• Nekka

försäkring & flyga när man är gravid

är det nån som kan det här med försäkringar o att flyga???
    mamma fyller nämligen 40 o ska åka på en sista minuten om en vecka o undrar om jag vill följa med..
    men mvc säger att efter v.28 så gäller inte försäkringen om det skulle hända nåt..
    samtidigt som jag har hört att det tydligen ska finnas försäkringar som gäller fram till ca v.34-36...
    nån som vet nåt??

• Svar på tråden försäkring & flyga när man är gravid
  • iza1

Enda rådet jag kan ge ring till ditt försäkringsbolag och till bolaget ni åker med för det är olika regler för olika försäkringsbolag.
    Hoppas att det får en trevlig resa om du kommer med.
    Glöm inte intyg från MVC.

• shangri la

hej!
    här är en till som ska ut o resa sent (flyger i v.31). det kan vara olika regler med olika flygbolag.. jag flyger med SAS och där kan man flyga tom. 4 veckor före BF, sen måste man ha läkarintyg med sig (vilket alltid kan vara bra, de kanske inte tror på dig om du säger att du är i en viss vecka, inte vet jag..)

kolla upp olika flygbolag iaf o vilka regler de har.

vad gäller reseförsäkring gäller ingen hemförsäkring efter v.28, däremot kan du köpa till en extra försäkring på:
    www.nordreseskydd.se

jag ska till london i 5 dagar och det kostar mig då ca.400 för en veckas försäkring. denna gäller då fram till v.34.. tror att det ska finnas en tom. v 36 men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter..

i vilken vecka kommer du att vara när du ska flyga?
    lycka till!

• Nekka

jag kommer att vara i v 31 när jag åker o 32 när jag flyger hem då...
    för på min mvc säger dom att dom inte vill skriva ut ett läkarintyg för att dom inte kan garantera att det inte sätter igång..
    har du fått läkarintyg från din mvc???

• iza1

Du behöver inget läkarintyg som du behöver.BM skriver ett intyg där det står när du är beräknad.Och det kan hon inte neka dig.Ta med kopior på din journal också det kan vara bra om det händer något.

• Nekka

ok... men när jag pratade med resebyrån så sa dom att det är inte säkert att dom godkänner ett från barnmorskan eftersom de anser att hon inte har samma kunskap/befogenhet att veta hur jag mår som en läkare..
    men man tycker ju att läkaren skulle kunna skriva på ett grav.intyg som intygar hur långt gången man är så är det en läkare som skrivit under iaf...

vad hette den försäkring du valde??
    va det den här reseskydd helår???

• iza1

Jag reste när jag var i vecka 30.Jag har folksam och det behövdes bara intyget från bm och european health insurance card från försäkringskassan.Om man åker inom eu.Jag var sjukskriven pga hotande förtidsbörd då men folksam sa att det inte var något problem dom tycket att jag vilade lika mycket utomlands.så jag hade ingen ytterligare försäkring.Jag håller med dig läkaren borde skriva ett intyg om man vill ha det.

• shangri la

nekka- jag tror att det är försäkringen PLUS som jag tar (ring o hör med dom, jag har inte köpt den ännu).

sas har sagt att de vill se ett läkarintyg på när jag är beräknad, om jag flyger i vecka 36 eller senare. före ska det inte behövas ngt intyg men jag tänkte att det är lika bra att skaffa ett sånt ändå, ifall personalen skulle börja att diskutera med mig om hur långt jag har gått i grav. etc.

vad tror du annars om att flyga vid denna tidpunkt på graviditeten? jag har inte hört att det skulle vara särskilt farligt.. kan lufttrycket påverka livmodern på ngt sätt? jag ska höra med min bm för säkerhets skull på fredag, vad hon tycker,men jag har ju redan köpt biljetten... å andra sidan har jag haft en helt okomplicerat graviditet hittills..

hejdå!

• Nekka

jag tror inte att det är särskilt farligt... inte om man har mått bra hela graviditeten iaf...
    sen har jag hört att det är lite obehagligt vid start o landning då det känns som att barnet ska "tryckas ut", men det är väl olika från person till person det oxå..

Svar på tråden försäkring & flyga när man är gravid