hos BM idag (v 20) och hon var tveksam till att lyssna då det kan vara svårt att höra. De lyssnar normalt sett inte förrän v 24 på vår mvc. Hon hörde mycket riktigt inte hjärtat men navesträngens pulserande hördes tydligt. Så nu vet vi att hjärtat slår trots att vi inte hörde "äkta" hjärtljud.

pemi

• Svar på tråden Ni som lyssnat på hjärtljud tidigt. (före v 24)
  • Tiltu

Jag har hört galopperande hjärtljud på min kompis. Ska själv till BM på onsdag o lyssna på hjärtljud. Är då i v.19+1 tråkigt om vi inte får höra de "riktiga" men BM sa själv att vi skulle lyssna. Så...

• Miramis 1980

Det låter som en galloperande häst tycker jag, kopetikopetikopeti....Det svischande ljudet är navelsträngspulsen...

• Miramis 1980

Hörde förresten galoppljudet i v. 14 första ggn, det tog ett tag innan vi hittade hjärtljudet, men efter lite tålamod så =)

• himla

hörde"hästen galoppera" när jag var där i v.  19+4.... pga av extra kontroll.... hjärtat slog för fullt på min lilla Polare....

Himla - Pontus 040812, "Bässen" Mf 051113 i v. 11, "Polarn" Bf 30/9- Gravid i v. 23+2
  • JennyCB

Jag fick lyssna i v.14. Det var lite svårt att hitta men det lät som min puls fast hysteriskt

• Annastar

har lyssnat ca 4 ggr sedan vecka 18 typ o det låter absolut som en galloperande häst.

• Asrta1

Hörde den galopperande hästen redan i v 12 Låg på 163 slag/min.

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 34 (33+6) !
  • 1 tu 3

Var hos Bm för en vacka sen (v 20) och fick då höra hjärtljudet. Det var som en galopperande häst och min knodd låg på 148 slag/min, vilket var bra tydligen.

• momt

Min BM hittade den 'galopperande hästen' direkt.
    Var då i v.14.. 155 slag/minut

• mrs Daniels

Jag har en liten fråga ang hjärtljuden?? Galloperande hästar eller ett svishande ljud, det är väl bebisen man hör vilket som eller?????Jag menar att det ena ljudet är direkt från bebisen och det andra är bebisen puls fast via navelsträngen. Eller har jag helt fel??? Kram HAnna

Svar på tråden Ni som lyssnat på hjärtljud tidigt. (före v 24)