• Måledal

HJÄLP!Ska man amma från ett eller båda brösten?

Jag känner mig så osäker på det här med amningen!
    Ska man amma från ett eller båda sidor?
    Har en 2-veckors pojke.
    Nu brukar jag börja med ett bröst...då suger han ungefär 10 min där innan han somnar. Då väcker jag honom(byter blöja om det behövs) och ger han sedan andra bröstet som han suger ca 10 min där oxå.
    Men borde jag istället ge honom samma bröst igen efter våran lilla paus? så att han kan tömma det ordetnligt? eller det spelar ingen roll? hur viktigt är det att tömma?och hur vet man att det är tömt?
    Och om man bara ammar från en sida, blir inte brösten olika stora då?
    Och sen det här med rapningen. Måste dom rapa? Hur länge ska man vänta på att dom ska rapa? Min lille kille rapar sällan, eller är det jag som försöker för kort stund?
    Jätte tacksam om nån vill hjälpa mig, känner mig så osäker på hur man ammar.

• Svar på tråden HJÄLP!Ska man amma från ett eller båda brösten?
  • Beckah82

Du gör helt rätt!

Man ska amma från båda brösten. Enda gången man inte gör det är om man har en sån där knepig och envis bebis som totalvägrar det ena bröstat

Mjölken är inte likdan hela tiden...tjockare och tunnare om vart annat för att släcka både hunger och törst och det är ytterligare en anledning till varför man ska ha båda brösten.

Rapning:

Om din son inte skriker och har ont så är han säkert sån att han inte behöver rapa så mycket.

Jag brukar lägga bebisen upprätt mot min axel och stryka från rumpa och upp mot skuldrorna. Tryck-stryka typ. Några gånger och sen puffar jag i rumpan. sen stryka igen och puffa igen om vart annat och då brukar det alltid komma rapar

♥ Viktigt meddelande: www.familjeliv.se/Forum-5-69/m9916155.html
  • Fridolin

Hejsan!
    I början orkar barnet ofta bara med ett bröst per amningstillfälle, så efter blöjbytet när barnet ammar på bröst nr 2 så kanske det inte suger så mycket. Det brukar därför vara bäst att börja med bröst nr 2 nästa gång. Låt barnet styra amningen, precis som du gör. I takt med att de växer så ammar de mer och då kommer du att känna när bröstet är tomt (eller helt tomt tror jag aldrig det blir,men det känns löst och mjukt). Sen är det olika med olika barn-min dotter ammade bara på ett bröst per tillfälle jämt så då blev det varanann gång. Det är ju bra att amma från båda brösten för att få produktion i båda.
    Rapning-ja en del barn rapar alltid när de ätit och en del aldrig. Om du tar upp barnet på axeln och klappar det lite i rumpan så rapar det ofta ganska snabbt om det behöver rapa. Jag brukar inte rapa barnet på natten (vid liggande amning) för då somnar de oftast och man vill ju att de ska sova. De pruttar vid behov. Lycka till! Kram!

• Måledal

Tack så mycket för dina råd!

• Mollan

Jag ammar bara från ena böstet varje gång. Detta för att jag har så god tillgång på mat att min lilla tjej inte klarar mer än ett i taget. Hon är tre månader nu. Om jag ammar från bägge sidorna kräks hon bara massor. Hon kräks visserligen ändå massor, men ännu MER om hon får från bägge sidorna.

Så jag antar att det är individuellt. Börjar hon dala i vikt eller verka missnöjd får jag väl försöka ge henne från båda brösten... Nu tycker hon att det är så skönt att ligga vid det halvätna bröstet och njut-äta. Det kommer inte så fort som när bröstet är fullt.

• Kärnan

Jag har fått lära mig av BVC att amma färdigt ett bröst i taget. Det är inte förrän i slutet av "mjölkslurken" som den feta, riktigt näringsrika mjölken kommer. Man kan se att bajset blir lite mer grönt än gult om de inte får av den feta mjölken.

Men å andra sidan är det ju svårt att veta när det är slut... men om bebisen går upp i vikt och verkar nöjd så är det nog ingen fara alls.

Min bebis rapar inte heller alltid efter varje matstund men ibland om jag lagt ner honom utan att rapa brukar han bli gnällig och när jag tar upp honom igen brukar värsta rapen komma

• Marlene

Är barnet nöjt på ett bröst så behöver man inte alls ge det andra! Det är så olika endel ammar bara på ett bröst åt gången och andra tar båda. Personligen så ammade jag bara på 1 bröst så länge jag helammade dvs i ca 10 månader.

Låt barnet suga klart på det ena bröstet och erbjud sen det andra, vill bebisen inte ha så tar den ju inte bröstet.

• Beckah82

Vill förtydliga vad JAG menade med att amma från båda:

Jag menade över huvudtaget...inte nödvändigtvis vid varje måltid...alltså för jag uppfattade TS som att hon funderade på om hon bara skulle amma på ett bröst hela tiden och om brösten då blir olika stora

♥ Viktigt meddelande: www.familjeliv.se/Forum-5-69/m9916155.html
  • Fridolin

Kom på en sak till. Nu när det blir sommar och (förhoppningsvis) varmt så kan bebisen bli törstig. Då kanske barnet bara ammar nån eller ett par minuter för att släcka törsten(den första mjölken är laktosrik och släcker törsten, senare kommer det fetare mjölk). Då kan det vara bra att fortsätta på samma bröst vid nästa amning. Man märker om barnet inte får i sig tillräckligt av den feta mjölken på att bajset blir grönt-då vet man man att man ammar "för kort" per bröst. Hoppas ni fattar vad jag menar. Kram!

• Marlene

Om barnet behöver rapa så rapar man annars kan man låta bli, det är lite olika.

Man kan inte tömma ett bröst eftersom det hela tiden bildas ny mjölk. Om barnet går upp i vikt, utvecklas, mår bra och pinkar som det ska så behöver man inte fundera så mycket. Funkar det för er att först amma 10 minuter på ena, ta lite paus och sen amma 10 minuter på andra så gör så.

• luddegos

Jag ammade klart det ena bröstet innan jag började på det andra, dvs jag fortsatte med det första brösten nästa gång och tömde det helt innan jag erbjöd andra bröstet. Lite olika stora var de nog ibland, men det gjorde inte så mkt

• Vombell

Jag har alltid ammat mina 4 barn från båda brösten vid varje amningstillfälle. Jag har börjat med det bröstet de fick sist. Ammat cirka 10 minuter på ena, rapat och sedan 10 minuter på andra.Om jag bara hade ammat från ena bröstet skulle det andra blivit sprängfyllt och börjat värka som tusen. (hände några gånger och jag fick så klart mjölkstockning på det bröstet som i9nte tömdes)

• Risgrynet

Ursäkta TS att jag lånar tråden men är det nån som vet hur länge det dröjer innan den feta mjölken kommer?

• Marlene

Risgrynet: Det beror väl på hur effektivt ditt barn suger

Svar på tråden HJÄLP!Ska man amma från ett eller båda brösten?