• malinkat

mjölk i Becel?

Jag ska testa att ta bort mjölken ur kosten för att se om det hjälper Alfreds mage att lugna ned sig.
    Jag har hört att flytande Becel inte innehåller mjölk, vet någon om det stämmer?
    Tycker det är svårt bara att komma på vad man ska ha på mackan utan att det innehåller mjölk!

Sen undrar jag om det räcker att välja laktosfri mjölk/produkter, eller om det ska vara den där sojamjölken eller havremjölken?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden mjölk i Becel?
  • Carisma95

Beror på vilken typ av mjölkkänslighet han har. (Laktos eller mjölksocker, tror jag det är..?) Vi gav laktosfritt och det funkade.
    Är osäker på Becel, men står det inte på? Annars finns ju även laktosfritt smör.

• malinkat

Aha, man kan ju inte det där så bra.... vet inte ens om han är intolerant, men vi tänkte att det var värt ett försök. Kan ju börja med laktosfritt och se.

• strojes

för det mesta går det ju att använda olja istället för flytande marg i matlagning om man inte vill riskera nått.

fick själv köra laktosfritt när jag ammade min dotter. 3 veckor höll jag på sedan vågade jag testa lite igen och då gick det bra.
    när man börjar behöver man hålla upp i några dagar innan man ser resultat. ge alltså inte upp redan efter nån dag bara.

• TjorveniSkåne

Du har lagt detta under amning, om din son är under 5 år är det inte laktosintolerans han har.

Isåfall är det mjölkproteinet som är problemet. Karlshamns har ett margarin som är helt mjölkfritt, grönt och vitt paket. Becel finns i två varianter, har för mig att en av dem är mjölkproteinfria (se på förpackningen).

• mian75

Om det ska vara mjölkfri kost ska du helt utesluta mjölkprodukter vilket innebär att du ska använda ris-, soja-, eller havremjölk/dryck.

Becel har ett mjölkfritt margarin (35% fett och blå förpackning). Man ska ju dock inte ge lättmargarin till barn så därför är det bättre att köpa Carlshamns (grönvit förpackning) eller Mildas (blå förpackning) mjölkfria bordsmargarin.

Enligt innehållsförteckningen på Becels flytande margarin (på hemsidan) ska det vara mjölkfritt.

Egentligen är det bara Carlshamn och Milda som har helt mjölkfria produkter. De andra får inte skriva mjölkfritt eftersom de kör sina produkter i samma system som icke mjölkfria produkter så det kan finnas mjölkrester kvar. Om man är jättekänslig bör man därför välja produkter som är märkta med mjölkfritt.

Vill du har mer information kan du kolla på:
    www.allergimat.com/page.asp
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx
    www.karolinska.se/upload/fromoldwww2.ks.se/imgwiz/atts/KS-1049980-1.pdf

• malinkat

Tack för tips!

Hur kommer det sig att de inte kan vara laktosen innan de är 5 år?

• mian75

Jag vet inte om det finns någon exakt gräns för när ett barn kan bli laktosintolerant. Däremot så är det så att det är ytterst ovanligt att små barn blir laktosintoleranta. Det är istället komjölksproteinet de inte tål eftersom ett enzym i tarmen inte är fullt utvecklat/saknas.

Detta är också varför allergi mot komjölksproteinallergi ofta växer bort medan man få dras med laktosintolerans resten av livet. Å andra sidan är laktosintolerans en lindrigare "mjölkallergi" och man kan t ex ta tabletter i förebyggande syfte om man t ex ska gå på restaurang eller är bortbjuden.

• strojes

även små barn kan reagera på laktos för att de har en känslig mage men det går över. vår dotter reagerade på laktos efter magsjuka och vi fick köra laktosfritt åt henne i några veckor när hon var runt ett år. men när det är tillfälligt är det ju inte laktosintolerans utan bara överkänslighet men visst kan de reagera på det.

Svar på tråden mjölk i Becel?