• ängeln

Namngivning? Vad är det och hur går det till?

Har läst inlägget om dop, och där har jag återigen sett det här med namngivning.
    Vad är det? Alltså hur går det till, och vem "utför " det så att säga.
    Är det en präst också som vid dop eller?
    För oss låter detta mer aktuellt för oss än dop. (Det är ju individuellt för alla såklart).
    Men det hade varit roligt med något annat än att inte ha något för barnet när man nu inte vill döpa det i kyrkan.
    Skulle vara tacksam för svar om detta. Trots att bebben inte kommer förren februari

• Svar på tråden Namngivning? Vad är det och hur går det till?
  • Skrattmås

Hej Ängeln!

Namngivning, Namnfest eller Babyceremoni eller vad man nu vill kalla det sker utan någon som helst "övervakning" av något ämbete (ej präst, ej nån från kommunen eller nåt annat) Ni kan forma det hur ni vill. Vara var ni vill och vara så få eller så många som möjligt vid tillfället.

Detta har blivit vanligare och vanligare eftersom barndop blir mindre och mindre populärt (tror jag) och många vill ha en sorts fest för barnet ändå och har en ceremoni hemma eller i någon lokal, utomhus eller ja, var man nu vill...

Det kanske läses verser, sjungs sånger, man kanske ber alla gäster skriva en rad eller två i en fin bok som man sedan sparar till barnet osv osv. Det går att kombinera i alla OÄNDLIGHET. Bara er fantasi sätter gränser!

• ängeln

Aha! Nu fattar jag.Det låter superfint. Man kan ju göra det precis som man vill alltså.
    Så man kan ha en lite fest för barnet hemma i lägenheten och läsa någon fin dikt om barnet och så kan ens föräldrar kanske säga något fint.
    Någon kan spela en fin sång för barnet.
    Oj oj oj vad roligt vi ska ha och planera detta!
    Tusen tack för ditt svar.

Och ni andra som kanske har haft en sådan fest, ni får gärna dela med er av er dag.Kunde vara kul att se hur fint ni har gjort det för era barn.

• Hella

Vi skall ha namngivning nästa lördag.
    Vi har köpt ett par dopbyxor till Emil som han skall ha.
    Min syster och Sambons bror skall vara faddrar.
    Min syster skall hålla ett tal och välkomna Emil in i familjen.
    Sedan skall en kompis sjunga Det vackraste. Efter det håller de andra som vill tal till Emil. Sedan blir det mat och present öppning.
    Jag har gjort ett bildspel på Emil som skall gå på tv:n. Min moster har målat en namngivningstavla med ett porträtt av Emil som vi föräldrar och hans faddrar skall signera. Nu hoppas vi bara på lite fint väder:)

Svar på tråden Namngivning? Vad är det och hur går det till?