• pärla

Såriga bröstvårtor!

Hej, min lilla kille är nu 3 dygn gammal och mjölken har nu börjat rinna till ordentligt..

Har fått små sår (ej blödande) längst ut på varje bröstvårta.. ont! Är det för att han suger så hårt eller kan han ha fel tag? Han verkar mätt och nöjd..

Tacksam för svar och tips på vad man kan göra åt såren.

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor!
  • Bumpy

Jag har ingen erfarenhet av amning men har läst mig till att om man får såriga bröstvårtor så har bebisen fel tag.

Kramisar

• malinda1970

Är lite gruvsjuk inför amningen och har pratat med min BM som säger att...om man får såriga bröstvårtor beror det på att bebisen suger fel, inget annat. Bebisen skall suga in hela vårtgården och inte bara bröstvårtan tydligen samt att knyttet ligger rakt framför vårtan så att den inte böjs i någon vinkel. Har sedan luskat reda på att det finns silikonskydd att köpa på apoteket som man kan lägga över bröstvårtan då bebisen suger så att det inte gör alltför ont...Hoppas något av dessa små råd kan hjälpa! Lycka till!!!

• Fido

Nästan alla får såriga bröstvårtor i början och det är INTE roligt. Även om det sägs att det alltid är pga att bebisen suger fel, så är jag skeptisk. Tilde sög ordentligt fel en gång direkt efter förlossningen (då visste man ju inte..) och de såren satt kvar i över en vecka, och sen fick jag flera. Sen kan man få sugblåsor också. Han kan ju ha sugit väldigt hårt innan din mjölk rann till och brösten tar några dagar på sig att återhämta sig. Men självklart kan det vara att han tar fel tag också. Kolla på www.amningshjalpen.se

Det finns en bröstvårtssalva på apoteket som bedövar lite om du har mycket ont. När jag fick sår igen i somras så använde jag Bepanthen-salva.

• Suss

Jag låg kvar på bb i 9dgr p.g.a såriga bröstvårtor, här kommer några tips.

Det är inte säkert att han tar fel tag, du kan ha känsliga bröstvårtor. Titta på honom när du ammar om han "suger in" kinderna gör han det så har han fel grepp.
    Sen finns det på apoteket amningsnapp att köpa, funkade för mig efter ett tag, men se till att inte använda den för länge (i månader) för då kanske han inte vill amma utan den.
    Det finns bröstvårtskräm att köpa¨på apoteket- funkade inte för mig.
    Se till att lufta brösten efter varje amning, kanske inte på natten och smörj in med lite bröstmjölk.
    Om du använder amningsinlägg så är det lätt att de fastnar i såren så slit inte av dem utan du kan blöta lite vatten så de lossnar.

Det ENDA som hjälpte mig var citron....svider rejält men ont ska med ont fördrivas. Droppa lite citron på bröstvårtorna (bara vårtor ej vårtgård) och lufta efter ca varannan amning. jag hade citronklyftor i ett glas vid min fotölj där jag ammade så det alltid fanns tillhands. Skulle barnet vilja ammas ganska snart du lagt på citron är det bara att skölja med vatten.

Hör av dig om du funderar på nått mer.

/S

• Lilla Linnéa

Är åxå lite skeptisk till att det ednast beror på att barnet har fel tag. Jag tror heller på att det tar ett tag innan brösten blir "härdade" och att man därför får sår.
    Med första barnet fick jag såriga bröstvårtor och det gjorde så j-la ont att amma. Det gör ont i början. Det tog 2 veckor innan det kändes ok.
    Med 2:a barnet så tänkte jag att det borde gå bättre men även då fick jag såriga bröstvårtor och det tog ca 6 dagar innan det kändes ok.
    Det är bara att kämpa på och bita ihop. Det kommer att blir bättre.
    Se till att smörja in med bröstmjölk efter att du ammat och låt brösten luftorka efteråt. Mer än så har inte jag gjort.
    Annars kan du köpa amningsnapp på apoteket så får såren chans att läka.

• Themis

...ska tillägga att det där med att "stå ut" tills man är skinnflådd, tortera sig med citron och annat verkar bara jobbigt enligt min ringa mening och jag tror inte heller att det enbart har med fel grepp att göra-en del bröst är helt enkelt svårare att greppa!!!

*reklamfanfar*

Amningsnappen-en bättre uppfinning än både hjulet, tvåtaktaren och Apollosonderna!!!

• Sofie75

Jag hade samma problem som dig med mitt första barn.

Men jag köpte bephanten och amningsnapp. Tog inte lång tid innan det var läkt och allt var bra. (ett par dagar ungefär)
    Vädra brösten mycket också.

Köp den, jag lovar att det hjälper.

• kixan

OM du har sår på toppen av bröstvårtorna har han förmodligen för litet tag, vänta ut honom så han gapar ordentligt och sen för du honom till bröstet, bröstvårtan ska vara i höjd med överläppen ungefär. Har du hårda bröst så han har svårt att få tag öht kan du mjölka ur lite så att dom muknar.
    Känner du att taget blir fel så sätt ett finger i mungipan på honom och avbryt och försök sen igen.
    Skulle skriva längre, men jag måste till dagis.

