• Amatea

Feberkramp igår- nån med erfarenhet?

Jag sökte i gamla inlägg men hittade inte så mycket om feberkramp- är det inte fler som har erfarenhet av det? Felicia vaknade igår morse med det och vi trodde hon höll på att dö ifrån oss
    Det blev ambulans till sjukhuset och övernattning. Tydligen kan barnen få feberkramp om deras feber stiger väldigt snabbt. Nu *går* hon på febernedsättande medel men vi är givetvis oroliga för att det ska hända igen... om inte den här gången så kanske nästa gång hon får feber... om det är någon som har erfarenhet; har era barn fått feberkramp en gång och aldrig mer eller har det upprepats? Känns det mindre läskigt att vara med om det en andra eller tredje gång, när man måste klara av det själv?
    Jag hoppas dock att vi slipper uppleva det igen men nu har man alltså något nytt att oroa sig för...

• Svar på tråden Feberkramp igår- nån med erfarenhet?
  • place

hej !!
    jag vet hur du känner och gå igenom det. Min Äldsta sån som nu är 2 år 9 mån fick feberkramp när han var 1,5 år. Det var det hemskaste jag har varit med om....jag bad till gud att det skulle ta slut någon gång. Han hade haft feber hela dagen men han mådde ju jätte bra, sedan gick han å la sig för middan....när han vaknade så hände detta, han hade runt 42 graders feber....det känndes som om det aldrig skule ta slut. Jag ringde då 112 menjag bara grät och hörde in princip inte ett ända ord på vad hon sa, så nervös va jag. Ambulansen kom och de indade in honom i ljumma handdukar för att få ner febern. De säger att det inte alls är farligt, det ser mest hemskt en farligt.
    Nu varje gång han får feber blir jag jätte orolig och sätter en stolpiller(alvedon) direkt för säkerhets skull.
    Hoppas att din flicka inte får det igen för det är så hemskt att det inte går att beskriva. Jag skickar bara många kramar och hoppas att allt går bra.....Puss o Kram......claudia

• Kattiz

När ett barn får feberkramp så gäller det att kyla dem och kvickt. Ingen skillnad var du tar kylan ifrån bara du får dem avkylda. Har du ett barn som ofta får feberkramper så finns det medicin att ha hemma "ifall om", visst är det otäckt!! Jag brukar alltid ge febernedsättande om febern går över 39.5 och övervakar barnen noga, har inte varit med om en kramp och vill inte vara det heller..

Hoppas ni slipper flere!
    kram

• Meli

Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört att det inte ska vara farligt och att det går över med åren, samt att det är vanligt att så små barn får feberkramper. Men förstår paniken!

Kram

• mimmi 70

Min dotter fick feberkramp när hon var 2 år. Vi åkte in i ambulans för provtagning etc. Men det var "bara" feberkramp. Vi fick rådet att alltid ge febernedsättande i fortsättningen och det har vi gjort. Nu är hon 5 år och har aldrig haft kramp sedan dess.

Otäckt men inte farligt.

Kram

• AME79

Vi hade lagt vår nu två åriga flicka att sova och efter en timma så hörde vi konstiga ljud från sovrummet och vi springer in där och tror att vår dotter håller på att kvävas så min man ringer akuten och jag tar upp dottern som inte går att få kontakt med de rekomenderar oss att ställa oss i duchen för att kyla av henne samt att åka in till sjukhuset. Hon hade ingen feber när vi la henne men hon hade förti när hon började krampa de sa att feberkramp kommer när febern stiger snabbt. Efter det har hon inte haft feberkramp något mer men vist var man orolig så fort hon hade lite feber att det skulle bli så igen. Nu är det ett och ett halvt år sedan så för hoppningsvis får hon det inte mer.

• Amatea

Skönt att höra att några har haft det men att det inte kommit tillbaka! Vi är fortfarande nervösa och i natt var vi vakna i olika pass jag och maken... fast så kan man så klart inte ha det och faran är nog över för den här gången; nu får hon regelbundet Panodil och Burana (låter som nån sorts haj tycker jag men det är tydligen samma som Ipren).

Det dumma är bara att Felicia INTE tycker om att få stolpiller men Buranan vi fått är stolpiller så dem måste hon ta... det är en liten kamp varje gång Förresten är det en kamp bara att torka av snoriga näsan just nu...
    Tack för era svar; nu känner jag mig lite lugnare.

• vofflan

Min dotter har haft feberkramp 3 ggr

Första gången när hon var ett år kl 2 på natten, min man kunde inte sova och hörde konstiga ljud från hennes säng. Han tittar ner och där ligger ett stelt blått barn som stirrade Hon är död tänkte han och skrek - hon andas inte . och kastade över det lilla barnet till mig. Jag såg att hon var blå och börja leta efter någon som satt sig i halsen, Medans mannen letar efter telefonen. När dotter börjar bli blålila på gränsen till blåsvart så kunde jag inte komma på något att göra mer änn att göra mun mot mun. Jag blåser och blåser och tänker (när hon dör får jag inte tänka att jag inte gör nåt, jag gör allt jag kan) om och om igen. Mannen kommer fram till 112 och de börjar prata ocm feberkramp och det var som någon slog till mig i huvet. Att jag inte fattat jag måste var den dummaste personen i hela världen (så kände jag då) Hade läst på allt om feberkramp frågat doktorer och sköterskor för både jag och min man hade det som barn och det är ärftligt. Det var inte frågan om det skulle hända utan när.
    Ut med dottern på balkongen i snöstorm och hon fick färg på en gång men var medvetslös, hon var inte helt ok för änn över en timma efter åt .

