• Heather KL

Cocker Spaniel

Hej!

Ni som äger cocker spaniels, kan gärna kika in här. Det gäller för Amerikanska och Engelska cockrar. Här kan vi diskutera allt inom rasen! Skulle vara roligt att lära känna andra här på FL som har samma ras.

Själv har jag 2 st engelsk cockrar och önska mig en amris nångång i framtiden.

/Heather i Borlänge
  • Svar på tråden Cocker Spaniel
  • Heather KL

*puffa*

/Heather i Borlänge
  • jessa1

Har en svart Cocker spaniel hane

• Heather KL

Yay, äntligen har någon svarat. Jag vet det finns fler därute som har cockrar.....

/Heather i Borlänge
  • Victorinox

Jag har en svart Engelsk Cockerspaniel. =)

• Heather KL

Wow, en till som har en svart! Jag har två roans - en orange och en blå. Men som sagt, vi ska ha en Amris i framtiden, en buff hane eller en svart. Älskar bägge cocker raser!

/Heather i Borlänge
  • LPW

Jag har ingen cocker spaniel, men måste säga att engelsk cocker spaniel är en av mina absoluta favoritraser- tycker att det verkar vara den perfekta hunden!

• Heather KL

LPW: Ja det är en underbar hundras... en gång cocker ägare, alltid cocker ägare. I min barndom ägde min familj en cockerpudel (am.cocker x pudel blandis) så det är därför jag gillar bägge... min man älskar eng.cocker mest, men gav sig oxå till att nångång äger en am.cocker

/Heather i Borlänge
  • Madge

Har ingen cocker spaniel, men är väldigt intresserad av rasen. Ingen av er som vill berätta mera om cocker spaniel? Hur är det att äga en sådan?

• LPW

Jag måste erkänna att jag är så förtjust i rasen att jag t.om köpt en bok om den , men som det ser ut nu har vi tyvärr ingen möjlighet att ha hund . Är dock också lite nyfiken på hur deras temprament är? Har hört att de kan vara ganska svår dresserade...

• Heather KL

Hej Madge,

Jag fick min första engelsk cocker när jag sökte för hittehundföreningar i Sverige på nätet på slutet av 2000. Hittade en röd herre som var 6,5 år gammal och behövde ett nytt hem. ADA Hundar var föreningen vi adopterade honom ifrån (Spanien). Han var med oss tills han blev 11,5 år gammal och "senil"/ilsk. Vi skaffade två st mer (Can't have just one! You'll see!), en från Kennel Travis i Örebro (i 2002), och en till från ADA Hundar i Spanien/Stockholm (i 2004). Alla trivdes ihop och gör det idag. Alla är hanar. Det är så underbart att hitta en mellanstor hund som anpassar till allting och är lika trevlig som andra "familjhundar" (t ex Golden, Labbe). Visst finns där en del pälsvård men om du hittar en uppfödare eller hundtrimmare (som kan rasen) då är det inte svårt att lära dig själv att trimma dom.  Man kan ha dom i sportiga kortare päls om man är inte utställingsmänniska, det har jag med min spanska kille... Man ska träna lydnad med dom för då kommer man i bra harmoni och hunden mår bra med regler och matte/husse mår bra med att dom har ply över hunden. Jag är med i www.svenskahundklubben.com och dom är underbara och har lokalavdelningar över hela Sverige och bra kurser.

Vad annars vill du veta? Sajten till Cockerklubben är www.cockerklubben.com

/Heather i Borlänge
  • Heather KL

LPW: Dom är väldigt lättlärda. Det flesta hundinstruktörer säger att det är inte hundens fel att dom inte lära ett moment, det är ägarens. Och jepp, jag lärde mig detta... t ex jag trodde aldrig jag kunde släppa löss min Rain men så fort jag litade på honom så var det superbra och han stack inte. Så det var mitt fel förr

/Heather i Borlänge
  • Heather KL

Min Diesel blev Svensk Champion igår i Riddarhyttan (SHK utst)!!! Han fick 1:a kval, 1:a konk, BIR, BIG2 och CAC.

Svar på tråden Cocker Spaniel