• Stina75

När försvinner stygnen?

Blev sydd efter förlossningen (4 veckor sedan) med en hel del stygn och skulle vilja veta på ett ungefär hur fort sprickorna läker och stygnen försvinner?

Jag rörde knappt på mig två veckor efter förlossningen pga att jag hade kateter. Men nu har jag varit ute på långpromenader varje dag och helt plötsligt fått jätteont "där nere". Dels har det börjar blöda lite igen och dels känns det som någon gett mig en karatespark mellan benen, typ som ett jätteblåmärke.

Trodde ju att jag hade läkt för innan jag började vara aktiv kändes allt jättebra trots alla stygn. När kan man räkna med att såren läkt tror ni och det onda trycket försvunnit? Är det dumt att gå raska promenader?

Snällla svara gärna för jag orkar inte ringa min BM igen...

• Svar på tråden När försvinner stygnen?
  • skruttis77

Jag fick en jättestor bristning och hade ont i säkert 3 mån mer eller mindre. Stygnen satt i ca 6-8 v, själva "såret" bör ju vara läkt på 1 mån men jag var öm och det tyngde länge.Efter 1 mån var jag på läkarkoll och då hade jag stygn kvar.

Jag kände det oxå som om en häst hade sparkat mig mellan benen. Gå som du orkar vila när det tynger, du ska ju absolut inte ut och jogga.

• Filippinan

Ta det lite lugnt om det gör ont. Jag blev sydd efter en normalbristning med tre stygn i mellangården och enstaka stygn invärtes. Det första stygnet släppte efter en vecka, det andra efter tre veckor och det tredje efter fyra veckor. Stygnen invärtes har nog absorberats av kroppen. Var på efterkoll fem veckor efter förlossningen och då hade allt läkt fint och inga stygn var kvar. Jag har inte känt någon smärta däremot lite "obehag" när jag har promenerat men enligt BM som gjorde efterkollen var det pga sköra slemhinnor (pga amningen).

• En av varje

Jag vet inte, men igår så såg jag en liten bit tråd när jag torkade mig och det var 3 veckor sedan jag födde min dotter.

• SmileyMalin

födde för fyra veckor sedan och har fortfarande alla stygn kvar, blöder lite från stygnen och får jätteont om jag rör mig för mycket under en dag! Skulle vara skönt att få bli helt fri från smärta någon gång och kunna njuta av livet som mamma fullt ut!

• Kaktusen

4 veckor låter väldigt tidigt för att vara så aktiv. Lyssna på din kropp, smärta betyder ta det lugnt!

• kletig85

mina har nyliegn ramlat av, nån gång denna veckan var det. fyra veckor sedan förlossningen var det i måndags

• Stina75

Tack för alla svar. Ja kanske har jag varit för aktiv men jag mådde så himla bra ett tag mellan kateterproblemen och mitt "nya" värkande blåmärke (tur att man fick vara smärtfri en vecka åtminstone).

Nu ska jag ta det lugnt för jag står inte ut med att det bara värker hela tiden eller rättare sagt tynger och trycker där nere och svider som bara den när jag ska kissa så jag gruvar mig varje gång jag måste göra det (det är inte uvi).

Hoppas man slipper ha ONT snart!

Svar på tråden När försvinner stygnen?