• björnmamma

Vad kallas "kuddkorven" kring barnet och var köper man den?

Ibland har jag sett att man kan ha en kudde, formad nästan som en korv/avlång sak, kring barnet. Jag har förstått att den dels minskar utrymmet i eventuell spjälsäng så att barnet ligger mer ombonat, dels går att använda när man har barnet emellan sig i sängen - så att man stoppas från att rulla över den lilla/lille.

Men vad heter en sån här kudde, och var köper man den? Jag har frågat på t ex Babyland men de säljer den inte, även om de förstår vad jag är ute efter. Någon som vet?

• Svar på tråden Vad kallas "kuddkorven" kring barnet och var köper man den?
  • Chiqita75

Det är nog ett baby nest du menar, vet inte om dom går att köpa, dom flesta syr dom själva.

• Chiba

Du kan ta ett stort badlakan och rulla ihop till en korv lr hästsko. Så gör jag iaf..

• björnmamma

Titta, jag visste att ni skulle ha koll! Jag tror att det är just baby nest jag är ute efter. Snuggle nest verkar vara en mer komplicerad anordning.

Tusen tack för tipsen, både om att göra den själv och att köpa den. Måste säga att det var rätt högt pris.....

Någon annan site man kan köpa dem ifrån - någon som vet?

• yuzz

amningskudde på svenska kanske??

• björnmamma

Amningskudde är inte riktigt samma sak tror jag - den når ju inte runt bebben direkt. Eller?

• Henrik28

Jävligt konstig amningskudde i så fall...

• yuzz

henrik28

tatata nu ska vi inte vara sånna. Jag läste slarvigt.

• björnmamma

Jag förstår faktiskt hur Yuzz tänkte, så det var inte helt tokig gissning....

• björnmamma

Ingen annan som sett någon sida förutom KanMed som säljer såna här? Jag vet ju att mina sykunskaper är högst begränsade...därav frågan.

• tösabiten1985

om du inte vill köpa en helt ny finns ju begagnat, här är det jag hittade på blocket:
    www.blocket.se/li&ca=2_s&c=0&w=3
    finns säkert på andra ställen också.

• Tant T

En amningskudde kan användas på precis samma sätt som ett baby nest! Den når visserligen inte runt precis hela bebisen men är den hyfsat stor så fyller ändå samma funktion (vi har NG Baby, modell mindre), du lägger den runt bebisens huvud och överkropp så den ligger trångt och gosigt oavsett om den ligger i spjälsängen eller mellan mamma och pappa och den förhindrar att någon av föräldrarna rullar på bebisen! Kompisar som använt den på detta vis har varit supernöjda, amningskudde och baby nest i ett! Kostar ca 300-400.- och finns på de flesta babyaffärer.

Svar på tråden Vad kallas "kuddkorven" kring barnet och var köper man den?