• Monis

min sambo är så tankspridd...

...och glömsk!!! Har verkligen ingen koll på småsaker... Han bokade en resa till oss och jag kollade in bekräftelsen och där står det att alla måste ha pass (dvs vår lilla dotter också). han hade alltså inte sett detta. Suck... nu är det på håret att vi hinner fixa det antar jag. Är det alltid vi tjejer som ska ha koll på allt?! Är så trött på detta! Han tycker själv att jag är bättre på det. Skulle bara önska att han kunde komma igång saker själv också. Nycklar i två omgångar har han haft bort bara för att nämna nåt. Han är föräldraledig nu o det har blivit klart värre sedan han blev det. När/om vi gifter oss så vågar jag inte lita på att han fixa o ordnar med saker men det känns inte kul att ansvara för allt. Själv glömde han bröllopspresenten till sin brors bröllop, o massor av liknande saker har hänt. Vad kan man göra?! Hur har ni andra det? Kan tillägga att han är toppen för övrigt!

• Svar på tråden min sambo är så tankspridd...
  • Kejo

Tja, vad ska man säga.
    Vissa är tankspridda andra är det inte... Mn första tanke är att det är tur att du har koll på läget iaf.
    Jag kan förstå att du känner att du inte riktigt kan lita på att han ordnar allt och jag kan förstå att detta är irriterande.

Vet han om och kan erkänna för sig själv att han är disträ? I så fall finns det säkert "hopp" för honom.

Till att börja med skulle han ju kunna börja med att ändra sina vanor lite. SÅ FORT han vet att han ska ansvara för något så skriver han ner det i kalender, anteckningsblock el liknande. Eller varför inte lägga in en notering i telefonen eller handdator el ngt, så har han ju en påminnelsefunktion.

Sedan måste han börja vara mer observant. Som med biljetterna då. Han kanske måste lära sig att läsa en text/bekräftelse två eller tre gånger för att försäkra sig om att allt är ok.

Han bör inte skjuta upp saker utan ta itu med det på en gång.

Börja använda sig av minnesstärkande övningar.

Det var allt jag kommer på nu... Någon annan?

• AvalonC

Att skriva upp saker är jättebra, men karlar brukar ha vissa problem med att erkänna att de har svårt med något...

Men tjata på honom varje gång. Visst, han kommer bli SKITSUR, och tycka att du är en JÄ**A kärring, men han är vuxen, han ska kunna ta sitt ansvar!!!

Du är inte hans "dadda", har han ett problem så måste han ta tag i det.

Ett tips är att om du ber honom om något och han säger: -Jag gör det sedan, så säg -GÖR DET NU!!!!! För sedan kommer aldrig, och troligtvis så måste du påminna honom både en och två gånger till.

Som det med passet till eran dotter. Se till att han får fixa det, för "städar" du upp efter honom så lär han ju sig inte, utan det blir lika dant nästa gång.
    Glömmer han lägga tvätten i tvättkorgen, tvätta den inte, släng in den i ett hörn eller i hans säng. har han inga kläder kvar, så synd för honom!!! han får väl gå naken...

Det är nästan som när man curlar ett barn, om man hela tiden rättar till deras fel och inte låter dem lära sig på sina misstag, så vet de ju inte om att de gör fel...
    Så vill du ha bort problemet, se till att han skärper sig, det är inte så svårt att ta papper och penna och skriva upp saker om man nu har svårt att komma ihåg!!!

(även om han säkert kommer klaga på att det är jobbigt, så det är väl ännu jobbigare för dig att dubbelkolla allt han gör hela tiden...)

• jojjsa

Jag har det precis likadant med min sambo. Det har gått så långt att jag börjar fundera på om det inte är dags för mig att gå vidare, utan honom.

Jag vägrar att agera hans dadda. Herregud, jag är väl tillsammans med en man och inte en pôjk?? Han måste ju kunna ta ansvar och se till att saker händer. Jag är så otroligt trött på det...

Förutom detta och hans brist på kommunikations-villighet, är han en toppen kille, har en underbar humor och skulle bli toppenpappa till våra barn. Men kan jag inte känna tilltron till att saker och ting kan fixas utan att jag alltid behöver se till att ordna dem, så kommer vi inte längre än såhär, och det vet han...

• annroll

Hej hej! Jag känner igen mig i din sitts, min kille är grymt vilsen... *SUCK* Så många gånger jag känner att han inte lyssnar för fem öre. och så säger han samma sak jag sagt en minut innan, de säger han efteråt. När han innan har svart på de jag sa! Då lyssnar man ju inte.. så tankspridd!!!!
    de gör mig grymt grinig

• Moonis

Jag brukar undra hur i hela friden min sambo kunde klara sig utan mig för han har verkligen NOLL koll

Svar på tråden min sambo är så tankspridd...