• ametist

Hur få bort PARFYMDOFT från kläder?

Beställde en tröja som jag verkligen letat efter länge. Fick hem den igår och hela den STINKER parfym. Ville skicka tillbaka den och få en annan, men den var slutsåld.

Så nu försöker jag få bort parfymdoften, för jag vill verkligen inte skicka tillbaka den, den är ju fin annars och passar bra.

Har vädrat den, tvättat och vädrat igen. Luktar LITE mindre, men stinker fortfarande. Vill ju inte tvätta "ihjäl" tröjan genom att köra den i maskinen ett par gånger till, innan jag ens har fått börja använda den.

Vad kan man göra för att få bort parfymdoft från kläder?
    Hörde något om att man kan lägga tröjan i vatten blandat med ättikssprit?
    Kan det verkluien hjälpa eller stinker tröjan ättika sen istället? Citron då, kan det hjälpa?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hur få bort PARFYMDOFT från kläder?
  • rubygirl

Citron kan bleka, skulle inte testa det.

Tror nog att det säkraste, mest skonsamma sättet är att vädra plagget i ytterligare några dagar.

• NovaAlexandra

5 liter vatten och 2 dl 12% ättika i en spann över natten ska få bort gammal svettlukt så det borde funka. Tvätta sen som vanligt.

/mamma till världens bästa Sanna
  • ametist

Oj vilka snabba svar!!
    Tack för hjälpen!!

Ska testa i spann med vatten och ättika. Försvinner ättika-doften när man tvättar sen då, även om man har parfymfri tvättmedel? (dum fråga kanske *skäms lite i förhand*)

• rasajj

bikarbonat tar bort lukter ocksa. Luktar inte i sig sjalv. Men vet inte hur du skulle behandla med det. Kanske stro over och lata sitta ett tag?

• Champagne

Man kan ju avkalka kaffebryggaren med ättika utan att kaffet smakar ättika så det går utmärkt att tvätta med ättika eftersom doften försvinner i tvätten sen.

Har du testat?

Svar på tråden Hur få bort PARFYMDOFT från kläder?