• Vanessa73

Darrar i benet, babyn 3månader gammal

Har märkt här på sista tiden, att min pojkes vänstra fot kan darra till ibland. Det räcker endast ett par sekunder, men ser lite skumt ut. Vad kan det bero på? Det kan hända vid amningen, eller sen när han håller sträcker på sig.

En annan sak; vet ni om det är ok att babysen lutar med huvudet bakåt när han sover på sidan? Det ser ganska obehagligt ut, men tycks vara vår sons favoritställning

• Svar på tråden Darrar i benet, babyn 3månader gammal
  • RosieK

Att bebben skakar med foten är ingenting som är farligt, bara lite muskelreflexer..Angående sovställningen så sover min dotter också med huvudet bakåtlutat (ser lite obekvämt ut) men är hennes skönaste ställning. I ditt fall skulle jag nog putta huvudet lite framåt i fall pojken skulle kräkas (han är ju liten än)

• Maria R

Vet inte alls vad det kan bero på tyvärr, men min son började med några konstiga skakningar, darrningar av överkroppnen under ammning när han var runt tre månader. Håller också bara på ett par sekunder men ser rätt otäckt ut. Jag har faktiskt sökt läkare, har varit där en gång men dom visste inte alls vad det kunde vara, verkade inte så oroade dock. Dom sa åt mig att gå hem och skriva upp när och hur ofta det händer och fråga runt i släkten om någon annan bebis haft något liknande. Sedan ska jag tilbaka till läkaren på måndag, så då hoppas jag att få veta mera. Jag är lite orolig men får väl hoppas att det inte är något farligt. Jag tycker att det påminner lite av det din lill killen har?

• Vanessa73

Tack för era svar! Kan du Maria R vara vänlig och berätta sedan vad läkaren sade! Jag tror inte heller att det är ngt farligt, men man blir ju alltid och funderar på saker och ting..

• Minna1982

Min tös darrar i benen när hon kissar, helskumt. Kanske kan vara nåt sånt?

• Lalune2

Vår son gjorde likadant när han var ca 3 månader, hela benet skakade till lite grann och vi var faktiskt och hörde oss för om det, men de sa att det var normalt och att det försvinner efter ett tag. Och det gjorde det!

• AMA68

Vi har varit på barnmedicin för att kolla upp Villes darrningar.
    Han har haft dem, främst i benen men även armar och haka, sedan födseln och de avtar mer och mer - precis som läkarna sa att det skulle göra.

"Omogna rörelser" kallade de det.

Ingen fara alltså.

Mvh AMA - mamma till Ville nästan 3½ månader.

Svar på tråden Darrar i benet, babyn 3månader gammal