• Rusty

Gud och Allah

Ofta i religionsdiskussioner skriver folk "Gud" när de pratar om vad kristna tror på och "Allah" när de pratar om vad muslimer tror på. Varför? Menar man att det skulle vara två olika snubbar som sitter i himlen och slåss om anhängare?

Om alla är överens om att det bara finns en gud så borde det väl typ vara samma gud? Varför då använda olika ord, som väl betyder samma sak fast på olika språk?

• Svar på tråden Gud och Allah
  • Toadstool

För att Gud heter olika på olika språk?

• Rusty

Ja, jo, så varför använda ordet Allah istället för Gud när man talar svenska?

• Sobi3

Rusty

Gud är inget namn medan Allah är ett namn på Gud. Arabiska kristna och judar kallar Gud Allah förresten. Jag säger/skriver nästan alltid Allah Swt när jag pratar om Gud.

• RadixLecti

Jahwe är ett annat bra namn på gud.

Och flygande spaghettimonstret.

• Sallisen

Gud är ju bara en titel, men många vet kanske inte vad Gud heter?

Jag använder namnet Jehova på Gud, det kommer från tetragrammet JHWH som finns i grundtexterna. I Sverige har varianten Jehova använts i hundratals år.

• Russi

JHWH, är det en bokstavskombination som står för något?

• Rusty

Men allah är väl ändå det arabiska ordet för gud eller har jag fattat det helt fel? Vad heter isåfall substantivet gud på arabiska (om nu inte "Gud" är ett egennamn på svenska, vilket kan diskuteras)

Och i dagligt tal menar man väl i vilket fall exakt samma gud när man säger "jag tror på Gud" och när man säger "muslimer tror på Allah"? Det är i det sammanhanget jag tycker att det konstigt att göra skillnad. I mina öron är det samma sak som om man skulle säga att "George Bush tror inte på Gud, han tror på God".

• bolbol

Allah= the one true God

Allah är det arabiska namnet på Gud

Allah nämns i den koptiska bibeln

• JojjeSkrutten

Allah är arabiska ordet för Gud, alltså det är språkskillnader inte religionsskillnader det handlar om, eftersom t.o.m arabiska kristna och judar använder ordet Allah.

• JojjeSkrutten

Jag är muslim, men jag skriver Gud eftersom jag skriver på svenska. Känns bara konstigt att skriva Allah när man skriver svenska, varför blanda arabiska och svenska?

Svar på tråden Gud och Allah