• tomtan

Svullna fingrar! Hur får jag av mig ringen????HJÄLP!!!!

Ni MÅSTE hjälpa mig!
    Min mamma säger att man måste ha tagit av sig förlovnings-/vigselringarna innan man ligger på bb, men jag får inte av mig min!
    Tänkte inte på det innan och nu går det inte!!!!Har prövat allt, så nu måste jag veta:
    Kan man inte ha den på sig eller svullnar fingrarna så det kan bli farligt???
    Min mamma har ju blivit snittad 5/6 barn så det kanske är annorlunda då?
    Jag måste veta för annars så får jag klippa (!) av den!

• Svar på tråden Svullna fingrar! Hur får jag av mig ringen????HJÄLP!!!!
  • Theresé och Mini

Varför skulle man behöva ta av sig den?
    Har man snittats kan jag förstå det, för då åker man ju in på "operation" då får man inte ha ringar och sånt på sig.

• vanilla

Oj, men är det likadant alla tider på dygnet? Jag har svårt att få av mina ringar på morgonen och kvällen, men mitt på dan brukar det funka. Håll handen högt en stund och försök sedan med kallvatten och mycket tvål. Hoppas det löser sig!

• Petsie

Har du provat kallt vatten i några minuter och sedan mycket diskmedel? Vid operationer får man inte ha smycken, men vid vanliga förlossningar vet jag inte. Lycka till, jag tror att det löser sig. Och skulle du behöva klippa sönder den så kan en guldsmed laga så att det inte syns.

• tomtan

Jag har prövat tvål, olja, kallt vatten..you name it! japp det e likadant oavsett vilken tid på dygnet..

Ni tror inte att det kan svullna så det blir farligt då då????

• vanilla

Nej, det tror jag inte och ifall du ska föda vanligt så är det säkert okej att ha ringen på, precis som Therese skrev här ovanför.

• Theresé och Mini

Tomtan: Det är ju vanligt att man blir mer svullen under graviditeten, kan inte tänka mig att det skulle vara farligt. Om du inte har högt blodtryck och så vill säga.
    Svullnaden går ju ner..

• kricko6

Vilket mörker... Personligen är jag lite orolig för att jag inte kommer få PÅ mig min förlovningsring *S*
    Vi ska nämligen förlova oss på nyår, men mina fingrar har svullnat ordenligt sista tiden, orolig för att den kommer vara för trång...

• Bibi

Om du verkligen sitter helt fast i ringarna så kan du kanske prata med din BM om ifall du inte kan få något lätt vätskedrivande så att svullnaden går ner. Låter tråkigt om du skulle behöva klippa ringarna om det inte gör ont på dig.

• GalnaMamman

detta är plågsammt med det funkar..antingen lägg handen i frysen en stund,,ajajaj,...eller avänd kylspray...och motorolja/diskmedel..
    och så kan man ta ett gummiband och pula in under ringen och snurra lös den....ha motorolja på då/diskmedel.......skinnet trycks uppåt och det gör ont...men av åker det..

• soffe

Jag har en kompis som hade på sig sina smycken under förlossningen, det var ingen fara.

• tomtan

okej..jag ska testa era förslag..återkommer om hur det gick..

Tack ska ni ha! Er kan man lita på..

//Helena

• Nett

Hej!

Allt material minskar i volym när det kyls ner ordentligt!! prova att skölja ditt finger i iskallt vatten så länge du kan och sedan hälla på lite matolja och dra av den.
    Sen är ju fingrar mer eller mindre svullna vid olika tillfällen under dygnet, mina är mindre svullna på kvällarna!
    Jag lyckades med det iaf.

Lycka till---nett

• Chupacabra

Hmm... ditt problem har jag stött på ett antal gånger under min tid på en guldsmedsaffär. Mitt råd är att om absolut inget tycks fungera så går du till en riktig guldsmed som så att säga sågar upp ringen/arna och de gör det så fint att det är inga problem att efter svullnaden gått ner så kan de få ihop dem fint igen och du kommer aldrig märka att den varit isär! Lycka till!

• Camilla B

Jag fick faktist ta sönder min, jag gjorde som du att vänta för länge med att ta min och sedan svulnade jag som en kossa.
    Det var inte kul för det gjorde e ont.
    Hoppas det går bra.
    Kram Camilla

• Minimum

Enda gången du MÅSTE ta av ringar vi förlossning är om det blir snitt! MEN om det då blir akut eller katastrof ( det blir det ju inte ) så klipper sjukhuset av upp dina ringar om det inte går att få av dem så det kanske är bättre att du försöker att ta av dem själv! Du har fått många bra tips! Jag hade min ring på sist jag fick barn! Tror tom jag hade klocka på mig det var ingen som sa ngt om det! LYCKA TILL

• Anni

Hej

Ingen fara! Du behöver inte alls ta av dig ringarna vid en vanlig förlossning. Det är bara vid snitt som man inte får ha några smycken alls på sig. Ibland får man ju info ifrån sjukhuset att lämna smykena hemma men det är bara för ev stöldrisk. Jag hann få av mig min förlovnings + vigsel ring i tid förra gången men en annan ring var jag tvungen att klippa upp för att det gjorde för ont att ha den kvar. Idag ser den ringen ut precis som innan och den här gången tänker jag få av mig ALLA ringar i tid =)

• tomtan

Nu har jag testat allt! men de små j-arna sitter som f-n!
    Jag satt med handen i en balja snö igår, och det enda som hände var att det gjorde förbannat ont!
    Jag ska prata med min bm, och se vad hon tror men annars så får jag klippa upp dem.
    Detta är riktigt frustrerande för jag tar aldrig av mig ringen annars så jag tänkte inte på det alls..Vilken tabbe!

Och du Jordgubban..det med gummibandet funkar bara om man får in det under ringen och min sing sitter som fastvuxen, den går inte att rubba en millimeter..

Och mina fingrar svullnar INTE mer nån annan tid på dygnet, de är alltid lika tjocka..

//tack iallafall, ska kolla med guldsmeden vad de kan göra...

• Minimum

usch vad trist... bättre att låta guldsmeden klippa än att göra det på förlossningen om det kommer till det! Hoppas han kan hjälpa dig
    Ps har du provat att hålla handen högt och ha kallt om den? Om du håller den högt rinner ju blodet ner i armen... kanske det räcker för att få av ringarna!

• Knytets mamma

Du bör ta upp det med din BM, i och med att du har sådan svullnad kan det ju vara något annat som gör det än bara vanlig vätskeansamling.
    Bättre att det kontrolleras så att du inte ligger i riskzonen för att utveckla havandeskapsförgiftning.

• tomtan

Ush..så långt hade jag inte funderat..Svarar på Knytets mamma då.. jag ska dit den 30 så då ska jag fråga henne..upptäckte idag att mina fotknölar knappt syns för allt vatten..

Och JA, jag har testat allt! Hålla handen högt, kyla, smörja...you name it..
    Jag kan inte rubba ringen..

Svar på tråden Svullna fingrar! Hur får jag av mig ringen????HJÄLP!!!!