• Myggan97

Graviditets klåda????

Är det någon som råkat ut för detta??
    Det kliar så jag blir tokig på handlederna, hälarna och ena knävecket så jag blir tokig, inga utslag eller nåt.
    Var på VC idag och sköterskan trodde att det var grav.klåda och sa åt mig att badda med alsolsprit och ringa BM om det inte blivit bättre imorgon.
    Varför får man detta och hur yttrar det sig vanligtvis???
    Någon som vet??????

• Svar på tråden Graviditets klåda????
  • Julianna

Jag har glåda i knäväcken, brösten och på insidan av låren samt på vaderna. Men inte så att jag lider av det, det bara kliar extra mycket nu när jag är gravid. Tror det är vanligt! Dessutom får jag blodutgjutelser när jag kliat mycket, men det går bort efter några dagar. Kram

• Leona71

Jag hade klåda mellan v15 och 21 ungefär, men nu har det försvunnit. Klådan var på magen, armarna och benen. Den kom och gick så jag hade inte hela tiden, tack å lov, men det var ju jobbigt iaf.

Det är jättevanligt och oftast försvinner det efter en tid, så det är bara att bita ihop, tyvärr......

• Leva

Jag känner igen mig!! Har klåda på vaderna, under och på brösten, på underarmarna och lite på magen. Tack och lov inte hela tiden, men det känns inte kul! Har funderat mycket på vad det kan vara. Kommer inte ihåg att jag haft det tidigare när jag väntat barn... En bekannt till mig hade fruktansvärd klåda under sin graviditet för några år sedan. Hon sa nåt om att det var levern som påverkade, men jag vet inte om det var graviditetsklåda...
    Hoppas det ger med sig nån gång. Jag känner mig lite ofräsch när jag kliar som värst. Som om man hade ohyra eller nåt. Fniss

• Pompelipossa

Inget tips tyvär! Kliar som 17 på vaderna och insida lår och speciellt runt knävecket *ler* Brukar hjälpa en liten aning om det är lite svalt. Och om jag smörjer regelbundet med fuktcréme kan det bli bättre ibland. Själv undrat över det här men tja, en spa-afton är helt underbar *S* Och med creme efter scruben och svalt nybättat i sängen blir det helt ok.

Sov gott!!

• pergotezzie

jag har på vänstra handen,båda axlarna,ena armvecket och precis där handleden börjarp å höger arm... jag fick tavegyl av mvc. tror jag blir galen snart... tess v.15

• Mammatilltretroll

Jag ha misstänkt att jag har graviditetsklåda, men min BM påstår att det bara kommer senare i graviditeten (typ i v30)..
    Kan inte klådan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning?

• delifi2

har börjat få klåda på magen fattar inte va d kan va, så nu luftar ja magen titt som tätt, ser helsexigt ut med byxorna nedanför magen å tröjan fastklämd under brösten

klåda e jättevanligt att man får så d e inge tecken på att d skulle va havendeskapsförgiftning

• Pompelipossa

Tips; hydrokortisonsalva som finns på apoteket. (Inte testat själv men personalen har rekommenderat den, och bm har sagt att det är ok).

Funderar även på om tea-treeolja kan vara bra, den är ju antispetiskt och annat, och finns i duschtvål mm också. Tror den heter aaa eller liknande, finns iaf på hälsokost o man kan få prover. Luktar ganska mycket ett tag men doften försvinner. Tror jag ska testa, får se.

Kram!

• Fanny 78

Jag har också klåda mest på magen men också på brösten det är jätte jobbigt.
    Jag hade det under min förra gravilitet också HELA TIDEN!
    Jag tror att det kan ha att göra med att min magen växer så fort och brösten blir ju större också *ler*

• Nicki04

Jag har också riktigt jobbig klåda. Har fått tavegyl- tabletter utskrivna hos barnmorskan. De funkar...

• Pompelipossa

Vaknar numera ibland på nätterna av att jag kliar! Det har blivit riktigt jobbigt! Ville vänta med hydrokortisonsalva ed tills jag testat oparfymerat tvättmedel, skippat sköljmedel, samt varit hos bm och kollat levervärdet. Ska dit på måndag, så håll tummarna för att hon har något BRA tips. Känns inte alls som om jag vill visa upp mig i bikini på badhuset med eller ens inför sambon, märken på benen efter kliat, usch!

• saggitarius

Be era BM:s ordna med leverprov... Har man klåda på andra ställen än magen, främst handflator o fötter, kan det bero på dåliga levervärden t.ex. för att man spytt så mycket i början av grav...

Annars är det bara att smöjra fett som gäller... finns tabletter mot klåda oxå, men vet inte om man kan äta dem när man är gravid.

Svar på tråden Graviditets klåda????