• Elisa

Hur påverkar saltet barns njurar?

Vet ju om att man ska vara sparsam med saltet till våra små, men varför egentligen och VAD kan hända?

Varför jag är en aning orolig är att Angelica aldrig har gillat okryddad mat såsom osaltat osv, så när vi tillsatte en klick normalsaltat bregott åt hon njutningsfullt.

När jag kokar potatis, pasta eller ris smaksätter jag kokvattnet med lite salt. Avänder buljong som smaksättning när jag kokar fisk (där tillsätts inget salt förutom bregottet).

Hon älskar tandorikyckling och tacoköttfärs som blandas med turkisk yoghurt.

Har jag gjort fel?
    Blir en aning uppskrämd av debatten samt alla böcker m.m. där de avråder en från att använda salt i barnens kost.

• Svar på tråden Hur påverkar saltet barns njurar?
  • Kattiz

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är. Men är du medveten om HUR salt buljong eg är eller har du osaltad buljong??? Det är ju nästan BARA salt i normal buljong!! Du behöver inte salta kokvattnet till ris, potatis eller pasta. När barnet passerat 1år kan du salta ytterst lite. Deras njurar klarar inte av saltet nu vet jag inte hur mkt salt som behövs för att få njurskador men varför ens chansa??? De ska INTE ha salt så varför ge det då??

Tacoköttfärs...ojnej...skulle aldrig ge ett barn under 1år nåt sånt...knappast en 1åring heller.

Vi är alla olika men detta var nog med det värsta jag läst....hoppas verkligen inte att barnet är mkt under 1år..

• Elisa

HUR salt är buljong, Kattiz? För jag är ingen expert på det här området, så förklara vad saltet gör med njurarna osv.

Angelica är 14 månader och som jag skrev så älskar hon just de rätterna. Hon spottar direkt ut maten om det är totalt smaklöst och har alltid gjort det. Nu är det inga mängder med salt hon får och min fråga var VAD händer med njurarna?
    Observera att när jag saltar kokvattnet lite så innehåller inte den övriga maten något salt. Är det ändå för mycket?
    Snälla skriv. Jag vill veta. Dessutom är ju våra barn olika.

• Jennie Brunflo

Eftersom Angelica är ca 15 månader så är det ingen fara att ge henne salt i maten.

Så här står det på livsmedelverkets hemsida:

Är det farligt med för mycket salt?

Salt behöver inte undvikas på samma sätt som i spädbarnsmaten, men konsumtionen bör ändå hållas på en måttlig nivå. Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör saltintaget begränsas till cirka 0,5 gram per 1000 kilojoule. Det motsvarar för ett förskolebarn 3-3,5 gram salt om dagen (½ tesked). Huvuddelen av saltet i maten kommer från beredda livsmedel. För att hålla saltkonsumtionen nere gäller det därför både att vara sparsam med saltet i matlagningen och vid matbordet och att inte använda för mycket salta produkter. Anledningen till att man ska begränsa saltkonsumtionen är att man inte bör vänja barn vid en kost med högt saltinnehåll.

• Tristan

Jag är mycket försiktig med saltet trots att min pojke nu är över ett år. Jag är t.o.m sparsam till mina äldre barn (6 år) då de tjatar om salt på maten. Min pojke vill ösa på med salt och tittar alltid på mig när jag tar salt och vill ha lika mycket. Ändå förklarar jag fortfarande att det inte är riktigt bra med så mycket salt till barn.
    Saken är ju den att det egentligen inte är speciellt bra för någon med mycket salt. Dessutom är salt ganska beroendeframkallande på det viset att om man väl börjar smaksätta med mycket salt så upplever man snart att man vill salta mer o mer för att det ska smaka...

• KnäckeHäxan

Tjingeling!

Min dotter på 9 ½ månad äter inte heller osaltad mat
    Jag tror att det började med att hon var hård i magen och min BVC-tant sa åt mig att klicka i en tesked smör i maten, efter det äter hon inget osaltat... jag vet det låter konstigt, men tyvärr och specielt den där burkmaten.. usch! det är juh ingen smak alls på den.
    Hon älskar våran mat som vi äter, och jag vet inte hur farligt det kan vara.

• Elisa

Tack Jennie!
    All mat vi lagar är ju "storkok" så hur mycket salt det blir per person är lite svårt att veta. Lagar jag fisk till Angelica så kokar jag ett litet fiskblock tillsammans med potatis och grönsaker med ½ - 1 fiskbuljongtärning. Den enda kryddan i just den maten.
    Det här med saltet i olika livsmedel som i t ex korv. Är det okej att ge kokt korv (där använd inga kryddor alls) till Angelica?

• KnäckeHäxan

måste tillägga att med saltat menar jag inte råsalt utan salt som finns i kryddor osv

• Jennie Brunflo

Njurarna på små barn är inte fullt utvecklade. Om man tillsätter för mycket salt så får de jobba för högtryck och babyn kan då drabbas av olika njuråkommor.

Det är inte säkert att det händer, men alla som tillsätter salt i maten gör så att babyns njurar får jobba extra och njurarna påverkas dessutom negativt att saltintaget.

