• Flux

Komma tillbaka till jobbet efter föräldraledighet! Är det normalt med utanförskap?

Hur har det funkat för er att komma tillbaka efter föräldraledighet? Är det någon som har fått problem? Har varit borta från min tjänst i nästan 1,5 år och har nu börjat så smått komma tillbaka! Men allt är bara kaos! Älskar mitt jobb men nu är allt struligt. Tjejen som fick föräldravik. på min tjänst har fått fast tjänst och sitter med mina arbetsuppgifter. Hon flyger på mig om allt möjligt, lämnar oriktig information, undanhåller information mm. Har försökt tala med henne samt försökt tala med vår chef som anser att det finns så mycket att göra att man kan vara två! Är det någon som har upplevt samma sak och hur löste ni det?

• Svar på tråden Komma tillbaka till jobbet efter föräldraledighet! Är det normalt med utanförskap?
  • Duckan74

Har inte kommit varit i den sitsen, men vill gärna höra hur andra haft det. Puffar på lite här

• Chaplin

Jag kan börja med att säga att jag inte upplevt samma sak, åtminstone inte under en längre period.
    Det beror till största delen på att jag innan föräldraledigheten bad om att få börja med nya arbetsuppgifter när jag kom tillbaka. Jag tror lätt att jag skulle känt mig "fel" annars. Dels var jag faktiskt lite trött på det jag gjorde och var redo för något nytt, men dels kände jag också att jag skulle komma att känna mig hotad av att de andra skulle veta så mycket mer om saker och ting. Jag hade ansvar för ett datasystem och sådana har en tendens att förändras mycket över tiden!

Jag började med mina nya arbetsuppgifter på en ny grupp, men kände efter ett litet tag att jag inte riktigt passade in där och det slutade faktiskt med att jag sade upp mig från företaget och började på ett annat. Jag tror inte att det berodde på att jag varit borta på föräldraledighet, jo på det sättet att jag fått lite distans till saker och ting och behövde större utmaningar. Mitt lilla jobbyte inom företaget var inte ett tillräckligt stort steg.

Av erfaranhet vet jag också att det kan ta lite tid innan man hittar varandra och sina arbetsformer. Man kan lätt känna sig lite hotad... och då mmenar jag båda parter, vilket kan ge olika uttryck. Sätt er ned tillsammans, gärna bara ni två och diskutera hur ni ska jobba, hur ni ska fördela ansvaret och försök att dra nytta av varandras erfarenheter. Funkar det inte, boka in ett samtal tillsammans med er chef.

Har du möjlighet att jobba med något annat på din arbetsplats? Det kan ju i så fall vara en utmaning och möjlighet till en nytändning!

Önskar dig all lycka till!

• dison

Flux: jag har upplevt liknande efter min föräldraledighet. Hon som vikarierade för mig fortsatte att arbeta på en del av min tjänst eftersom jag bara ville jobba deltid när dottern var så liten, och min vikarie slogs med näbbar och klor för att få ta över min tjänst. Tur i oturen var att jag redan innan föräldraledigheten hade börjat fundera på att söka mig någon annanstans och problemet med vikarien blev liksom en drivkraft att få tummen ur och göra något nytt. Så jag lämnade den arbetsplatsen, vilket jag inte ångrat en sekund. Men för dig är det ju knivigare eftersom du verkar trivas så bra med ditt jobb. Det är verkligen inte något som man tänker på att det kan bli så svårt att komma tillbaka efter föräldraledigheten. Mitt enda råd är att om du har förtroende för din chef så var inte rädd för att verkligen berätta hur du känner det.

• Flux

Skönt att höra att det finns fler osm upplevt samma sak! Tack! Skall jobba på torsdag och vi får se hur det går. Har haft semester den senast tiden så jag har inte jobbat, men skall göra det på torsdag. Har redan nu lite smått ångets och det känns allmänt lite jobbigt! Nått måste jag göra! Hemskt det är när man vill gå och jobba och samtidigt inte vill.

Svar på tråden Komma tillbaka till jobbet efter föräldraledighet! Är det normalt med utanförskap?