• Dream26

Hemmagjorda Chips?

Nån som har nån susning om hur man kan göra hemmagjorda chips?
    Vart så sugen
    Plus att här i krokarna e inte affärer öppna idag inte.
    Så ja tack lite tips tack

• Svar på tråden Hemmagjorda Chips?
  • AnnaKarin79

fritera??? eller torka i ugn kanske??

• frulan

Maken brukar göra så här:

Skiva potatis tunt, tunt, tunt. Han brukar nog inte skala dem.
    Häll olivolja på och gojsa runt, salta med havssalt.
    Lägg dem på en plåt (papper under).

In i ugnen, vet dock inte vilken värme eller hur länge, men det är ju bara att höfta lite.

Man kan ju ta andra kryddor oxå om man vill, peppar, grillkrydda osv.

Smarr

• Skruttisen2

Skiva rå potatis och fritera dom sen e det bara att välja krydda

• hysterica1975

ja skiva potatisen tunnt och lägg på en plåt.. lite olja och salt räcker.. sen in i ugnen en stund...

• Beckah82
    Antingen fettfria:

Skär en potatis i skivor med tex en osthyvel så blir de tunna. Torka dem på lite papper. Krydda.

Lägg dem på bakplåtspapper i micron. Micra, vänd dem, micra osv till de är torkade.

Eller flottiga:

Gör som ovan men istället för att lägga dem i micron så lägger du dem i en kastrull full med kokande olja
    ♥ Viktigt meddelande: www.familjeliv.se/Forum-5-69/m9916155.html
  • Jennie med ie

Inte blir det som "köpechips", och de tar lång tid att göra om man vill fylla en skål, men goda är de: Skiva potatis tunt med osthyvel. Lägg, EJ omlott, på bakplåtspapper, och krydda rikligt med t ex salt och grillkrydda. Kör på full effekt i micron i mellan 5 och 8 minuter ungefär, beroende på ugn, tills de är knapriga.

• Cilota

Torka i ugn låter intressant. Hur varmt och hur länge?

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Cilota

Jisses vad mycket svar som hann komma in medan jag skrev inlägget

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • frulan

Ska man torka något i ugn brukar det ju vara 50 grader och några timmar

I alla fall när man torkar blodpudding, lever eller dylikt till vovvisen.

• Mumsen

Råchipsen skall friteras i matolja eller dyl. Saknas fritös kan en vanlig gryta användas. Det räcker med 4 - 5 cm olja i botten på grytan.

Oljan skall vara mycket het: 180 - 190 o . Prova med enstaka chips. Har oljan rätt temperatur skall chipsen flyta upp till ytan efter 5 - 7 sekunder.

Ta bara en matsked åt gången till att börja med eftersom chipsen under friteringen ökar sin volym med 15 - 20 gånger.

Rör om i chipsen när de flyter upp, så att de blir jämnt friterade.

Chipsen är klara 10 sekunder efter det att de börjat flyta upp. Låt oljan rinna av.

Häll upp i en skål och krydda.

home.swipnet.se/vastum/chips/bruk.htm

• Dream26

Tackar så mycket för era svar

• Skruttisen2

Går lika bra att fritera i en wokpanna om man nu har det annars tar man en vanlig gryta

• Dream26

Nu så har jag gjort som frulan sa...
    Men nu så e dom ute och blää dom e ju mjuka än och olja dryper från dom tänkte låta dom luft torka eller hur gör jag? In i ugnen igen eller?
    Men attans va ont de gjorde med osthyveln.. till och me hyvla mig i handen ha ha hur man nu lyckas me de

• Beckah82

Jag har gjort som Mumsen sa...fyyyy satan så flottigt hahaha trots att jag torkade dem på papper efteråt.

Men visst..de blev knapriga å så men näää inte som riktiga chips och nu sitter jag och mår illa av allt fett jag tryckt i mig

♥ Viktigt meddelande: www.familjeliv.se/Forum-5-69/m9916155.html
  • frulan

Sorry

Som sagt, det är maken som brukar göra dem och jag var ganska säker på att det var på det sättet

• Dream26

Får nog hämta hår fönen ha ha

• frulan

Hehe

Maken kanske inte har lika mycket olja för de brukar bli knaspriga

Svar på tråden Hemmagjorda Chips?