• honungsbubblan

gallsten i gen

Vaknade i natt vid ett tiden med så ont i magen och ryggen. Förstod direkt att jag fått gallstens snfall i gen. Tog stolpiller jag fått av läkaren och efter ca 3 timmar kunde jag somna om.
    Nu till själva frågan... Vad katten ska man äta och vad ska man undvika att äta?

Vid min första attack hade jag ätit aprikoskräm och kyckling.

I går åt jag en liten bit äpple ( dumt jag vet ) sockerkaka och kyckling...

Kan det vara kycklingen som utlöser det.

Är just nu så orolig att jag inte vågar att äta något.
    I dag har jag ätit en liten macka med leverpastej på bara...
    Sambon håller på att göra mos ( utan smör ) och korv...

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Svar på tråden gallsten i gen
  • honungsbubblan

ingen som vet?

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Nettis1975

Äpple är väl det som jag hört mest. Sedan gurka, ägg, fet mat, kryddstark mat, grön paprika.

Gröna grönsaker har jag också hört.

Själv opererade jag bort gallblåsan för 1 månad sedan. Skönt. Ibland kunde jag inte ens dricka vatten utan att jag kände av det.

• honungsbubblan

ok åt både äpple och gurka i går.... fast jag tog bort skalet på gurkan...

Är livrädd att få så ont i gen nu..

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Nettis1975

Ja, det är inte kul. Jag fick ofta nattetid och satt med ont i över tolv timmar. Jag hade nämligen blivit hemskickad från akuten först som magkatarr och trodde jag hade det. Då ville man ju inte åka till akuten. Men nu så är som sagt blåsan borta och det är skönt att slippa oroas över att få ont igen.

• honungsbubblan

Jag hoppas jag slipper operation.. Är precis nyopererad för giftstruma så just nu orkar jag inte gå i genom mer..
    Men samtidigt så frustrerande att inte våga äta nåt knappt..

Gör ju så ont att man tror man ska dö..

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • milimina

det finns inga bra riktlinjer för vad man bör undvika, eftersom nästan alla reagerar på olika saker... ägg är rätt vanligt eftersom gulan innehåller 80% kolesterol och nästan alla reagerar på det eftersom det fälls ut i gallan. men i övrigt får man nästan gissa sej fram. allt som är det minsta svårsmält kan ibland trigga anfall, som du redan kommit fram till så funkar inte äpplen och gurka t ex, och många frukter och grönsaker är väldigt svårsmälta. ris och kokt fisk är lättsmält, som jämförelse.

när jag hade det som allra, allra värst kunde jag inte äta något annat än barnmat på burk (det är inte gott) utan att få anfall, men vid det laget var gallan helt inflammerad och helt samarbetsovillig. innan det gick så långt kunde jag inte äta rå lök, ägg, fet mat och grönsaker på några månader (äpplen testade jag aldrig eftersom jag är allergisk).

nu har jag varit utan gallan i 2½ år och kan fortfarande inte äta annan lök än ordentligt stekt, eller skaldjur, eftersom magen direkt säger ifrån. det är helt enkelt för svårsmält. men jag kan leva utan räkor bara jag slipper mardrömsanfallen och inflammerad galla...

• dockan1

Stackare!! Vet precis hur ont du har.

Hade detta helvete för 4 år sedan. Fick åka till akuten ca 3-4 gånger i veckan och få morfin. Blev opererad och har sedan dess endast haft 2 anfall. Har antagligen stenar i gallgångarna. Men detta kan jag leva med.

Du undrar vad du kan äta......ja, du.....inte lätt!!

Jag kunde äta ex köttfärssås ena dagen, men nästa dag gick det inte.
    Jag kunde äta äpple mm. Alla är olika.
    Mot slutet kunde jag dock bara äta havregrynsgröt.

Var inte rädd för operation. Den är en befrielse. Du slipper smärtorna.

Önskar dig lycka till.

• milimina

alltså... sorry ts men jag måste bara fråga:

en kompis till mej påstod att om hon fick välja mellan gallstensanfall och att föda barn så föredrog hon att föda barn, för gallan gjorde så vansinnigt mycket ondare... jga har hört det från fler också! kan det verkligen stämma?!

(iof kan jag tänka mej att det är så men än så länge vet jag ju inte )

• Nettis1975

Milimina; Jag har inte fött barn vaginalt utan fick snitt och det gjorde fruktansvärt ont på mig.

När det gäller om gallsten är värre än att föda kan jag då alltså inte svara på. Min gallsten gjorde ont, men inte med jättesmärtor. Där emot så har jag haft njursten och det var 1000 gånger värre vill jag lova.

Där har min mamma sagt en gång då hon hade en stor sten i njuren att det var värre än att föda barn.

• honungsbubblan

på ett sätt så skulle jag hellre föda barn eftersom den smärtan ger så mkt mer. Man stå ju ut mes smärtan eftersom man vet att det kommer en liten bebis

Ett gallstens anfall får man ju inget för.. Jag har ju bara haft två stora anfall och det första jag fick var de värsta jag vart med om, då föder jag hellre 100 ungar..

Åt potatismos och korv i går, det gick bra

Nu ska jag äta spaggeti o köttfärssås.. hoppas det går bra det med..

Läste nånstans att anfallet kommer ca 4 timmar efter man ätit.. är det nåt som stämmer?

Kramar

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Nettis1975

Det är nog olika när anfallen kommer. Jag fick ju mina som sagt oftast på kvällen och vi äter middag vid 18-tiden. Så vid 21 kunde jag få anfall, lika så klockan 2 på natten.

• honungsbubblan

ok...
    Jag ska iaf göra ultraljud om en månad så får vi se vad de visar..

Jobbigt nu, vi ska åka till Göteborg och då är de ju svårt när man ska äta ute.
    Har ju inte samma kontroll över maten som hemma sen är de ju jobbigt att bli sjuk borta.
    Likaså en öl är väl inte tänkbart...
    Så lessen bli man.. har ätit medecin i över ett år som man inte kan dricka alkohol till.. opererade mig och blev av med medecinen.
    Tänkte att nu ska de bli gott med nån öl eller vin sen så kommer detta och då vågar man inte för det...

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Diwa

vet inte om nån gjort nån lista men här är värstingarna

ägg
    äpple
    allt med grönt skal...gurka kan gå bra om man skalar den
    fett
    lök

finns en massa mer men de där är magdödarna för mig iaf

tom nu 5 år efter galloperationen (togs bort i december 2001)

Diwa-the one and only true one=) Kolla min blogg!!!! =(
  • honungsbubblan

Var så himmla dum härom dagen när jag skivade upp dotterns äpple. Då åkte en bit in i munnen av bara farten... kanske därför jag fick ont...
    Ångrade mig så efteråt men men..

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • milimina

vadå får inget? jag fick en burk full med stenar på nattduksbordet efter operationen, ett mindre grustag

• honungsbubblan

hehe... ja men de är ju mysigare med en bebis

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • milimina

ja burken vill man definitivt inte lägga i kategorin "mysig" hehe

Svar på tråden gallsten i gen