• Ikka

Sälja bingolotto.....

Jag är så trött på detta bingolotto säljande som man "måste" hålla på med när barnen är aktiva i föreningar. Och försäljningen går bara ner och ner, så det är inte alls lika mycket pengar i det nu som förr heller. Finns det inte några andra sätt att få in pengar till föreningar? Vad gjorde man innan bingolotto fanns??
    Hur gör ni i eran förening?

Ikka

• Svar på tråden Sälja bingolotto.....
  • vadskajaghetadå

idag ska min kille betala typ över 1000 spänn till bingolotter via bowlingklubben..precis det går inte så värst bra...

• Jennie Brunflo

Innan bingolotto fanns var föreningsstödet mycket högre. När Bingolott kom och föreningar fick in pengar den vägen så sänktes föreningsstödet drastiskt.

Det finns liksom en anledning att det är så många föreningar i år som är på väg mot KK. De tjänar inga pengar på Bingolott och får lågt föreningsstöd.

Här vet jag att föreningar plockar skräp efter vägkanter, hjälper bönder med gårdsjobb, ordnar fotbollsturneringar, säljer kakor, godis, sockar, tröjor mm......

• Poena

I min förening (budo-klubb) behöver vi inte göra något, bara betala 500kr per halvår i träningsavgift. Jättebra tycker jag, skulle aldrig orka sälja bingo-lotter el dyl. I ofs får vi själva betala om vi vill åka på träningsläger eller tävla, men det är ju helt valfritt så det är ok tycker jag. Jag HATADE också att sälja saker när jag var barn till klassresor o dyl så jag förstår att både föräldrar och barn vill ha bort detta.

• Ikka

Det stora problemet är ju att det är ju alltid dom närmast sörjande som blir tvugna att köpa allt som måste säljas....

Vi satt i affären och sålde bingolotter, satt i 2-3 timmar en lördag och fick sålt max 5 lotter. Det är inte värt besväret känns det som.......

Nä, fram med något nytt!!

• Majsan70

Den klubben min son är med i säljer inte bingolotter alls. Samma gällde förra klubben där de istället införde en lite högre medlemsavgift.

• Poena

Kom på en sak som en ridklubb jag var med i när jag var liten gjorde för att samla ihop pengar. Då kunde man anordna reselotterier o dyl, som gav ganska mycket pengar utan att man behövde sälja allt för mycket lotter (vi hade så att de som var intresserade att köpa fick köpa lotterna på klubben, så det var inte vi barn som gick runt och sålde). Vinsterna var dessutom bra, ett antal resevärdecheckar på 5000, 2000, 1000 och så vidare. Komme rinte ihåg vilka som anordnade sådana lotterier, men de kanske finns kvar än idag?

• Signatur

hmmm, vi bakade bröd och sålde, satte skog (det är slitigt!), sålde 21-lotter och så sålde vi minigranar till jul (tillsammans med brödet).

Ogillar också allt var lottsäljande heter. När jag var yngre hade föräldrarna på vårt kvarter kommit överens om att de skulle hjälpa varandra att "bli av med skiten". Typ vi köper av din unge om du köper av vår. På så sätt kunde de åtminstone sprida ut utgifterna för nitlotter...

• SVejsan

Vart går pengarna då? Som din "7-åring" är tvungen att samla in via bingolotto och olika aktiviteter. Jo till A-lagets resor till bortamatcher och ersättning ("Lön") till ledarna.
    OT:Vad har ideellt arbete tagit vägen? Var själv ledare i en ideell förening i 10 år utan att ta ha någon ersättning. Men fick gång på gång höra : Du ska inte klaga för du har ju betalt för att göra detta. "Bullshit", sa jag till dom, " jag gör detta för att jag tycker att det är kul och för att dina barn skall ha en meningsfull fritid och jag får inga penger för detta. Är det för lite begärt att du skall hjälpa till utan ansvar att enstaka gånger skjutsa dina barn eller hjälpa till med någon aktivitet tex helg/sommarläger" Och föreningen som sådan var inte inriktad på något som helst elittänk utan pengarna som samlades in gick till barnen. UPPRÖRD fortfarande!!

• Jossebell

finns det bilsportsevenemang i närheten brukar dessa vara mycket tacksam för gemensamt arbete där ni kan sälja glass/korv/hamburgare/mackor etc. Känner 2 föreningar på två orter som endast behöver göra detta 1-2 tillfällen per år för att tjäna in pengar för hela året.

Svar på tråden Sälja bingolotto.....