• Charlotte Sometimes

Små barn i förskolan: 1-3 eller 1-5 årsavdelning?

Små barn i förskolan: 1-3 eller 1-5 årsavdelning?

Säg att du har barn i 1 års åldern, vilken avdelning skulle du välja och varför?
    (Förutsatt att man kan välja mellan dessa)

Vilka är för- och nackdelarna?

Dottern är bara ett halvår så det dröjer ett tag tills hon ska börja förskolan.
    Men det skadar ju inte att börja fundera redan nu.

• Svar på tråden Små barn i förskolan: 1-3 eller 1-5 årsavdelning?
  • agtiwi

Jag skulle välja 1-5 årsavdelningen. Av den enkla anledningen att vi människor oavsett ålder måste lära oss att ta hänsyn till och respektera andra människor oavsett ålder. Detta bör man ju då lära sig redan som barn.

• Emmec

Jag jobbar på förskola och svarar spontant 1-3 års avdelning. Detta för att jag tycker att det generellt sett är ett lugnare tempo och lite färre barn i småbarnsgrupperna. Det blir mer åldersanpassat. Men det finns fördelar även med 1-5 grupper givetvis. Jag skulle dock börja med att hälsa på i båda grupperna, för det som spelar störst roll är hur pedagogerna är.
    Men verkar det lika bra på båda så skulle jag välja 1-3. :)

• Amorella

Min tjej ska börja i höst - hon kommer vara 17 månader... Det blir förhoppningsvis en småbarnsavdelning. Jag har jobbat på dagis och jag tyckte det var mysigare på småbarnsavdelningar för de minsta. Mer anpassat till dem och lugnare tempo.

• Vilmagbg

Vi valde en småbarnsvadelning 1-3 till sonen. Mindre antal barn var min fämsta anledning, lugnare, småbarns anpassade lokaler.

Jag jobbar själv på en 1-5 år avd så jag tycker absolut att det finns många fördelar med det också.

• JCA

Jag är också förskollärare och jag hade absolut valt 1-5års-avdelning.
    Varför kan man ju tycka då?
    Jo, bara för att de äldre barnen är så glada i de yngre och dessutom kan de vara väldigt hjälpsamma (till skillnad mot en 2-3åring som vill hjälpa till, det blir ju sällan så bra)

Visst är det högre personaltäthet på en ren småbarnsavdelning men det betyder inte automatiskt ett lugnare tempo eftersom det är just småbarn. De äldre barnen (1-5) klarar sig mera själva och i slutändan kanske man bara har 1/3 av gruppen under 3 år istället för hela gruppen.

Här kan vi inte välja men jag är jätteglad att det är just syskonavdelning (1-5) på förskolan där mina barn (ska) gå.

• pimsen

Jag har själv jobbat ett tag på en 1-5 och där tar de större barnen hand om de mindre och fröknarna har mer tid till de små som behöver hjälp eftersom det inte är så många små.
    Jag har själv valt en 1-5 till min dotter som börjar dagis i slutet av augusti då är hon ca 20 månader.
    Känns jätte bra.

• loppan1

Har arbetat på båda och haft barn på 1-3. Skulle inte vilja ha mina barn på en 1-5 årsavdelning då dom stora barnen ofta kommer i kläm. Som förskollärare tycker jag det bästa är att ha en max två åldrar i en grupp

• KickStart

Jag hade mina barn på en småbarnsavdelning. Barnen var mellan 1-3 år och det var färre barn samt fler personal. Fungerade mycket bra!

När de blev äldre fick de flytta över till en utvidgad syskongrupp. Där var barnen mellan 1-5 år och mina kom dit som 3 åringar

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Aia78

jag hade valt 1-3 om det inte finns äldre syskon på 1-5.

• Bzzz

Vi valde förskola med just detta i åtanke. Sonen som numer har fyllt tre år går på en 1-3 avdelning och anledningen  till att vi ansåg det vara viktigt var just att verksamheten är mer anpassad till de i just den åldersgruppen, barngrupperna är mindre och det är ett lugnare tempo. Nu kommer han inom kort byta till 3-5 avdelningen och det känns bra, han behöver nya utmaningar och det är tid för ett byte nu. Hans lillebror börjar på densamma 1´-3 avdelning som han gått på till hösten. De ses varje dag på uteleken och dessutom är de tillsammmans inne vid två tillfällen per vecka då de "ser efter varnadras barn". Det har passat oss alldeles utmärkt, men alla är vi olika!

Svar på tråden Små barn i förskolan: 1-3 eller 1-5 årsavdelning?