Hemmagjorda Chips?
Nån som har nån susning om hur man kan göra hemmagjorda chips?
Vart så sugen
Plus att här i krokarna e inte affärer öppna idag inte.
Så ja tack lite tips tack
Nån som har nån susning om hur man kan göra hemmagjorda chips?
Vart så sugen
Plus att här i krokarna e inte affärer öppna idag inte.
Så ja tack lite tips tack
fritera??? eller torka i ugn kanske??
Maken brukar göra så här:
Skiva potatis tunt, tunt, tunt. Han brukar nog inte skala dem.
Häll olivolja på och gojsa runt, salta med havssalt.
Lägg dem på en plåt (papper under).
In i ugnen, vet dock inte vilken värme eller hur länge, men det är ju bara att höfta lite.
Man kan ju ta andra kryddor oxå om man vill, peppar, grillkrydda osv.
Smarr
Skiva rå potatis och fritera dom sen e det bara att välja krydda
ja skiva potatisen tunnt och lägg på en plåt.. lite olja och salt räcker.. sen in i ugnen en stund...
Inte blir det som "köpechips", och de tar lång tid att göra om man vill fylla en skål, men goda är de: Skiva potatis tunt med osthyvel. Lägg, EJ omlott, på bakplåtspapper, och krydda rikligt med t ex salt och grillkrydda. Kör på full effekt i micron i mellan 5 och 8 minuter ungefär, beroende på ugn, tills de är knapriga.
Torka i ugn låter intressant. Hur varmt och hur länge?
Jisses vad mycket svar som hann komma in medan jag skrev inlägget
Ska man torka något i ugn brukar det ju vara 50 grader och några timmar
I alla fall när man torkar blodpudding, lever eller dylikt till vovvisen.
Tror mer på att grilla/rosta dem i ugnen
Har ingen fritös
Råchipsen skall friteras i matolja eller dyl. Saknas fritös kan en vanlig gryta användas. Det räcker med 4 - 5 cm olja i botten på grytan.
Oljan skall vara mycket het: 180 - 190 o . Prova med enstaka chips. Har oljan rätt temperatur skall chipsen flyta upp till ytan efter 5 - 7 sekunder.
Ta bara en matsked åt gången till att börja med eftersom chipsen under friteringen ökar sin volym med 15 - 20 gånger.
Rör om i chipsen när de flyter upp, så att de blir jämnt friterade.
Chipsen är klara 10 sekunder efter det att de börjat flyta upp. Låt oljan rinna av.
Häll upp i en skål och krydda.
home.swipnet.se/vastum/chips/bruk.htm
Tackar så mycket för era svar
Går lika bra att fritera i en wokpanna om man nu har det annars tar man en vanlig gryta
Nu så har jag gjort som frulan sa...
Men nu så e dom ute och blää dom e ju mjuka än och olja dryper från dom tänkte låta dom luft torka eller hur gör jag? In i ugnen igen eller?
Men attans va ont de gjorde med osthyveln.. till och me hyvla mig i handen ha ha hur man nu lyckas me de
Jag har gjort som Mumsen sa...fyyyy satan så flottigt hahaha trots att jag torkade dem på papper efteråt.
Men visst..de blev knapriga å så men näää inte som riktiga chips och nu sitter jag och mår illa av allt fett jag tryckt i mig
Sorry
Som sagt, det är maken som brukar göra dem och jag var ganska säker på att det var på det sättet
Får nog hämta hår fönen ha ha
Hehe
Maken kanske inte har lika mycket olja för de brukar bli knaspriga