Jag kan börja med att säga att jag inte upplevt samma sak, åtminstone inte under en längre period.
Det beror till största delen på att jag innan föräldraledigheten bad om att få börja med nya arbetsuppgifter när jag kom tillbaka. Jag tror lätt att jag skulle känt mig "fel" annars. Dels var jag faktiskt lite trött på det jag gjorde och var redo för något nytt, men dels kände jag också att jag skulle komma att känna mig hotad av att de andra skulle veta så mycket mer om saker och ting. Jag hade ansvar för ett datasystem och sådana har en tendens att förändras mycket över tiden!
Jag började med mina nya arbetsuppgifter på en ny grupp, men kände efter ett litet tag att jag inte riktigt passade in där och det slutade faktiskt med att jag sade upp mig från företaget och började på ett annat. Jag tror inte att det berodde på att jag varit borta på föräldraledighet, jo på det sättet att jag fått lite distans till saker och ting och behövde större utmaningar. Mitt lilla jobbyte inom företaget var inte ett tillräckligt stort steg.
Av erfaranhet vet jag också att det kan ta lite tid innan man hittar varandra och sina arbetsformer. Man kan lätt känna sig lite hotad... och då mmenar jag båda parter, vilket kan ge olika uttryck. Sätt er ned tillsammans, gärna bara ni två och diskutera hur ni ska jobba, hur ni ska fördela ansvaret och försök att dra nytta av varandras erfarenheter. Funkar det inte, boka in ett samtal tillsammans med er chef.
Har du möjlighet att jobba med något annat på din arbetsplats? Det kan ju i så fall vara en utmaning och möjlighet till en nytändning!
Önskar dig all lycka till!