• Lovali

Behöver era bästa fläskfilérecept tack!

Skall ha dammiddag på lördag, 35 år fyller jag....
    Gör alltid samma fläskfilégrej med soltorkad tomat, salami & tomatsås, gott men jag har gjort det så många gånger.
    Hoppas på bra recepttips från er.
    Hur mycket fläskfilé brukar ni förresten beräkna per person ungefär?

Tack på förhand!

Mvh Louise

• Svar på tråden Behöver era bästa fläskfilérecept tack!
  • Freiya

jag brukar göra fläskfile med banan och curry. det e jättegott! det står säkert i kokboken om du har nån.
    skär filen i skivor och stek den
    sen tar du ett par bananer och delar dem på halvan å sen på längden så du får 4 delar/banan och lägger ut dem över fläskfilen i en smord ugnssäker form. vispa vispgrädde och blanda ner curry efter smak (jag tar ca 4-5msk till 6 dl grädde) och lägg ut grädden över köttet och bananerna. tänk på att inte vispa grädden för hårt för då blir den mer som smör när du tar ut den ur ugnen.. vispa den hellre för löst.
    in i ugnen på 200grader tills det fått fin färg. servera med ris och en sallad. sen kan man ju ha mandariner och sånt bredvid om man vill.

vi äter rätt mycket här hemma, så vi käkar en fläskfile på 2 pers :P

• Freiya

pinkie: ojj det lät gott! ska jag prova tror jag :))
    måste man ju kunna göra på grillen oxå?

• Bettiz

Tänkte skriva ungefär samma som Freiya skrev, men jag brukar även ta en burk skivad ananas som jag skär i mindre bitar och lägger på tillsammans med (många) bananer. Sen tar jag lite av ananasspadet och vispar med grädden och (mycket! ) curry!

Min favo! Älskar banan och curry i mat!

• Carolinejosefine

Jag har det bästa receptet tycker jag:

Helstek fläskfilen tills den får lite färg (i riktigt smör)

Skär den i skivor och placera i ugnsfast form

Häll på en blandning av:

Två till tre creme fraice
    Dijonsenap, 3 msk (eller efter smak)
    två vitlöksklyftor(rivna)
    Klippt gräslok typ nästan en "planta"
    Smöret du stekte köttet i

Rör runt och häll över

Man kan eventuellt röra i lite gratängost om man vill

Supergott, alla gillar detta av mina vänner.

Dubbla om du har två fläskfilere

Servera med klyftpotatis, lök och vitläksklyftor i ugn, med lite havssalt och timjan

• Carolinejosefine

eller ris

å in i ugnen tills köttet är klart

• Lovali

Hej Pinkie, det lät GOTT det
    Men till min andra fråga, hur mycket beräknar du för 7 personer? Tycker alltid att det är så lågt räknat i recepten för folk vill ju ofta ta om. Jag har 3 st fläskfilé"korvar", undras om det räcker tro?
    En fråga till om just detta receptet; behöver man sås till eller inte? Skall servera ris till tänkte jag.

/L

• Lovali

Hmmm Carolinejosefins recept lät enkelt o gott med, blir till att fundera här...tur att det är ett par dagar kvar

/L.

• neffi

Jag har ett gott recept ....som är uträknat till 4-6 personer

2 fläskfileer
    1 brk murklor
    1 lök
    5 dl grädde
    2 matskedar creme fraiche
    salt och peppar

Öppna murklorna och skälj vira sedan in i en köksahandduk så att de torkar lite.
    putsa och krydda fläskfileerna. helstek dom gärna på svag värme.

mixa murklor och lök smått. stek detta sedan i mycket smör i ca 20 min (varning stänker som satanså annvänd lock). häll sedan i grädde creme fraiche och låt puttra smaksätt gärna med lite buljong salt och peppar.
    skiva fläskfileerna och lägg i ugnsäker form och häll över såsen ...värm lätt i ugnen.
    servera med potatis gratäng och sallad

maträtten är mäktig och varar till många .

• Busflickan

Mitt favorit recept: Skär fläskfilen längsmed hela på mitten (en lång skåra) och fyll skåran med hackad vitlök, persilja, salt och peppar. Linda Bacon runt om och stek i ugnen på 225 grader i ca 40 minuter. Servera med färskpotatis och tzatsiki. Mums!

• Pink Muffin

Det recept jag tipsade om är jättegott!! och funkar utmärkt på grillen. Bind gärna ihop med steksnöre annars vill baconet ge upp... Jag brukar servera med potatisgratäng och tzaziki, en grönsallad!!

Jag tycker absolut att 3 fläskfiléer räcker till 7 pers!! Du får ha lite bröd och annat till så behöver ingen gå hungrig därifrån!! Åsså en smaskig efterrätt såklart!!

Svar på tråden Behöver era bästa fläskfilérecept tack!