• Anonym

delat barnbidrag?

vill bara höra med er som har delad vårdnad med ert barns pappa/mamma?
    ni som har varannan vecka,eller barnet lika mycket iaf..

hur har ni tänkt att göra efter 1juli?ska ni dela barnbidraget?eller fortsätta ha det som ni har dte nu,att dte går till den ena? fördelar? nackdelar?

ja ville bara höra era åsikter..

• Svar på tråden delat barnbidrag?
  • nadja84

Om barnet är växelvis varannan vecka så bör man dela 50/50 men annars tycker jag man kan komma överens om hur man vill göra beroende på hur mycket barnet är hos vardera förälder.

Sen så kostar ett barn mer än barnbidraget och om nu föräldrarna inte kan komma överens så kan man ju alltid spara barnbidraget på ett konto som barnet kan använda i framtiden

Nu har jag iofs inte det problemet men det är hur jag tycker!!!

• Jenkizen

Vi kommer inte att dela
    banen bor hos mig är någon gång i månaden hos honom
    det är jag som köper kläder skor och dyl till dom

• Valkyriia

Vi vet inte hur det blir här.. Vi har fått halva barnbidraget av mamman. Men nu så vill hon inte längre. Vi hade innan dotterna varannan vecka, men eftersom hon inte vill vara hos oss längre så har vi trappat ner umgänget till att hon kommer torsdag - söndag varannan vecka, tills dess att det funkar bättre igen. Nu anser mamman att vi inte ska ha halva längre, för då får vi mer pengar än vad hon får, eftersom vi har numera ett gemensamt barn samt att jag redan har en dotter sedan tidigare, och med deras dotter så får vi större flerbarnstillägg.. . Men vi gör det för dotterns skull, och gubben ska nu ta tag i det hela och prata med mamman igen så de kan gå te försäkringskassan o få halva var..

Kan låta dumt att vi fortfarande vill ha halva, men vi har som regel att alltid åka iväg o hitta på något när lilltjejen är här och allt kostar. Och hennes mamma gör i stort sett aldrig något med lilltjejen utan lägger i stort sett alltid alla pengar på sig själv. Lilltjejen kommer alltid i för små kläder (hon har iofs egen gardrob här men hon kommer ju inte hit naken) Vi står för hårklippningar / hobby / bensinkostnader för att mamman ska köra hit henne varannan vecka (hon lämnar henne här och vi kör tillbaka henne efter helgen) ..

• Anonym (Kille019)

Jag har en infekterad diskussion med mitt Jä... ex!Hon har sen vi bröt upp fått båda barnbidragen från våra gemensamma barn!Har länge irriterat mig på att barnen inte fått så mycket kläder och att barnen är mycket hos sin mormor!Vi har delad vårdnad,jag och min hustru har barnen varannan mån till mån efter!Till saken hör att exet anmäler barnen på olika saker tex ridning utan att rådfråga mig!Vi bor 2,5 mil från varandra,ridningen är 2,5 mil från henne,alltså 5 mil från mig!Min son gick på judo i örebro,då flyttade hon träningen 4 mil åt andra hållet,alltså har jag drygt 6 mil till träningen!Vet inte vad jag ska göra hon vägrar prata om det,hon tycker att det är hennes pengar och att jag bara är ute efter pengarna!Till saken höratt jag köper lika mycket kläder till barnen + att jag kör barnen till skolan varje dag och hämtar dom också!Tycker att jag som man ska ha lika stor rätt att få barnbidraget!Vad tycker ni?/K

• Fred

Delad vårdnad = delat bidrag end of discussion!

• Anonym (nageln)

Kille 019; vilken tant! Jag blir så irriterad när jag får höra om sånt. Vi har en liknande situation här (jag är styvmamma) och man kan ju bli galen för mindre! Hoppas att det kommer till nya bra lagar som ger båda föräldrarna rätt att bestämma över sina barn och inte bara låter elaka mamma-tanter göra precis som de vill bara för att de råkar vara mammor. Hoppas det löser sig för dig, vem vet blixten slår kanske ner i henne så hon blir normal!

• SpecialK

aha, kan man alltså nu efter 1:a juli få barnbidraget delat direkt? Jag skickar jämt över hälften till min dotters pappa. Skulle vara skönt om de delar det på en gång.

• Bliw

Nu tycker jag inte att delad vårdnad = delat barnbidrag, utan det beror på var barnet är boende mest.

Min mans ex har hela tiden fört över halva bb till oss men nu när det var dags att skriva på papprena visste hon inte om hon ville!!! hon skulle kolla så att hon inte förlorade på det först! Vi har barnet varannan vecka och betalar vår barnomsorg osv.. Jag höll på att smälla av!

Jag har tre barn och vi har förlorat massor av pengar på uteblovet flerbarnstillägg (för 4 barn) genom åren och nu skulle vi äntligen få vår del av det men nu ska människan kolla hur mycket hon förlorar först!!!!

Halva tiden, halva barnbidraget...även hälften av räkningarna...thats it

• Majsan70

När vi hade vv med barnen så delade vi självklart på barnbidragen oxå. Nu bor barnen hos mig och jag är den som behåller bidraget till deras alla utgifter.

• Anonym (nageln)

Men vad gör man när mamman VÄGRAR dela bidraget. Man kan ju inte gärna misshandla henne tills hon går med på det och rent logiskt resonemang funkar inte på henne. Tips?

• Majsan70

Då får väl mamman helt enkelt stå för alla kostnaderna...Det är ju inte gratis direkt att ha barn, så då borde man ju antingen svälja det eller dela bidraget?

• Jesca

Är det någon som vet hur FK gör om pappan skickar in att han vill ha halva bidraget och om han då skriver att alla räkningar delas lika o vv gäller, men mamman har inte skrivit på? Ringer de då mamman o frågar varför hon inte skrivit under eller skiter de bara i att behandla ärendet eftersom blanketten inte är komplett ifylld? Kan man stämma mamman eller FK eller staten för diskriminering om man inte får halva barnbidraget eller är det ett rent mödrabidrag och inget föräldrabidrageftersom lagen säger att mamman ska ha det o att hon har huvudansvaret för familjen?

• septbebis

Jag och exet har 3 barn ihop varav 2 bor VV. Vi har gjort så att vi ordnat så vi får ett varsitt barnbidrag. Vårt 3:e barn är ännu för litet för att bo VV och bor hos mig. Jag får hennes barnbidrag. Men sen när hon ska börja bo VV så är det en självklarhet att vi ska dela på det barnbidraget.

• septbebis

Pappan har alltså 1 barnbidrag och jag 2 + flerbarnstillägg i nuläget.

Senare kommer vi att ha 1½ barnbidrag var.

• septbebis

Jesca: Jga tror att FK bara struntar i ärendet. De kan inte göra så mkt annat. Stämma kan du knappast göra.

Svar på tråden delat barnbidrag?