• rubina

Vad kostar det hos en fotograf?

Hej!
    Funderar hit och dit om vi ska ta egna kort på vårt bröllop eller om vi ska åka till en riktig fotograf.
    Någon som vet vad det kan kosta?

• Svar på tråden Vad kostar det hos en fotograf?
  • Nyfiken gul

beror på vart du bor o vilken typ av fotograf du använder, och även vilket paket du väljer..

Vi fick 12 bilder i ett album + 7 lösa, en förstoring + annons i tidningen för 3000 kronor..

Då fotade vi oss utomhus på två ställen o det tog ca 1½ timma allt som allt. Frilansfotograf.

• LPW

Vet inte vad det kostar (vi anlitade en fotograf som var med oss i 8 timmar och dokumenterade i princip allt, men priset är förmodligen annorlunda om man åker och tar porträtt), men jag rekommenderar er verkligen att anlita en professionell fotograf.

• milimina

nästan alla fotografer har olika priser och paket så det bör du nästan kolla med den fotograf du isåfall tänkt dej... men jag kan säga att är det något som är värt att lägga pengarna på, så är det en bra fotograf. det är aldrig samma sak med amatörer, om det inte är en amatör med bra utrustning och extremt fotointresse vill säga. och det är trots allt bilder man inte kan ta om...

• Ellyxie

jag rekommenderar verkligen att ta expertbilder! dagen kommer aldrig igen och när du sitter där med sunkiga bilder så önskar du verkligen att du lagt pengar på att få dem bra!

• Eofrysina

Jag rekommenderar också att ta proffsbilder. Som tillägg kan man ha goda vänner eller kanske en billig frilansare. Vår fotograf kostade ca 3000 kr för hennes baspaket, men sedan tillkom kostnaden för album (vi valde inte ett billigt) och om man vill ha ytterligare bilder och förstoringer. Vår slutnota blev nog 11000 kr då ingick även alla förstoringar, album, tackkort och album med 33 foton.

• brokig

Men utöver ringen (och förhoppningsvis kärleken) det enda som finns kvar efteråt. Alla borde lägga minst lika mycket på foton som på klänning. Klänningen har man en enda dag i sitt liv, fotona finns som minne resten av livet. Snåla inte!

• milimina

vi betalade 12000 men hade då en fotograf som var med oss mellan 13-20, tog över 200 bilder samt transporterade oss i sin bil fotona fick vi sedan på cd och i två olika storlekar, 9x13 och 13x18. det var värt varenda krona! men då är han frilans och använder sej av de miljöer som finns runtomkring, samt att vi ju också hade extra önskemål och inte bara fotografering under en timmes tid som är mer normalt. för en vanlig fotografering tar han runt 2000 om jag inte minns fel, och då får man 36 bilder och ett album. bor man i eller ska gifta sej i sthlm så är det ett superbra alternativ tycker jag!
    www.jannisnet.com/

• Kanelflicka

Håller med andra. Vi valde också prioritera bra bilder framför andra sakr (till och med ringar) och anlitade en riktig fotograf. Vi hade honom med under vigseln+vid kyrkan och tiill brudparsfotografering. Vi betalade ca 6500-7000 och då fick vi 3 st negativ+ bilder från de + bilder (ca 12 st) till bröllopsalbum med några kopior

• Novus

Det är inte så dyrt om man jämför med andra saker. Och jag lovar, nu efteråt inser man vad man missat om man inte tar "riktiga" bilder. Vi betalade 4000 för 20 bilder i album, tackkort, annons i tidning, samt extrautgifter så som reseersättning och så kostade det extra när man tog utomhus.

Och det finns jättebra amatörer! En amatör kan tom vara bättre än ett "proffs". Skillnaden är bara att den som jobbar som det proffesionellt lever på det, medan en amatör inte gör det. Det har alltså inte alls med kunskap och kvalite att göra

• Eofrysina

Ett tips är också att kolla noga på vad fotografen har fotat tidigare. Då kan man avgöra om h*n är duktig och passar ens egna önskningar. Ateljefotografering tycker inte jag är särsklit kul så det ville jag undvika... bra fotografer fixar att plåta utomhus trots lite halvdassigt väder.

• Eofrysina

Ja kom på en sak också. Det är viktigt att man skriver et kontrakt med fotografen. Då vet man vad man kan förvänta sig av varandra.

• milimina

novus,

precis ett proffs som inte tagit brudparsbilder tidigare är ju inte per definition bättre än en amatör på det sättet det jag menade med mitt inlägg var mest att inte låta faster agda ta bilder med sin kompaktkamera och tro att det blir bra bilder. för det blir det inte.

jag är själv amatör med en helt ok kamera och ett enormt fotointresse, men skulle aldrig våga lita på att jag tar tillräckligt bra bilder för en sådan dag! och jag är ingen sopa bakom kameran

försök alltså hitta en porträttfotograf som tar den typen av bilder ni vill ha, och titta på gallerier eller album vad han eller hon gjort tidigare, så ni får en uppfattning om det är vad ni vill ha. jannis är ett smidigt och billigare alternativ om man inte vill lägga så jättemycket pengar, eller kanske har såna önskemål som vi hade (en ateljéfotograf skulle i det läget kosta mer än det tredubbla!). om vi bara hade velat ta studiobilder eller några få under en timmes fotografering så hade jag istället valt joe sundelin, som är fantastisk! och inte så vansinnigt dyr heller www.fotografjoesundelin.com/

• Novus

Milimina
    Har sett flera på bla BT som helt förlitar sig till att släkten ska ta bra kort! Men det är ju verkligen inga fotografsbilder som tas då
    Förstod vad du menade med ditt inlägg men jag förtydligade bara att man kan ha en som jobbar som amatör och få fantastiska bilder.

TS, bor du i närheten av GBG kan jag rekomendera en kanonfotograf!

• milimina

neee släkten tar bra, roliga kompletterande bilder av allt runtomkring, men portättet som man ev vill rama in och hänga på väggen, det får de inte.

hade en kollega som stenhårt hävdade att man med en 1,2mp handhållen kompaktkamera minsann visst kunde göra ett lika bra jobb som vår fotografs proffsdigital med typ 100mp, extra blixt och stativ. och tänk så billigt det hade blivit! eeeh, nej. bara.

• LPW

Vi hade Paulina Westerlind på vårt bröllop (hon bor i Stockholm och vi gifte oss nära göteborg) och hon kom ner för att ta bilderna så hittar man en fotograf man gärna vill ha så är det värt att fråga även om fotografen inte bor på samma ort som man själv gör.

• Lillan7704

Rubina:

Vart bor du? Har en vän som är fotograf, han har egen firma/studio, han är verkligen jätteduktig och billig!!

• jojja

Jösses! Betalar folk så mycket för bilderna? Det är ju hur mycket pengar som helst!!

Ok, det är en dag i livet, det är bilder som inte går att ta om - men 11 000! (Som jämförelse kan jag vara hemma tre månader med ungarna för dom pengarna!)

Jag ska nog inte ha en proffsfotograf på mitt bröllop iaf

Istället gör vi som så att vi tar porträttfotona några dagar innan bröllopet för jag tänker inte ens försöka göra nåt vettigt med två barn och två nervösa vuxna på bröllopsdagen Blir det nåt bra den dagen så är det plus i kanten.

Intressant att höra iallafall!

Svar på tråden Vad kostar det hos en fotograf?