• lattjo75

Olja köksbordet?

Vi har nyss lämnat in vårat furubord för att slipa skivan. När vi hämtade de sa snickaren att vi inte skulle lacka det, utan olja det istället. Så vi gick och köpte olja, paraffinolja. Läste på flaskan och där står att den är icke torkande... Betyder det att det aldrig riktigt torkar in utan att olja kan "släppa" från bordet??? Är helt novis när det gäller sådant här och undrar om det är ngn som har mer erfarenhet?? Tänkte att det är bäst att kanske höra sig för lite, innan man börjar olja in bordet!

• Svar på tråden Olja köksbordet?
  • Frippa

Prova att stryka på oljan på en testbit (inte bordet)

Det blir betydligt mycket snyggare att olja bord men det måste underhållas. Eftersom det är en yta som man torkar av, spiller på etc så behöver ni olja in bordet typ 1gång per år.

Sök på internet hur man gör.
    Men....
    Jag skulle tro att det är som med betsning, man stryker på, låter det torka in och sen torka bort överföldet. Stryk flera gånger.

Lycka till.

• vigdis

Jag har aldrig använt paraffinolja, utan oftast linolja och balsamterpentin (50-50). Vårt oljade matbord har vi haft i 8 år. Bör oljas varje år (sommaren så man kan vädra). Jag rekomenderar att ni stryker på flödigt första gången, ser hur fort/mycket som drar in innann ni stryker på igen. Slipa vått med fin stålull (svinto går bra) eller fint våtslippapper. Torka av överflöd och slipdamm. Voila! Ett sidenlent furubord som lätt kan åtgärdas om det blir hack eller skrapmärken. Hack kan ev. fås borrt genom att blöta så fibrerna reser sig igen, mycket praktiskt.

Oljade bord är så vackra!

• lattjo75

Tack för tipsen! Nu blir det att olja matbordet, eftersom det verkar vara det vettigaste!!! Så gissa vad jag ska göra i helgen.... *ler*

Svar på tråden Olja köksbordet?