• Ödlan

Hund-allergi.

Vi kommer förmodligen att skaffa hund i framtiden och vill först vara säkra på att ingen har någon allergi mot hund i familjen.

Så jag ringde till vår vårdcentral och skulle boka tid för blodtest.
    Där sköterskan då säger att hon har aldrig fått denna frågan. Hon har aldrig hört talas om att man vill göra ett allergitest i förebyggande och ville inte boka någon tid till oss utan var tvungen att tala med en läkare.

Till frågan.
    Jag tycker inte att detta är alls konstigt att man vill ta lite tester innan man ens kan bestämma sig för en hund. Jag tycker att det är ens ansvar med tanke på hunden.
    Jag skulle inte vilja hamna i den sitsen då vi får hem hunden och vår dotter inte tål den. Och då bestämma att familjemedlemmen inte längre ska vara kvar?!

Hur har ni med småbarn gjort?

• Svar på tråden Hund-allergi.
  • Ödlan

Puff och så var min tråd på sidan fem...

• Cecilia1983

Vi hade hund innan Theo föddes. Och har inte gjort några tester eller nått. Men att försöka komma till hälsocentralen för att göra ett allergitest är nog det svåraste som finns! Jag fick inte ens ta ett test för några somrar sedan när jag hade fått utslag i hela ansiktet o halsen, hade inte en sning vad det kunde vara.

Men sen om du skulle få komma och det vsiar att hon inte är allergisk, kan hon lika gärna bli det med åren när ni har hunden. Det är ju inte först barnet utsätts för ex hund, katt som allergier framkallas.

Lycka till!

• sanndris

Om ni köper hunden på en kennel har dom en sån garanti att om någon är allergisk får man lämna tillbaka hunden.
    Inte det roligaste kanske men man vet i alla fall att den får ett nytt bra hem..

Som sagt, allergier dyker ju inte upp förräns hund o barn träffas så att säga!

• Ödlan

Jo jag förstår vad du menar men om vi gör ett test nu och det visar att hon är allergisk så avbryter vi ju planerna här och nu.
    Det vore ju väldigt oansvarigt att skaffa en hund och inte alls ha tagit några tester och så visar det sig att hon har allergi och har haft det sen hon föddes.

• e79

Vad sjukt! Dåligt av dem! Det borde vara allas ansvar att göra det, så stackars hundar slipper omplaceras i onödan! Och ens eget lidande om man måste göra sig av med hunden..

• AgainstMe

Det låter väldigt märkligt !!
    Jag har testat mig flera ggr (hypokondri...) och jag vet andra som gjort det just i förebyggande syfte. Syrran måste haft en dålig dag eller bara varit otroligt felinformerad ?

• Ödlan

Jo vi ska köpa via en kennel och har redan pratat lite löst om detta med kennelägaren och hon vill ju bara hundens bästa så funkar det inte så funkar det ju inte. Men för hundens skull så är det ju inte så bra att byta hem flera ggr.

Usch jag tycker bara att det är så fjantigt att man inte får ta ett test i förebyggande..fattar inte..

• e79

Jag tycker du ska ringa igen o säga att ni tror att ni är allergiska o vill testa därför. Då kan hon ju inte neka er att testa!?

• Ödlan

AgainstMe:

Ja det får man ju hoppas.

Svar på tråden Hund-allergi.