• Glad i hågen

Vad ger man vid examen från nian?

Våra vänners dotter slutar nian och vi tänkte uppvakta lite. Men nu verkar det ju som att gå ut nian firas nästan som studenten, åtminstone här där vi bor. Vad ger man i present? Eller räcker det med blommor?

• Svar på tråden Vad ger man vid examen från nian?
  • S vali s

Min dotter går ut nian i morgon och har minsann talat om att klasskamraterna ska få både mp3spelare och mobiler.
    Och Jag har vänligt men bestämt talat om för henne att vi inte tänker göra något "jippo" av att hon går ut nian utan vi firar henne precis som vi firade brorsan hennes när han slutade nian, en blomma efter avslutningen och sen en god middag hemma *elaka mamman*

• Themis

Men herregud, dagens ungdom...gå ut nian, ska det va nåt det?

Kom igen när ni har doktorsexamen hade jag sagt...

• S vali s

Sniket eller ej, av oss får dottern endast blommor - känns som om det bara blir värre och värre med skolavslutningarna, var ska det sluta

• daisybi

Min bror son går oxså ut nia men jag kommer bar häng blommor runt halsen.
    Men det är klart, slitit i 9 år i grundskolan och inte ballat ur är nog det fuffaste man kan göra som barn. I dag är det faktiskt inte så många som hänger kvar på sitt kneg om dom inte gillar det. Så GRATTIS VÅR LILLA ROBIN! Läger nog en litten slant i kuveret oxså.

liams änglmam&dad
  • Banana82

jag fick då inget särskilt när jag slutade nian 1998, och när jag slutade gymnasiet fick jag ett par örhängen, när jag tar högskoleexamen kommer jag att få en ring som är arvegods, inga stora grejer direkt, tycker det blivit så extremt, med jättepresenter vid varje skolavslutning, hört om folk som fått present när de slutar skolan varje år...

• aktuelle

nian är nian, gymnasiet, då...

• Belana

När jag slutade 9:an fick jag en vacker guldring av mina föräldrar som jag fortfarande använder ibland - 20 år senare.

Jag tycker att den närmaste familjen kan fira lite, det är det första steget mot ett eget vuxet liv. Man har klarat av den obligatoriska skolan, i resten av sitt liv kan man själv mer påverka vad man gör. Det är ett stort steg! (även om gymnasiet är större)

• Belana

Glömde säga att som vänner till familjer räcker väl blommor mer än väl om det blir en liten uppvaktning. Annars kan man köpa en liten bok för samma peng.

• Belana

Glömde säga att som vänner till familjer räcker väl blommor mer än väl om det blir en liten uppvaktning. Annars kan man köpa en liten bok för samma peng.

• Minilott

Har hon hål i öronen? Örhängen kanske? Eller ett armband? Eller fotlänk kanske?

• riot

Jag tycker faktiskt att 9:an är mer värt att fira än gymnasiet, gymnasiet är frivilligt. När jag slutade 9:an fick jag fira det med klasskamrater som jag känt sen jag var en meter hög och det var fantastiskt roligt. När jag tar studenten har jag känt dessa nya människor i endast tre år. Fram för att fira avslutningen av vår skolplikt!

• Glad i hågen

Ja, den här tjejen har dessutom läs- och skrivsvårigheter och har kämpat som ett djur för att få godkänt i alla ämnen, såhon är värd all uppskattning. Men det betyder ju inte att man ska behöva köpa svindyra presenter. Jag var mer ute efter vad som är rimligt och kan förväntas.

Har nu bestämt att det blir en blomsterkvast runt halsen.

• S vali s

Det är precis som med vår dotter, hon har kämpat med att förvandla sex IG till G och dessutom lyckats få två VG = Väl värd uppskattning, men den får hon i form av en blomsterkvast runt halsen och massor av pepping vilket jag tror är minst lika mkt värt som dyra presenter

• MINI25

Kanske är det vettigt att sätta sig in i niornas situation.

Klart man på något sätt skall fira att de tagit sig igenom den första milstolpen i livet! För dem är det ju något STORT! För dem som redan gått igenom hela skol och universitetsutbildningen känns naturligtvis grundksolan både länge sen men också rätt futtig- i förhållande till högre studier.

Jag skulle iallafall fira henne! Man behöver ju inte köpa dyra presenter.
    Ge henne ex ett kuvert med biobiljetter eller ett presentkort på någon affär ex klädaffär eller DUKA. ...Bjud henne på middag ute- bara ni två. ...Finns ju massor av billiga saker man kan hitta på! Är övertygad om att hon inte förväntar sig "svindyra" presenter.

• Mizca

Där jag kommer från var skolavslutnigen i nian nästan som studenten. De hade bal med värsta balklänningarna, i samma stuk som studenternas bal. Jag tycker det är onödigt. Visst, en blomma och en tårta på avslutningen i nian är ju jätte kul och bra, men mer, nää. Vänta till studenten, då har man gått o kämpat i 12 år.

Svar på tråden Vad ger man vid examen från nian?