• Grima

sy babyfilt

Hejsan!

Jag tänkte höra om det är någon som har lust att tipsa mig lite på hur jag ska göra när jag ska sy en babyfilt... Tyget är sånt här plyshtyg, med tigerpälsmönster, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få det så bra som möjligt. (Nej, jag syr inte alltför ofta) Jag menar, ska jag ha något mellanlägg så det inte blir sladdrigt, hur fållar jag bäst osv?

Vore jättetacksam för svar

• Svar på tråden sy babyfilt
  • Fiffa5

Vad har du tänkt ha filten till?? En gosefilt, en filt till säng eller vagga, en filt i vagnen, en vinterfilt eller sommarfilt= varm eller mindre varm, tjock att ha på golvet osv?

• Grima

Tänkte ha den i vagnen nu under höst- och vinterrusket

• Fiffa5

OK, Om tyget inte är tjockt kanske det är idé att göra ett bakstycke på filten då. Antingen i samma tyg eller i ett annat. Antingen kan du vika in kanterna o sy ihop, eller så kan du su på ett kantband.

• Jennie Brunflo

Mitt tips:

Lägg tyget (om du vill ha framsida och baksida av samma, då tar du samma tyg...vill du ha olika tyg...så ta det. ) rätsidan mot rätsidan. Alltså den sida du vill ska synas när det är färdigt.

Sedan syr du längs kanterna men lämnar 2-3dm hål efter ena kanten. Sedan vänder du alltihopa utåin och så syr du det lilla hålet för hand.

Sedan om du vill snygga till det lite, göra det lite mer styrsligt (kul ord...finns det?) så sy en söm 3-4 cm innanför kanten hela vägen runt.

Lycka till!

• therre

jennie brunflo -> hehe. som ernst :P

Svar på tråden sy babyfilt