• Trinity78

Ibumetin och graviditet

Man ska ju inte äta Ibumetin om man vill bli gravid eftersom det är anti-inflammatoriskt men kan man äta det om man har blivit gravid?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Ibumetin och graviditet
  • Heidi1

man ska hålla sig till panodil el Alvedon om inte sin bm el läkare säger något annat

• trollnatt

panodil har jag hört ska var skadligt för barnet (kan ha fel )

• Morgaine

paracetamol går bra, däremot ska man undvika ibuprofen (verksamma ämnen i olika värktabletter) om jag har förstått det rätt! KOlla på fass.se för säkerhets skull.

• Ina81

man ska undvika ipren och ibumetin om man planerar att bli gravid och även under hela graviditeten. Det står på paketet. Det kan öka blödningsrisken och även göra att man har svårt att bli gravid

• Fåret Shaun

Ina 81: Läs i FASS där står det att det är ok att äta IPREN under en graviditet men inte de sista veckorna. KOllade upp det själv fast en läkare sagt åt mig att det är ok för mig att äta IPREN

• Majblomma12
    Trogga skrev 2006-06-07 13:13:21 följande:
    Ina 81: Läs i FASS där står det att det är ok att äta IPREN under en graviditet men inte de sista veckorna. KOllade upp det själv fast en läkare sagt åt mig att det är ok för mig att äta IPREN
    Trogga, vår IVF-läkare gav mig absolut förbud att äta Ipren och liknande preparat under hela graviditeten. Orsaken är att den verksamma substansen i Ipren förändrar och försämrar slemhinnan in livmodern.
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Fåret Shaun

Iors syster: Så du menar att de sätter in fel info i FASS och att en läkare på förlossningen ljuger för mig?

• Grizzly

Trogga - du har nog läst fel i FASS!!!!!! Så här står det på några av de läkemedel jag kollat på och som innehåller Ibuprofen, tex Ipren:

Graviditet
    Intag av Ipren skall undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.

• Majblomma12
    Trogga skrev 2006-06-07 13:16:58 följande:
    Iors syster: Så du menar att de sätter in fel info i FASS och att en läkare på förlossningen ljuger för mig?
    ??? Nej, det har jag väl aldrig påstått? Mina erfarenheter och åsikter är väl lika mycket värda som dina? F.ö. är forskningsresultaten angående Ipren fortfarande färska och inte fullt utredda, så Läkemedlesverket har valt att ligga lågt med rekomendationer tills ytterligare forskning framkommit.

Jag tycker ändå det är bättre att ta det säkra före det osäkra, om man dessutom har svårt att få barn.
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Fåret Shaun

Fick själv läsa vad som stod i FASS när jag var hos läkaren. Men jag lämnar denna tråd då jag fått läsa den FASS som skickades till sjukhuset i år, och en läkare som jobbat länge på förlossningen skulle ha ljugit för mig. SNÄLLA tala om om det är en lögn att få mardrömmar av alvedon också.

• EnilemmE

Citerar fass.se ang. Ipren och Ibumetin:

"Intag av Ipren skall undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination."

"Intag av Ibumetin skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination."

Lyckliga jag!!
  • lata kocken Johanna

kopierar in från fass för förskrivare
    tycker att det låter som att man ska försöka undvika så mkt som bara går och ABSOLUT INTE gå i närheten av ibuprofenpreparat under sista trimestern

Graviditet (Läs mer om graviditet)

Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt.

Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till ca 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd.

Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död.

Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden.

Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt.

Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:
    * Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)
    *Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:
    *Ökad blödningstid.
    *Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.
    Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• big blue

Man håller för närvarande på att undersöka värktabletter som tillhör gruppen NSAID (dit bla Ipren hör). Det finns vissa studier som bla tyder på en ökad missfallsrisk. Som någon sagt tidigare så är det ju ganska nya rön. På läkemedelsverket finns en artikel om detta (uppdaterad i februari i år)www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____1363.aspx
    Man ändrade rekommendationerna nyligt till att helst inte alls använda denna typ av preparat under graviditeten. Men som med alla läkemedel ska nyttan vägas mot bieffekterna.

Svar på tråden Ibumetin och graviditet