Hur vet man hur stora skor/tossor man skall ha?
Hur går storlekarna? Storlek 18-20, vad passar det till för storlek på baby? Wilma är ~62cm och ~5.8 kg.
Hur går storlekarna? Storlek 18-20, vad passar det till för storlek på baby? Wilma är ~62cm och ~5.8 kg.
Det är väl hur lång foten är? Jag tror att 18-20 är lite stort för din tjej (om hon inte har jätte fossingar )
Mät foten!
Sigrids fot är sådär 12-13cm och det är strl 19.
OK, Wilmas fot är 9 cm nu men jag skall ju inte ha tjocka tossor förräns när det blir kallare (okt-nov). Bor i Göteborgstrakten. Kanske kan köpa 18-20, gör ju inget om det är stort.....
Vad svårt detta är att sia om hur stora de är då och då...... :) Tack för alla svar man får :)
jaha, jag kanske har fel då, tog bara fögivet...ups
Om hon har 9cm lång fot nu, då tror jag ni klarar er med strl 18 i vinter.
dom tossor jag köpt har haft stl 62 osv som det är på kläderna......
annars så kan man ju mäta foten och sen be dom i affären mäta skon/tossan..........skor i den åldern är ett gisel......sitter inte alls kvar.
Skon ska vara MINST 1 cm längre innuti än foten är på sin längsta punkt (man mäter snett över foten mot stortån)
När barnet är större och går utan problem så ska skon vara 1,5-2 cm större än foten.
Detta är viktigt! Man ska alltid mäta fot och sko, eftersom det skiljer mycket mellan olika skor och man inte kan lita på storlekar!
Är skorna för små så kan barnet lära sig att gå fel, barn har mjuka fötter jämfört med vuxna, som böjer sig och formar sig efter skon.
Foten kan växa fel och barnet kan få väldigt ont.
Men framför allt kan det bli el när barnet går!
Man kan alltså inte känna utanpå skon om foten sitter rätt där inne!
I de små kängor jag köpt på HM står det 17-18 6-9 månader. De passade bäst när jag höll upp sulan mot Tildes fot. Hon är 65 cm lång (fem månader). Tror att foten var ca 9 cm när jag mätte för några veckor sedan.
Jag tittar på ett par POP eller Lindberg skinntossor. Funderar på att köpa begagnade. Gud vad svårt :) att veta storlek....