• Lycka80

Krypningar i benen..Någon som har tips???

Vaknar ca 3ggr varje natt av att det kryper så fruktansvärt i benen, går  inte att ligga stilla så måste upp och röra på mig..
    Någon som har tips på hur man får bort det???

/Pussgurka80
  • Svar på tråden Krypningar i benen..Någon som har tips???
  • Karro midsommarbrud

Tror det finns trådar om detta redan.. Sök på restless legs så får du kanske nåt bra tips!

• Setta

ha stödstrumpor på dig på dagen...

// Behandla andra så som du själva vill bli behandlad !!
  • Pelargon

Jag har för mig att det beror på magnesiumbrist och att det hjälper om man äter grapefrukt.

• minlille

Jag hade jätteproblem med det förut oxå. När jag började äta järntabletter så släppte det efter ett tag. Så jag tror att det beror på järnbrist.

• marmelade

Min läkare sa att man kunde få krypningar i benen av järnbrist så jag tycker att du ska kolla upp blodvärdet nästa gång hos barnmorskan.

• Cocoa

Jag har samma problem. Min barnmorska visste inte riktigt vad det berodde på, men jag testade med järntabletter eftersom jag hade lågt blodvärde och det har blivit lite bättre även om det inte är helt borta än. Fast tyvärr mår jag så illa av järntabletterna att inte vet om jag orkar fortsätta med dom...

• saga06

pussgurkan80: Mina krypningar i benen beror på restless legs, som ngn skrev sök på detta! Finns många anledningar till "krypet". Järn-,folsyre-, B12-brist. För mycket motion, för lite motion, you name it...
    Har du fått det nu under graviditeten?
    Jag hade det innan men det har blivit mycket värre. Kvällar & nätter blir jag galen av detta, måste upp & gå. Testa & bada varmt eller duscha benen kallt!

• Nelson

Hej hopp!

Här kommer lite tips som jag har kommit fram till själv, efter som jag höll på bli tokig. Min BM sa nämligen att man inte vet varför man får spring i benen/kramper i vaderna, så jag har helt enkelt testat mig fram hemma själv. Min BM sa att det var jättebra.

* Strecha vaderna ordentligt nån minut ett par gånger om dagen.

* Jag smörjer in mina vader med typ linnement innan jag går och lägger mig varje kväll. Det ger en behaglig känsla och tar bort fokusen på själva springet

* När det varit som värst har jag lindat benen med bandage och sovit med det

* Höj fotändan på sängen ca 5-10 cm. Det är superskönt!

Alla dessa tips hjälper, men problemen försvinner inte helt. Krypningar och spring i benen kan ju göra så man blir galen.

Lycka till alla!

• Gurkan36

Jag gör ca: 20-30 tåhävningar innan jag går och lägger mig, fick det rekommenderat av en läkare och det är iallafall bättre nu.

Svar på tråden Krypningar i benen..Någon som har tips???