• Anki 1972

B-uppsats historia ämnesförslag??

Hej!
    Läser historia B på distans och i höst är det dags för B-uppsatsen. Jag känner att jag behöver lite inspiration för att välja ämne. Därför undrar jag om någon har ett förslag som jag kan spinna vidare på. Histografiska ämnen verkar vara okej, så det behöver inte handla om att gå till arkiv.

• Svar på tråden B-uppsats historia ämnesförslag??
  • Munchkin

När jag gjorde min B-uppsats i historia förra året skrev jag om ett par rättsfall (misshandel) som hänt i min hembygd för ca 100 år sen. Var grymt intressant, men det krävdes mycket jobb, arkivtimmar m.m. I vår klass var det ganska vanligt att man valde en händelse under senare delen av 1900-talet och utifrån det analyserade vad två valda dagstidningar skrev om händelserna. Men man kan ju t.ex. inte välja ett helt krig eller nåt då utan det gäller ju att tänka smått, t.ex. mordet på Palme, Israel förklarade sig självständigt (hmm...var det -48 tro? man glömmer fort), Ådalen-händelserna etc.etc. Hoppas du fått lite inspiration!

Lycka till!

• halstabletten

Jag tänkte just tipsa om Ådalen. Det finns ju en jättebra bok om Ådalen också som man kan använda som referens i avsnittet "tidigare forskning".

Jag läser till historielärare, alltså inte renodlad hisotira och skrev därför min uppsats i ämnet historiedidaktik. Då kollade jag på hur Gustav Vasa förmedlats i historieläroböcker på 1900-talet. Jag tror att man även skulle kunna göra en historigrafisk uppsats om någon av kungarna med utgångspunkt i forskningen, och då aknske gå lite längre bakåt i tiden. Det är rätt tacksamt för man kan identifiera tydliga brott, tex efter efterkrigstiden så gjorde ju nationalismen mer eller mindre bankrutt.

• LinnaLi

Jag skrev både min b- och cuppsats i historia om damfotboll under sjuttiotalet. Kul och annorlunda =)

• Evillmad

Det beror ju lite på inom vilken historia du är intresserad, jag har skrivit mina uppsatser om 1940-tal och 70-tal... Har har då mest läst mikrofilm samt tidskrifter. Jag hade en kursare som studerade Times under 1800-talet, allt fanns på internet men det beror ju på vilken tidsepok vill du studera? Ingen handledare att prata med?

• Strawbaby

Det lättaste är att utgå ifrån den fakta du har tillgång till. Hör med en handledare och kolla upp vilka arkiv du har tillgång till på din ort så blir det lättare.

Själv skrev jag om bildningsarbetet i en nykterhetsförening under början av nittiotalet.

Lycka till!

• mrvica

att skriva om drottning kristina, tycker jag skulle vara roligt....det finns massor med litteratur och du kan skriva om hennes syn på religion, filosofi etc

• Anki 1972

Tack för alla bra förslag. Jo vi får ju så klart en handledare, men först i höst då delkursen startar. Era förslag ger mig en del att täna kring i alla fall.

• a Lv a

Kan skriva om förintelsen i europa. Jag skrev om det & koncentrerade mig lite extra på förintelselägren & tyckte det var väldigt intressant hur människan kan åstakomma sådana hemskheter + att det finns mycket information men det är lätt att sortera ut och få med det viktigaste men ändå det som är intressant & fångar läsarna.

• Anki 1972

Mmm det är intressant att skriva om Förintelsen, men det har jag redan gjort på A-nivån. Det känns som om jag vill göra något nytt nu. Jag är sugen på att skriva om 70-talet, tror jag. Kanske något om ungdomar eller kultur eller om barn. Jag svävar rätt mycket runt ämnet fortfarande.

Svar på tråden B-uppsats historia ämnesförslag??