• Julianna

Sår/blåsor på tungan ??

Halloj!

Jag har varit jätteföryld i veckan och då fick jag sår och blåsor på tungan som svider och värker. Jag har alltid haft lätt att "skålla" tungan och skaver upp när jag äter saker som tomater, kiwi mm. Men tycker
    att sen jag blev gravid har jag haft extra besvär med sånt. Är det vanligt när man är gravid tro? Läste någonstans att när immunförsvaret är nedsatt (som t ex förkyldning och graviditet) så kan man lätt få virus som kan leda till sår och blåsor i munnen/tungan.

Nu vill inte detta läka, så fort jag äter något så åker såren upp igen och börjar svida. Jobbigt!

Fler än jag som har problem med detta?
    Kram

• Svar på tråden Sår/blåsor på tungan ??
  • Empan81

Låter som herpesvirus...eftersom det kom i samband med förkylningen

• Julianna

Men jag har aldrig haft munherpes någonsin. Kan man få det på tungan bara sådär?

• Bumpy

Det stämmer att immunförsvaret försvagas när man blir gravid och givetvis får man då lättare att drabbas av virusblåsor - även hormonerna är ju i gungning i kroppen och det påverkar oxå munhälsan.

Prova med varmt salt vatten att skölja munnen med om blåsorna är intakta för att "torka ut dem" var försiktig kan bara anta att det svider rejält om blåsorna har spruckit.

Har blåsorna inte försvunnit på en vecka tycker jag att du ska ta kontakt med en tandläkare.

Kramis å lycka till

• Empan81

Ja herpesvirus kan man få närsomhelst i livet...i samband med förkylning. Faktum är att alla har herpesviruset liggandes latent i kroppen även om det inte utvecklas på alla. Gå till apoteket och fråga om råd så du får bort det!
    Kram o lycka till

• Lia gbg

Hej Julianna,
    Usch det är inte roligt. Jag drabbades av samma sak, små blåsor på både tungan och i hela munnen, dock ingenting på läppar eller utanför. Jag uppsökte läkare eftersom jag aldrig haft något liknande. Läkaren sade just att man kan vara extra känslig under graviditeten för virus, men att det även kunde bero på någon form av matallergi... dagen innan hade jag ätit någon stark balsamvinäger, som han misstänkte kunde utlöst det hela. Jag fick inga mediciner utan blåsorna självläkte på en vecka, men det gjorde riktigt ont.... Hoppas de försvinner snart!

• Frugan

Det som du har låter som afta (aftor?). Såret växer fram inom några dagar och blir några millimetrar stort, kan få en gulaktig yta efter ytterligare några dagar. Det känns som om man inte kan prata eller äta utan att det tar jätteont. Orsak: ingen vet, verkar dock ha samband med stress eller/och sämre immunförsvar (t.ex. pga förkylning).
    Såret försvinner inom ett par veckor men man kan förhindra att det kommer nya sår genom att äta zink-tabletter (t.ex. Kelasin-zink) och genom att använda tandkräm som inte har natriumlaurylsulfat (t.ex. Bioténe är ett bra alternativ).

• semlan78

Får också hela tiden blåsor runt munnen nu i graviditeten- usch, mycket tråkigt!

Svar på tråden Sår/blåsor på tungan ??