På lång sikt kan barnet få samma åkommor som vuxna...såsom njursvikt och liknande.

• Jennie Brunflo

Elisa:

Om jag får råda....så ta helt bort buljongtärningen. Det är onödigt, ge heller korv än buljongtärning. Det är mindre salt i korven.

Det är helt ok med korv till henne, nästan oavsett smak. Du kan ju vara försiktig med ölkorv och salsicca och liknande, men vanlig frukostkorv, lunchkorv, falukorv, grillkorv går bra.

Du behöver absolut inte vara rädd för att krydda. Barnen tycker om när det är smakrikt, inte starkt.
    Ha i 1 pressad vitlöksklyfta i kokvattnet istället, det brukar uppskattas....eller curry, dill, salvia, pizzakrydda eller vad som helst.

Krydda på ordentligt, annars blir det inte gott.

• Elisa

Återigen tack, Jennie! Din matbok hoppas jag kommer snart
    Det är ett enda virrvarr med allt vad vi ska ge/inte ge till våra barn.

• Jennie Brunflo

Elisa:

Tänk på att även om du har buljongtärningen i vattnet och häller bort det sedan, så är potatis (framförallt, men alla livsmedel mer eller mindre) som en svamp som super upp salt.
    Det är ju samma när man kokar potatis till sig själv, man saltar vattnet för att potatisen tar upp saltet....så det blir gott.

Krydda ordentligt så ska du se att det ordnar sig.

Du kan prova att göra korvstroganoff om du vill, det brukar vara poppis. Ta bara bort saltet.

• Kattiz

Ok trodde hon var typ 6-8månader... *pfiuu*...14-15mån ja då är det ju lite bättre..
    Det största problemet här är att forumet är så stort...allt fr yttepyttebebis till 7åringar...svårt att veta hur stort barnet är om man inte skriver det i första inlägget.
    Exakt vilka njurskador som kan uppkomma vet jag inte (har mina aningar men..), sök på google.
    Ok saltat kokvatten och inte mer salt så är väl ok..kontrollera kryddor du använder alla kryddor brukar oftast innehålla salt.

Vad jag förstått så ska man helst undvika buljong (saltad) i barnmat just för att den är SÅ salt. Exakt saltmängd har jag inte här direkt..men detta var ett obs! redan i utbildningen min. Smaka på en litet korn av buljongen så får du en susning om vad jag skriver om.

Sorry om jag lät "elak" i första inlägget...var inte meningen utan jag blev mest chockad..

• Elisa

Mmm... Korvstroganoff lät gott!
    Tack för din hjälp

• Elisa

Kattiz: Det är lugnt, jag misstänkte nämligen att du trodde att angelica var ett spädbarn. Har nog inte riktigt hängt med i hennes utveckling själv, för jag märker att jag fortfarande skriver om henne som om hon vore nyfödd

• Elisa

..."Just so confusing"...
    Sitter och läser i broschyren från livsmedelsverket: "Mat för småbarn - från ett års ålder" och där står det mesta förutom det här med saltet. På livsmedelsverkets sida står det, precis så som Jennie skriver, att ett förskolebarn endast bör intaga ½ tesked salt om dagen. Men varför står det inget om detta i broschyren??? Om buljonger finns det heller inget...

Apropå det här med köttfärs som är kryddad med tacokryddmix. På Angelicas "dagis" får de "Tacolåda" till lunch. Tacokryddmix innehåller väl salt om jag inte har helt fel? Så då kan det inte vara farligt att ge en 15 månaders tacoköttfärs om nu till och med mattanten lagar sådan mat. Och hör och häpna, mattanten smaksätter maten med buljong, kryddor osv. Barn tycker om mat som smakar gott, enligt henne.

Förvirrande, förvirrande!

• Meli

Det är nog en vana från din dotters sida, men ta det lungt med saltet. Förr saltade mn ju alltid barnens mat lite.

Men se till att hon inte vänjer sig vi dför mycket salt, för det är svårt att vänja sig av vid det. Salt är GOOOOTTTT!!!

• Jennie Brunflo

Elisa:

Att det inte finns med salt i den skriften beror på att den är från 1-års ålder och uppåt.

Då räknar de med samma saltföreskrifter som alla andra människor.

Som sagt, på förskolan äter alla samma mat och den är saltad.

Jag tror visst du kan ge tacoköttfärsen. Men ta det lungt med andra salter. Precis som du ska göra till dig själv.

• Elisa

Tack för att du reder ut begreppen, Jennie

• Odie

Min dotter är inte heller förtjust i smaklös mat...
    Hon brukar få en klick smör i maten, då blir det ju liiite salt..
    Ibland kryddar jag hennes mat med vitlökspulver eller andra kryddor.. det gillar hon.. Starka kryddor i sig är ju inte farligt, det är ju saltet man ska undvika..

• Elisa

Ringde BVC angående detta och enligt Angelicas bvc-sköterska kan jag lugnt salta litet i kokvattnet (potatis/ris/kött) samt använda bregott normalsaltat. Alla familjer får ju använda sitt eget sunda förnuft och som mattanten på dagis sade; barn älskar mat som smakar gott

Svar på tråden Hur påverkar saltet barns njurar?