• Anonym

Andrahandskontrakt..hjälp..

Jag har tillfälligt fått hyra i andrahand, kontraktet är dock ej godkänt av hyresvärden.

Nu behöver han som står på kontraktet söka försörjningsstöd för sin nuvarande bostad, men tänker säga att han bor här. Ska till soc idag.

Jag har försökt förklara att de ej går då jag får bostadsbidrag för denna, han vågar ej säga till soc hur de är då han tror att de han gör är olagligt. Är det de?
    De har väl tystnadsplikt och detta är ju bara en tillfällig lösning, han hjälpte mig i nöd.

Han ska iväg kl 14 idag..

Jag vill ej bli bostadslös...

• Svar på tråden Andrahandskontrakt..hjälp..
  • Duckan74

Kan inte regler för sånt här, men lagligt låter det absolut inte. Du sitter också i en taskig sits som bor utan lov i andra hand. Värden kan kasta ut dig på en gång om han kommer på er. Varför frågar ni inte om lov att hyra ut till dig? De flesta går med på det 6 mån till 1 år.

• Anonym (soc sekr)

Socialtjänsten bryr sig inte om 2:a- handskontrakten är godkända av värden eller inte, i alla fall inte där jag jobbar. Som du skriver så finns ju även sekretessen.
    Däremot är det bedrägeri att ansökan om försörjningsstöd för en lägenhet som man inte bor i. Det ser man mer allvarligt på!

• ICT

Om du inte bor lagligt- att hyresvärden godkänt dig...så kan du åka ut väldigt fort vad jag uppfattar allt som.

Ja, jag gissar att han vill fuska.

• Anonym

Jag talade om för han vad du skrev soc sekr, han ska gå dit och säga som de är och söka på det rum han hyr istället.

Vi ska ta kontakt med hyresvärden om andrahandskontrakt. Anledning till att jag får hyra av han var för att han va snäll och hjälpte mig i kris, inget annat. Detta bara tillfälligt tills jag hittar nåt annat.

Han är ej ute efter och fuska.

Vi får se hur det går.

Tack så mycket för snabba svar!!

• Anonym (soc sekr)

Hoppas hans möte på soc går bra! Det är alltid bäst att vara ärlig och lägga alla korten på bordet

Svar på tråden Andrahandskontrakt..hjälp..