JA jag vet har skrivit detta i en tidigare tråd

Min dotter får 2 olika febernedsättade medel och får inte ha över 38,5
    Supp alvedon finns i överflöd och febertermometrar har säker 6st nån kan ju visa fel

När min dotter hade feber ibörjan hade vi också vak nätter (skitjobbigt )
    Man liksom vågade inget annat
    Nu när hon är 5 år ställer jag väckarklockan på var 3:e timma och tar febern på henne

Jag vill inte skrämmas men jag är fortfarande övertygad om att hon skulle dött om min man inte var vaken
    Hemska tanke hon är mitt hjärta

• Kattiz

En av mina vänner skötte en liten pojke en gång som hade ofta feberkramper. Det hände då hon var där och farmodern som oxå var där tog tag i pojken och lindade in hnm i en varm filt..min kompis som oxå är undersköterska tog pojken och sprang ut med hnm i snödrivan.....och det var ju det enda rätta, där kvicknade han till. De hade även stesolid hemma för att ge ifall han fick svåra kramper.

Vofflan:

Kan bara tänka mig vilken megaångest du hade i det ögonblicket...Nu vet du iaf vad ni ska göra och ni har att ge emot feber om det kommer.

• vofflan

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv jag trodde att hon skulle dö och det är inget jag bara säjer

När vi kom in till sjukhuset fanns det en sköterska där som berättade för mig att hon hade tagit hand om massa barn med feberkramper och kände sig säker på hur man gjode och inte det minsta rädd.
    Men när hennes egen son fick det var hon säker på att han skulle dö , och det tröstar jag mig med . Det kändes så skönt att höra

Jag börjar fundera på att min dotter ska få sova på eget rum snart men det får nog vänta hon är ju bara fem

• Amatea

Vofflan, menar du att du tar tempen var tredje timma när hon är sjuk eller är det när hon är frisk?
    Fast när min dotter nu fick sina kramper så hade det inte spelat så stor roll med tempen för hon var inte varm ena stunden medan hon plötsligt var det i nästa... och det är ju när tempen stiger hastigt som kramperna kan uppstå.

Sen vill jag säga att vid feberkramper ska man inte lägga barnet i en snödriva eller duscha det iskallt för det kan förlänga krampen, det var iaf vad de sa till oss på barnakuten. Att ta med dem ut är däremot bra så att de blir svala men snö är för kallt. Kanske är det det enda att göra vid väldigt HÖG feber dock.

Vi trodde också att vår dotter skulle dö men hennes anfall varade tack och lov bara några minuter fast det kändes som en evighet...

• vofflan

När min dotter har feber tar jag tempen på henne var 3e timma inte när hon är frisk, då hade jag nog blivigt sjuk också

Och det är direkt faligt att lägga små barn i snön men däremot så höll jag henne en bit ifrån mig utan kläder i snöstormen. Vi har testat det där med duchen också och då släppde faktist inte kampen fören vattnet var riktigt kallt hu stackas barn,

Jag tampas också med det faktumet att man aldrig vet när feberkrampen sätter in men orkar inte vara rädd jämt. Min dotter sover jämte mig och utan pyamas under ett tunt täcke, och när hon har feber vet vi att alvedonen håller febern nere ca 3 timmar och det är därför jag kollar om det är dax för en ny . Men jag lider med dig det är skit jobbigt Min dotter kommer antagligen aldrig få det mer efter som hon är så stor nu men vi är överförsiktiga när det gäller kläder på henne. Hellre lite för kallt en för varmt.

• penapöna

Jag hade många feber kramper som barn, började när jag var runt halvåret och kom cirka var tredje vecka tills jag var runt 2 år. Jag fick snabbt hög feber, mamma gjorde allt för att få ner den, ibland fungerade det, andra gånger var det bara snabbt till sjukhus. Hon har duschat mej kallt och haft mej ute i snön med liten filt runt mej bara, legat i sängen med vidöppet fönster även på vintern med tunnt lakan på mej bara. Det var de råden hon fick från sjukhuset. Jag fick äta medicin mot epilepsi och då lugnade det tydligen ner sig.

Jag har inte fått några skador av att ha feberkramper så ofta, men mamma är fortfarande orolig när jag har feber nu som vuxen. Jag får fortfarande hög feber snabbt och ska inte vara ensam när jag har feber pga risk för kramper. Fast jag har inte haft det sedan jag var liten, men haft tendeser till det.

Min störska skräck är att min barn kommer drabbas liksom jag gjorde. Som tröst går det ju över, men hemskt är det!

Svar på tråden Feberkramp igår- nån med erfarenhet?