• 78an

Så trött på att få kommentarer om att jag vill sluta amma "tidigt"

Våran dotter är nu 3 ½ månad gammal. Amningen har fungerat bra från första början och hon äter på en kvart och är sedan mätt i flera timmar innan det är dags igen. Med andra ord så har jag inget att klaga på, eller hur?

MEN... Jag vill i alla fall inte amma henne så länge. Jag har som mål att helamma henne till 4-5 månaders ålder och sedan delamma upp till 6-7 månader. Är jag en dålig mamma för att jag inte vill amma henne längre?! Jag börjar fundera när man hör kommentarer från folk. Varför är det första folk frågar om man ammar?? Vad spelar det för roll om bebisarna får sin mat från bröst eller flaska?

Jag vill helt enkelt inte amma så himla länge, är det så konstigt?

Någon mer som är i samma situation?

Ta inte detta som att jag klankar ner på de som ammar upp till ett år eller längre för det gör jag verkligen inte. Man måste väl få bestämma själv?

• Svar på tråden Så trött på att få kommentarer om att jag vill sluta amma "tidigt"
  • capybara

Jag slutade amma när min son var sju månader, för jag skulle börja jobba. Jag ser flera fördelar med detta:

-Den viktiga matstunden kan delas av pappan på ett annat sätt
    -Mamman kan jobba eller göra annat
    -Amningsstoppet blir förmodligen mindre dramatiskt än om man slutar senare

Jag vet att man kan delamma OCH jobba, men det funkade så bra med ersättning och annan mat för oss att det inte behövdes.

Lycka till!

• fröken

Du är ingen dålig mamma. Jag hade själv planer på att göra som du, men det uppstod problem på vägen. Min son vill inte äta annat än bröstmjölk, så då fortsatte jag.

• 78an

Tack capybara! Skönt att höra att det fungerade bra för er !

//78an

• Ängel1982

jag tänker sluta amma när min dotter är 6 månader för jag ska jobba sen. Trappa ner på det lite tidigare då och ge henne annat.
    Jag gjorde samma sak med min första o det var inga problem och jag bryr mig inte om vad andra säger om det, det är ju mitt val.

Så gör du precis som du känner är bäst för dig/er.

• 78an

fröken--- Visst kan det vara så. Jag vet ju inte att det kommer att gå bra att sluta helt när jag vill, men jag hoppas och tänker försöka i alla fall. Kanske man får fortsätta att delamma längre än vad man tänkt.

Tack för svaret!

• AnniaB

Jag slutade amma helt efter tre månader. Jag har i flera år varit ätstörd och kunde under amningen inte gå ner i vikt. Jag ville inte heller börja banta under amningen, men mådde inte alls bra med min "nya" kropp. Gissa om jag fått kommentarer. Dels har jag varit självisk, inte kunnat tänka på mitt barn, jag har fått så mycket frågor och påhopp. Till och med min bm ansåg det väldigt konstigt att jag slutade amma så tidigt, det funkade ju så bra för Wille och mig enligt henne. Jag kände mig anklagad av henne! Tack och lov träffade jag en läkare som konstaterade att jag också måste få må bra. En välmående mamma är mycket bättre än en mamma som inte mår bra.

Nej, jag tycker inte det är konstigt. Alla har vi våra anledningar som är lika legitima vilka de än nu kan tänkas vara. Varför har folk så svårt att acceptera att alla inte tänker lika och att ingen är sämre bara för att de inte delar samma åsikter?

• nelli

Jag tycker att det låter alldeles lagom. Jag hade tänkt att amma max 6 mån men nu blev det delamning i 3,5 månad. Skulle jag få ett till barn så skulle jag nog gå in med samma målsättning igen, alltså ca 6 mån om det fungerar.

De flesta jag känner har ammat kring 6-8 mån och det verkar vara alldeles lagom vare sig amningen har fungerat bra eller mindre bra.

Med andra ord; Jag tycker inte att du är det minsta konstig

• Alcarinque

Det finns nog lika många åsikter om vad man "ska" göra som det finns människor. Vissa är väldigt snabba med att påpeka vad dom har gjort och vad dom anser är det bästa och det rätta.
    Tyvärr finns det också många som är så trångsynta att dom inte inser att man kan se saker från olika håll.

Jag har också förundrats många gånger över att det är så viktigt för alla, många för mej helt okända människor, att veta hur jag ger mitt barn mat.
    Det skulle aldrig falla mej in att försöka övertala en ammande mamma att börja med flska. Och inte då för att det är så himla "dåligt" att ge flaska, utan för att jag helt enkelt inte har med saken att göra.

Tyvärr har många ett behov av att ständigt vara bäst och trycka ner andra.

Bestäm dej för hur du vill göra och skit i vad alla andra tycker! =)

Lycka till

• louice80

Jag vill inte amma längre nu är min son 6mån skulle helst vilja sluta helt
    men han vill ha brösmjölk och ratar ersättningen. började med smakportion när var 4mån
    men han gillar bara gröt och frukpure och mat det gillar han inte.

• Lilla molntuss

TS>> Jag har tänkt göra precis som dig.. helamma fram till 4-5 och sen delamma några månader till. Bara längtar tills hon kan börja med välling vid 6 månader!

Jag struntar helt i vad andra tycker om det.. förstår inte varför folk ska lägga sig i hur andra gör? Ska bli skönt att kunna bli avlastad med maten, kunna sova en hel natt ibland, låta pappan få mata och få större del i matningen.

Lycka till!

Svar på tråden Så trött på att få kommentarer om att jag vill sluta amma "tidigt"