• pärla

Tack för er hjälp..

Det gör bara ont precis då han tar tag om bröstvårtan inte under hela amningen..Käkarna rör sej då han äter och man hör att han sväljer och såren ser ut som små blodfyllda blåsor.

Får väl höra mej för på BB imorron vid PKU-testet.

Kram på er alla snälla mammor!

• Minni

Jag har fåt små sår med båda mina barn, men när mjölken rinner till och det blir flöde så läker det, det gör j?vligt ont men stå ut bara det går över. finns ett stift på bodyshop som ´man kan smörja magen med under graviditet mot sprickor den skall visst vara bra även till såriga bröstvårtor

Lycka till!

• Majsan

Jag hade mycket problem med sår i början. Sedan fick jag blåsor, det hade jag av och till tills dottern var 4 månader. Jättejobbigt. Var inne på BB i vår stad ett par gånger så att de fick titta om hon sög rätt och det gjorde hon. Jag hade helt enkelt bara väldigt känsliga bröstvårtor.
    Vid 2,5 månader började vi med ett mål ersättning/dag för att mina bröstvårtor skulle få lite avlastning, då blev det lite bättre. Först när vi började ersätta fler mål med puréer och gröt har det blivit helt bra. Nu tycker jag det är jättemysigt att amma, ammar 3-4 ggr/dygn och vill fortsätta länge till.

• Zebelon

Jag rekomenderar oxå amingsnapp.
    Har skrivit det förr, men repetition skadar inte eller...
    Jag köpte amningsnät i plast från www.promix.se som man har mellan amningarna som gör att bröstvårtan luftas och inte ligger och skaver mot bh eller kläder.
    Jag smorde med en salva som heter LHP salva som är bakteriedödande, ung som citron är, men svider betydligt mindre. Sedan använde jag en salva som någon ovan oxå rekommenderat som heter Behepanten.
    Jag var även på amningsmottagningen i Borås där jag födde min dotter ett par ggr och de fick hjälpa mig lägga rätt min piraya till tjej.
    Lycka till och hoppas att det löser sig. Det är mysigt när det funkar, men för oss har det tagit jättelång tid att nå dit.

• AnnaLina

Hej,
    mina blev oxå lite såriga i början. Jag använde krämen Purelan 100, finns t.ex på babyland. Den hjälpte för mig och man behöver inte tvätta bort den före amning. Kan inte bebis bli förvirrad med amningsnapp? Jag skulle ta det som "sista" utvägen.

Lycka till!

• 1 september

hej Pärla

och ni andra förstås.

Min dotter är nu 10 dagar och sedan en vecka tillbaka använder jag Nipple ease "korgar" - de du hittar på www.promix.se , och på en del babyland butiker. Jag köpte mina i sjukhusets lilla shop på Karolinska i sthlm - KS boden. Det är som amningsinlägg som luftar bröstvårtan hela tiden.

Dessa + att vara EXTREMT noga med hygienen tex att komma ihåg att tvätta händerna när su bytt blöja och är på väg att amma + att lufta brösten så mkt som möjligt + smörja bröstvårtorna med bröstmjölk = det som gjorde att jag idag ammar nästan utan problem.

Mina vårtor var som två stora sår, trots att min dotter haft ett bra tag (enligt Bm på BB) och ätit rätt hela tiden..... men, som sagt, kämpa på med luftande, det funkade iaf för mig.

kram

• Linda och Simon

Ett råd om ni använder amningsinlägg som luftar vårtan i plast är att INTE ha för trång BH! Känn efter om den trycker för hårt för då finns det risk för mjölkstockning... Det fick jag efter att ha haft sådana i en alltför trång BH, men de är suveräna om man använder dem rätt!!!!

• michand

stackare, min son sög också fel, och när han väl kräkte upp överflödig mjölk, så var det blodblandat, och det gjorde helvetes ont (ursäkta uttrycket) när jag ammade honom. Men när han öppnar munnen för att ta din bröst så greppa hans lilla huvud och tryck det in i bröstet. Låter kanske brutalt när jag försöker beskriva hur man ska göra, men han ska alltså få in så mycket så möjligt att av din vårtgård i munnen. Torka inte av dina bröst efter amning, utan låt de självtorka av den lilla mjölk som finns kvar på. bröstmjölk är suveränt till mycket. Pumpa ut, och frys ner. När han sen ska få sina första smakportioner, så kan man ha sin egen mjölk i, istället för den man köper, eller smör. / lycka till, puss från Michand

• kixan

Pärla: Det låter ju som sugblåsor, försök stå ut ett tag så kommer dom att försvinna av sig själv. Hade han fel tag borde det göra ont under hela amningen. Börja inte med amningsnapp om du känner att du står ut utan den, det kan vara svårt att vänja bort den sen samt att den ökar risken för mjölkstockning och att barnet inte får i sig nog.

Svar på tråden Såriga bröstvårtor!