• Anonym

PSD endast upp till 1 år

Läste i en tråd att plötslig spädbarnsdöd kan drabba barn ända upp till 7 års ålder. Har rådfrågat ett flertal läkare angående detta och fått samma svar av alla. PSD kan endast drabba barn upp till 1 år och efter 6 mån minskar chanserna avsevärt. Spädbarn är man bara till och med 1år, så om någon har dött i sömnen efter 1 års ålder så har det inte varit av PSD. Ville bara skriva och berätta detta då jag själv inklusive många andra vars inlägg jag läste här inne angående detta ämne var väldigt oroliga efter att man läst att det kunde hända barn upp till 7 år.

• Svar på tråden PSD endast upp till 1 år
  • Nyfiken gul

Men jag har läst om flera fall där rättsläkaren satt PSD som dödsorsak när barnen varit 3-4 år gamla...

Och senast för något halvår sedan stod det ju i tidningen kopplat till artikeln du skriver om att en mamma förlorat sin son när han var 6 år i just PSD...

• Anonym

Jag frågade läkarna om detta och då sa dom att det måste vara något som påminner om PSD men att Psd handlar om andningsreflexen och att små barn ibland kan glömma att andas helt enkelt, en 5 åring kan inte glömma av att andas mitt i natten enligt dom utan isåfall beror det på något annat.

• Villebusen

Jag har läst att tom vuxna kan dö i liknade symtom som psd så därför kunde de inte sätta någon övre gräns.

Ps varför vara anonym i en sådant inlägg? ds

• Meli

Egentligen är det oväsentligt, om man skulle drabbas, så spelar det ingen roll om det är PSD, eller bara något liknande. Utgången är ju den samma.
    Men vi måste ju komma ihåg att det är så otroligt ovanligt!

Kram

• Venus

Hade en klasskamrat som mellan års 8-9 gick bort...
    Han var 15 år men dog i något liknande PSD, de hittade alltså inga fel någonstans utan förklaringen de kunde ge var att han "Dött en naturlig död"...
    Alltså att någonstans så hade hjärnan och hjärtat/lungorna slutat kommunicera och på så sätt hade han bara somnat in...

Jag antar att detta är ganska likt PSD och att det är en "bra" förklaring att ge till föräldrar som har barn... De flesta föräldrar vet vad PSD är och kan därför förstå bättre än om de bara får förklaringet att barnet dött och de inte vet varför... *Min teori*

• Anonym

jag har uppfattningen att psd är en diagnos som ställs när det inte finns någon annan förklaring till ett plötsligt dödsfall?

Det finns inte ens fastställda orsaker till varför barn drabbas av detta utan bara en massa teorier som varierar med åren. Den information vi fick i början på 90-talet var att barnen skulle sova på mage för annars skulle de kvävas av kräkor och saliv. i mitten på 90-talet skulle vi ha speciella kuddar för att barnen skulle sova på sida för då kunde kräk och saliv rinna ut och barnen kunde andaas fritt. nu på 2000-talet ska vi lägga de små liven på rygg för att de ska få fritt för bröstkorgen när de andas och vaddå kräk sånt sköter naturen själv???
    Vilken teori kommer nästa gång, kommer vi nånsin få svar på gåtan varför vissa änglar endast kommer för att säga hej och utan logisk förklaring vänder om???

En del säger att det händer om barnen sover på mage andra för att de sover på rygg...

Den information jag har säger att det inte har nåt med det att göra alls...anledningen till att det är vanligare bland barn som sover på mage är för att det blir varmt precis runt andningsvägarna och att andningsreflexen i hjärnan då kan få uppfattningen att barnet fortfarande befinner sig i magen och inte behöver andas ännu. Jag har haft ett barn på rygg, ett på sidan och de sista på rygg...alla är ok och ingen av dem har haft bekymmer med något pga liggställningaen.

Jag har oxå hört benämningen psd på större barn och tom på en vuxen=(
    Hjälp...när ska man då sluta oroa sig för ungarna?

• Pyris

Plötslig vuxendöd finns det faktiskt nåt som heter..

Svar på tråden PSD endast upp till 1 år