• wozzgirl

Ta med kattungen i koppel när man är ute?

Om ett par veckor hämtar vi vår kattunge.. men det är en grej som jag funderar över...

vi får vår katt i slutet på juni och den är då 12 veckor gammal.
    Men det är ju sommar och då är vi "aldrig" inomhus på dagen.. kan man ta med katten i koppel då man rör sig ute på gården eller åker iväg på picknick eller nåt?
    Det känns ju inte heller bra att lämna katten ensam inomhus.

Vi valde att ta katten till semestern eftersom vi har 5 veckor på oss att lära känna varann innan vi ska tillbaka till jobbet o katten blir ensam nån timme på dagen.. men det här tänkte jag inte riktigt på?

• Svar på tråden Ta med kattungen i koppel när man är ute?
  • Danbala

Det är väl ingen dum idé.

Ska ni ha den som utekatt i framtiden eller bara innekatt? I det senare fallet är det ju super om ni börjar träna den på koppel redan nu. Vuxna katter brukar vara lite ... motsträviga om de ska testa sele för första gången... (eller andra eller tredje eller ...)

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Who am I

Jag tar alltid med mig mina katter i koppel när jag är ute. Fungerar hur bra som helst!

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • wozzgirl

Det kommer att bli en utekatt av den..

• PandaMamma

Vi har haft några kattungar under åren och min erfarenhet av koppel är att det inte fungerar särskilt långa stunder vare sig när de är små eller stora. Min svärmor går ut och går ibland med sin katt i koppel och jag har haft det på våra när vi förflyttar oss men att ta med katten på tex picnic skulle nog aldrig falla mig in.

Katten kan utan problem vara hemma själv, de sover otroligt mycket varje dygn och katten behöver göra sig hemmastad i alla era bostäder och det gör den bäst när den är ensam. Har ni även barn kan det vara extra viktigt att katten får lite tid ensam.

Så, lämna den med gott samvete själv under dagarna, det mår den inte dåligt av. Jag har varit hemma 1-2 veckor när vi fått våra kattungar och sen försökt jobba lite kortare dagar en tid och det har aldrig varit några problem.

• Danbala

Aha! Jaja, koppelträning är nog bra ändå...

Alternativet är väl att ha den som i en "barnhage" med tygsidor, typ, men det viktigaste är väl att den får tillgång till skugga, mat och chans att sova. Kattungar sover ju ungefär 36 timmar om dygnet...

• wozzgirl

Ah, så vi får kanske testa lite vad som känns bäst för katten då. Jo, vi har en son på 2 år så katten kanske bara tycker att det är skönt att få andas ut lite.

Nå hur som helst så har vi ju en valmöjlighet.. ta med den eller lämna den ensam inne och utforska allt själv.

• Who am I

Det beror helt på katten, om den trivs i sele eller inte. Mina katter har sedan de var kattungar fått gå i sele och det fungerar jättebra. Vi kan gå längre promenader då de travar på som hundar bredvid oss.

• Danbala

Who am I:

Ja, det är väldig skillnad. Vi tränade aldrig våra katter på sele, så när vi väl var tvungna att ha det någon gång så la de sig bara som stendöda, på sidan, på golvet och såg apsura och sådär grinigt liiiiidande ut. 

(Eftersom vi hade ett glatt hallgolv hemma testade vi om de inte skulle resa sig om man började släpa dem i kopplet. Men icke. Världens grinigaste golvmopp blev det bara - helt orörlig katt med avmätt viftande svans. :-P )

(NEJ - vi är inte djurplågare, det var bara ett kort experiment. )

• Elnah

Jag var ute med min katt när hon var liten i koppel jätte mycket, men hon trivdes inte ute och satt bara i buskarna och var rädd! Gick inte att lära henne att inte vara rädd för att vara ute! Så hon trivs bäst på balkongen

• Who am I
    Danbala skrev 2006-06-08 11:27:59 följande:
    Who am I:Ja, det är väldig skillnad. Vi tränade aldrig våra katter på sele, så när vi väl var tvungna att ha det någon gång så la de sig bara som stendöda, på sidan, på golvet och såg apsura och sådär grinigt liiiiidande ut.  (Eftersom vi hade ett glatt hallgolv hemma testade vi om de inte skulle resa sig om man började släpa dem i kopplet. Men icke. Världens grinigaste golvmopp blev det bara - helt orörlig katt med avmätt viftande svans. :-P )(NEJ - vi är inte djurplågare, det var bara ett kort experiment. )[...nyfiken i en (dum)strut...]
    *skrattar* så där är mina föräldrars katter också!
  • TessaLisa

Åh! Våra katter ÄLSKAR sele och promenader på gräsmattan (men försök aldrig bestämma åt vilket håll de ska gå. De bestämmer, vi följer efter och håller emot när de försöker gå ut på vägen)! Vi har i och för sig inte testat med vår nya kattunge än. Enligt säljaren har de testat sele och det gick bra.

När katterna upptäcker alla roliga insekter o likande i gräsmattan och förstår att selen är en förutsättning för att få gå ut, så accepterar de flesta katter selen ganska bra. Men selträning redan som kattunge är en stor fördel.

• FuriousAngel

Min kisse är duktig på att gå i sele/koppel, och vi kan ta med honom på "piknik" fast då blir det inte så mycket "picknik" för man får gå med honom runt och utforska istället :)

• Sannive

Min ena katt är mycket duktig på att gå i koppel, den andra tvärvägrar, det beror nog väldigt mycket på katten huruvida de accepterar att bli kopplade.

Börjar ni ta ut er katt så kommer katten alltid att vilja gå ut. Det kan vara bra att veta om ni hade tänkt er att ha en innekatt.

Lycka till

Svar på tråden Ta med kattungen i koppel när man är ute?